Gjest MFUS Skrevet 28. november 2002 #1 Skrevet 28. november 2002 Kosttilskuddsprodusentene skryter vilt og uhemmet om sine "naturlige" kosttilskudd. Noen har nok rett, men flertallet driver med vill-ledende reklame. Hvorfor, spør du deg kanskje? Unaturlige kosttilskudd gir økt salg!! Mange av dere vil sikkert riste på hodet og tro jeg er fullstendig gal som kan fremme en påstand som dette, men jeg har belegg for det jeg sier. Hør bare her: Jeg starter med et sitat fra en side: Sitat start: "I lys av den siste tidens debatt om kosttilskudd og spørsmålet om det bør være forbudt for idrettsutøvere å bruke kosttilskudd, er det viktig at dette temaet nyanseres fra ernæringsfysiologisk hold. I faget idrettsernæring klassifiserer vi kosttilskudd i to grupper: kosttilskudd og ergogene tilskudd. Når temaet kosttilskudd debatteres, må det skilles mellom disse to gruppene av tilskudd. Kosttilskudd er produkter som gir ekstra tilførsel av næringsstoffer. Eksempler på kosttilskudd er multivitaminmineral-preparater, karbohydratpulver, proteinpulver, jerntilskudd og kalsiumtilskudd. Ergogene tilskudd er produkter som påstås å øke prestasjonsevnen på en eller annen måte. Markedet for ergogene tilskudd er enormt, både blant idrettsutøvere og vanlige folk. Det finnes et utall produkter i salg, og det kommer stadig nye. Bransjen er preget av mange useriøse produsenter. Vi vet nå at flere produkter inneholder stoffer eller forløpere til stoffer som står på IOC’s dopingliste, uten at det fremgår av varedeklarasjonen. I tillegg markedsføres et stort antall av produktene på faglig sviktende grunnlag, idet de mangler dokumentasjon på at de reelt fremmer prestasjonsevnen og at de ikke har helsemessige bivirkninger."" Sitat slutt: Det står mer interessant lesning på siden!! Kilde: Norges Idrettsforbund/Toppidrettsenteret/Olympiatoppen http://www.nif.idrett.no/t2.asp?p=9855&x=1&a=26422 Min kommentar: Hvorfor tilsetter kosttilskuddbransjen stoffer som IKKE finnes naturlig i mat? Svaret er enkelt, de vil selge mer. Og hva selger ikke mer enn "Vitaminer og mineraler m.m." som brukeren føler seg kvikkere av. Ikke fordi mineralene og vitaminene får deg til å føle seg så mye mer vell, men så var det alle de andre virkestoffene som ikke naturlig finnes i kostholdet da.... I de værste tilfeller kan produsent også tilsette narkotiske stoffer som virker oppkvikkende, amfetamin i mindre mengder bl.a. Dette uten at det kommer frem av varedekorasjonen. Jeg sier det bare, skremmende! De gjør alt for å få flere kunder, og dette lureriet fra en udokumentert bransje skal vi ta seriøst...?? Om det bare hadde vært stoffer som naturlig finnes i mat så hadde IKKE størstedelen av kosttilskuddene på markedet vært å finne på forbudtlisten til idrettsutøverene (kan legge frem lister fra Olympiatoppen ser de sier hva som ikke er lov og hva som er lov, kanskje en indikasjon på hva som er dårlige og bra kosttilskudd denne lista.) Idretten tar kosthold seriøst, de er avhengig av prestasjoner og selvfølgelig knytter de da til seg verdens ledende ekspertise på fagfeltet ernæring. Man skal lytte til den tyngste ekspertisen, jeg gir dere nå idrettens versjon av kosttilskuddsbransjen. Men jeg skal følge opp med like kraftig skytts fra organer som går denne næringen i sømmene. Og da skal dere få bekreftet at det ikke alltid er det som står på pakka oppi denne. Innholdet kan være helt annet enn innholdsfortegnelsen... Neste historie blir da fra dem som kontrollerer dette..... Her er en liste som kan hjelpe dere å sile ut hva som er gode og dårlige kosttilskudd. Linken er hentet fra samme kilde som i sted, men her vises hva som ikke bør brukes og hva som kan brukes: http://www.idrett.no/t3.asp?p=20788 Min oppfordring: "Velg de rette kosttilskuddene dersom du føler at du har behov for dette?"
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå