Gå til innhold

sliten tobarns mor

Anbefalte innlegg

Gjest gjest frustrert
Skrevet

Hei. Jeg er en gift to barnsmor som føler meg så utrolig sliten om dagen. :forvirret: Og dette går så utover barna med at jeg er sur og grinete, klarer ikke å tulle og smile og le. Jeg føler meg slem :grine: Noen gode råd?? Jeg prøver å skjerpe meg og det går bra innimellom men så er det det samme gamle igjen. Føler at det har blitt en ond sirkel..... :sur::sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff dette hørtes ikke noe særli ut. Jeg har dessverre ikke så veldig mye gode råd til deg, men kanskje det hjelper litt å høre at det er nok flere som føler det slik som du gjør til tider. Jeg må vel bare innrømme at lunta mi ikke er den lengste bestandig... Jeg har også to barn som jeg til tider er mye alene med, og det sliter på alle parter. Jeg har prøvd å forklare det litt for barna hvorfor mamma reagerer sånn som hun gjør, men det kommer jo selvsagt an på hvor gamle barna dine er. En ting er i allefall sikkert,et skal visst ikke være enkelt å være mamma.

Hva sier mannen din oppe i alt dette da? Har du forklart han situasjonen da? Kanskje han kunne prøve å stille opp litt, slik at du får en "pause" og litt tid for deg selv.

Nei,dette er ikke enkelt,er jo ikke noe fasit svar heller,du får vel bare prøve å gjøre det beste ut av situasjonen.

Lykke til :klem:

Alial

Skrevet

Ikke noe særlig å ha det slik....Må innrømme at jeg selv å har det slik innimellom.

Hva med å komme deg litt bort?? Ta en mammahelg utenfor huset og bare skjemme deg bort og samle krefter?? Er du glad i spa kan det jo være et alternativ å reise bort med en venninne på spaweekend.

Lykke til :)

Skrevet (endret)

Jeg har nok ikke så mange gode råd å komme med jeg heller.. Men èn ting - Kanskje du burde få skjekket jernlageret/blodprosenten i kroppen din? For noen år siden hadde jeg det akkurat likedan.. Var sur og grinete hele tiden, apatisk, tiltaksløs, og sliten konstant. Når jeg våkna på morgenen følte jeg meg omtrent like sliten som når jeg la meg kvelden før. Jeg var også ofte forkjølet. Min mor foreslo å få skjekket blodprosenten - det gjorde jeg, og den var aaalt for lav. Jeg ble satt på jerntilskudd, og etterhvert som jernlageret fikk bygget seg opp fikk jeg mer overskudd.

Blodprosenten kan du skjekke med et enkelt stikk i fingertuppen, og resultater får du innen minutter. Skal du skjekke jernlageret må de ta vanlig blodprøve av deg.

Endret av Lemming
Skrevet
Blodprosenten kan du skjekke med et enkelt stikk i fingertuppen, og resultater får du innen minutter.  Skal du skjekke jernlageret må de ta vanlig blodprøve av deg, men hvis du ikke har lav blodprosent har du nok ikke lite jernlager heller.

Jernlageret synker først, deretter S-jern og tilslutt blodprosenten, ved ukomplisert anemi. Man kan begynne å føle seg trøtt før blodprosenten faller. Har man lav blodprosent er det dessuten viktig å finne årsaken til dette, for lite jern er bare en av flere muligheter.

Skrevet

- hva med å la din ektemann ta i litt ekstra så du får ta vare på deg selv litt? Ta et laangt bad, gå en lang tur i fred og ro og hente deg inn igjen litt??

Skrevet

vi har det alle slik i perioder. ingen er supermammaer, selv om det virker slik når vi ser oss rundt.... jeg kjenner meg så godt i gjen. men, det går i perioder, og plutselig er sommeren her med varme og sol. da kommer energien snikende igjen!

Skrevet
Jernlageret synker først, deretter S-jern og tilslutt blodprosenten, ved ukomplisert anemi. Man kan begynne å føle seg trøtt før blodprosenten faller. Har man lav blodprosent er det dessuten viktig å finne årsaken til dette, for lite jern er bare en av flere muligheter.

Okei, da har jeg surra litt. Det er noen år siden jeg hadde anemi, så det er ikke umulig at jeg ikke husker hvordan det der hang sammen.

*Endrer forrige innlegg*

Skrevet (endret)

Henger meg ellers på de andre. Få far til å ta barna, ta en helg fri! :)

Endret av Lemming
Skrevet

Mens du er hos legen, så sjekk stoffskiftet samtidig!

Skrevet

Eller hvis dere har foreldre i nærheten, prøv å få en barnefri helg sammen hvor dere kan reise bort eller bare være hjemme å pleie forholdet og hverandre.

Kan jo hende at far som sikkert jobber hele uken også har behov for litt fri.

Vil også henge meg på at våren er her, det er lysere, vi ser sola oftere og vi får mer energi :)

Det er ihvertfall noe jeg gleder meg over nå etter en lang, mørk vinter.

Skrevet

Hei.

Den største oppkvikkern er vel å le litt. Jeg er mamma til 3 og vet akkurat hvordan du har det. Jeg synes at en god venninne prat m mye latter faktisk får meg fort i godt humør. Når jeg er veldig veldig sliten drar jeg av og til til min mor. Der har jeg lagra en minnebox. oppi den er gamle brev,dikt og minneting fra jeg var tenåring. Ingenting får meg i bedre humør enn å sitte og lese & se gjennom gamle artige minner. Det blir en flukt fra hverdagen som bare er min.

El. anbefales jo alenetid. :)

Vi må ha de grå dagene for å sette pris på de regnbuefargede. :)

Gjest gjest frustrert
Skrevet

Trådstarter her... tusen takk for gode råd. Skal begynne med å måle blodprosenten har jeg tenkt, så får vi se. En helg helt alene har jeg også tenkt på, men hvordan si det til mannen uten at han tar det innover seg da?? :forvirret: Vi skal og på en liten tur alene, men en spa helg med en venninne hadde jo vært drømmen akkurat nå. Godt å ikke være alene... :klem:

Skrevet

Håper du finner ut hva som kan hjelpe slik at du føler deg bedre. Jeg hadde en ettermiddag med spa, og bare det hjalp...(fløy hjem etter forbehandling :) )

Kan du ikke forklare for mannen din at du er litt utbrent og håper å kunne ta en dag eller to å skjemme deg bort slik at du får overskudd.Kanskje han å føler behov for det og å kunne tenke seg en pappadag/weekend.... Ellers er det jo viktig å reise litt bort sammen å som dere skal.

Lykke til :):)

Skrevet

Det er vanskelig å vite utfra innlegget ditt, trådstarter, hvor "dypt" dette sitter, men problemer med å smile/glede seg og en sterkere og sterkere følelse av å måtte "skjerpe seg" kan også være tegn på begynnende utbrenthet. Sier ikke dette for å skremme deg! (Men fordi jeg selv har erfart at det hadde vært bedre å skjønne signalene litt før man går skikkelig på en smell.)

Håper det er enklere enn som så og at du får det bedre med et godt avbrekk eller at legen finner ut om du mangler noe.

Gjest gjest1
Skrevet

Legger du masse energi i å ha et plettfritt hjem til enhver tid?

Dette høres nemlig ut som min svigerinne da hennes barn var små - de var ganske så aktive, den eldste har en eller annen diagnose også, men hun har støv på hjernen og følte at huset måtte skinne hele tiden... hun gikk rett på veggen å måtte lære at husarbeidet godt kan vike litt uten at det gjør noe.

Gjest gjest frustrert
Skrevet
Det er vanskelig å vite utfra innlegget ditt, trådstarter, hvor "dypt" dette sitter, men problemer med å smile/glede seg og en sterkere og sterkere følelse av å måtte "skjerpe seg" kan også være tegn på begynnende utbrenthet. Sier ikke dette for å skremme deg! (Men fordi jeg selv har erfart at det hadde vært bedre å skjønne signalene litt før man går skikkelig på en smell.)

Håper det er enklere enn som så og at du får det bedre med et godt avbrekk eller at legen finner ut om du mangler noe.

Hei trådstarter igjen...Jeg har og tenkt på dette med utbrenthet, og blir egentlig litt skremt av den tanken. Har hatt en mann som har vært utbrent 2 ganger innen han var 30, og det var ingen god situasjon. Ellers så er det hjemme jeg føler at problemet ligger. Når jeg kommer på jobb føler jeg at "åh dette var godt". Jobber turnus i helsevesenet så jeg har ikke noe stillesittende jobb heller. Har tenkt at jeg kanskje skulle sykmelde meg ei stund for å slappe av, men tror kanskje ikke det helt er løsningen for meg. :tristbla: Ellers så har jeg ikke støv på hjernen mem vi har et hus som vi driver å pusser opp, så alle som har det vet at slik kan ta tid!! Er nok litt frustrert over det men. Syns det er vanskelig å vite hvorfor jeg har det sånn som jeg har det men har fått flere gode råd nå. Tusen takk :klappe:

Skrevet

et godt tips. Ta en time med aromaterapi. Det hjelper. Ikke bare der og da.

Skrevet

Fortell mannen din hvordan du har det. Be han ta fri en dag eller to slik at du kan få fri. Reis bort en helg eller hyr inn en barnevakt.

Du kan selvsagt ta deg sammen og ta deg sammen lenge, men plutselig en dag smeller det, og da kan veien tilbake være lang. Ta hensyn til deg selv nå, og vis omgivelsene at du trenger støtte og litt tid for deg selv, tid til å ta deg igjen. Ingen tjener på at du bukker unner!!!

Lykke til :klem::klem:

Skrevet

Dersom du lurer på om du nærmer deg utbrent, har legen en depresjonstest (husker ikke hva den heter) du kan ta.

Snakk med legen, du! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...