Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2002 #1 Skrevet 28. november 2002 Noen kloke hoder som kan hjelpe meg med denne? Min kjære er voksenlærling i et snekkerfirma. Som lærling har han ikke noe "krav" på firmabil, men han "låner" en slags "fellesbil" som ingen av de andre trenger. Denne blir brukt til all mulig kjøring av søppel og materialer, og til og fra jobben. Han har dessverre ikke fått helt skikkelige dekk på alle hjulene på bilen(sjefen: Det skal vi ordne siden...), så det gikk som det måtte gå. Skliiii krasj... :o Nå forventer sjefen at han skal betale reperasjon av egen lomme fordi han ikke vil trekke forsikringsselskapet inn i det hele(miste bonus). Uhellet skjedde med vitne i bilen, i svært lav fart på vei inn på bensinstasjon på vei til jobb. Sjefen tar en halv titt på skadene og sier: Råkjøring, du har ansvaret for den bilen du bruker! :evil: Dette var første gangen min kjære hørte noe om, han hadde aldri kjørt bilen om han hadde visst det (vi har ikke en økonomi som tillater uforutsette utgifter, da måtte vi i alle fall vært forsikret!) og han har aldri inngått noen som helst avtale om dette, muntlig el. skriftelig. Har sjefen rett til å kreve dette dekket av lærlingen? Kan han trekke ham i lønn hvis vi nekter? Ville vært svært glad hvis noen vet noe om dette (noen snille jusstudenter der ute?) :x Hilsen arg student :x
Mathias Skrevet 28. november 2002 #2 Skrevet 28. november 2002 Hm, høres ikek bra ut... Men tror ikek sjefen kan kreve dette uten å ha opplyst om det... Bilen har jo forsikring... Ta kontakt med naf eller advokat....
Gjest Brunhilde Skrevet 28. november 2002 #3 Skrevet 28. november 2002 Nå er ikke jeg lærling....MEN dersom noe skjer med av våre "jobbebiler" har jeg aldri opplevd noe annet en at det tas på arbeidsplassens kappe. Jeg går ut fra at det er forventet at din kjære er pålagt å ta disse kjøreturene, og da syns jeg det er en sselvfølge at arbeidsgiver skal dekke eventuelle skader. Sier som Lasse, ta kontakt med NAF - men jeg syns også du skal ta kontakt med opplæringsnemda (hvis han er lærling som fullføring av utdannelse) - de bør jo ha en form for forsikring på "elevene" sine. Lykke til!!!
monja Skrevet 28. november 2002 #4 Skrevet 28. november 2002 Jeg har aldri hørt at uhell med bil tilhørende jobben må betales av arbeidstakeren. Vi har hatt 3 uhell med firmabiler i år og alle disse dekker arbeidsgiver. Jeg tror ikke sjefen kan kreve dette, men ta kontakt med NAF eller advokat.....Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2002 #5 Skrevet 28. november 2002 Takk for hjelpen. Ja, jeg hadde en følelse av at det ikke var meg det var noe galt med... Men det største problemet er egentlig hvordan man vinner en diskusjon med en ulogisk og brølende idiot som ikke hører etter. Sukk. Vi får håpe det går bra, men det er ikke første gangen mannen havner i konfliktrådet, og han gir seg visst ALDRI... Det er jo teit å miste jobben da, for en sånn filleting (noe som lett skjer i denne bransjen, sjefen er Gud)! Skal ringe Jussbuss eller Fri rettshjelp hvis dette ikke ordner seg. Mannen skal få lære at man ikke plukker en akadmiker på nesen ustraffet... :evil:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå