Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #1 Skrevet 19. april 2006 min økonomi er forferdelig rotete,masse inkasso,anmerkninger. har ingen oversikt over hvem jeg skylder og hvor mye,men får jo jevnlig inkassokrav fra forskjellige kreditorer. vil gjerne få orden på økonomien min,men alt virker jo så håpløst når det har gått så langt. trenger virkelig noen som kan hjelpe meg og komme i orden igjen. Hva gjør jeg? Noen som har vært i samme situasjon? Dette er helt jævlig og nå vil jeg få orden på det. hvis det er mulig da? virker ganske håpløst nå...
iss Skrevet 19. april 2006 #2 Skrevet 19. april 2006 Jeg vet om en kommune som har tilbud om gjeldsordninger gjennom sosialkontoret! det vil si at de har en ansatt som hjelper deg som bruker å ordne opp i økonomien og gi deg råd.. Her er en link til en internettside som heter gjeldsofferalliansen! Kanskje du får noen tips der Lykke til
Gjest blakke bjarne Skrevet 19. april 2006 #3 Skrevet 19. april 2006 Det første du må gjøre er å få en oversikt over det du skylder. Du må finne fram alle papirer, purringer og inkassokrav og sette opp en liste for å finne ut hvor mye du skylder og til hvem. Det nytter ikke å leke struts og begrave hodet i sanden i håp om at regninger skal forsvinne av seg selv, det er bare å bite angsten i nakken og se fandenskapet i hvitøyet. Regninger formerer seg som kaniner. Når du har fått en oversikt over gjelden sorterer du den i nødvendige utgifter og unødvendige utgifter, snakk med kreditorene og avtal en nedbetalingsordning. Og så får du leve nøkternt til alt er betalt. Kommunikasjon er en fin ting, men dette verktøyet bør benyttes med en gang du får problemer med å betale regningene, ikke vent til inkassoen tar deg. Hvor mye tjener du og hvor mye regninger er det snakk om, og hva bruker du til moro og fjas?
Gjest Piper Skrevet 19. april 2006 #4 Skrevet 19. april 2006 Finn ut hvor mye du kan betale i måneden, del det beløpet på alle for da får alle like mye. Ring eller skriv brev, og forklar at dette er det du kan betale i måneden og om de kan gå med på en slik avtale. Sier de nei, da sier du bare at de ikke får noe, for det er enten det beløpet eller ikke noe. De fleste går med på det, for det er bedre å få noe enn ingenting. Eller så kan du begynne med de minste, betale de ut for å kvitte deg med noen. Det går om du bare vil, men har du inngått en avtale er det viktig at du holder den. Derfor er det viktig at du ikke går med på en avtale du ikke kan holde.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #5 Skrevet 19. april 2006 I alle landets kommuner skal det være noen som har med gjeldssaneringsordning å gjøre. Er litt usikker på om det går gjennom lensmannskontoret eller sosialkontoret. Det kan vel være litt forskjell fra kommune til kommune, men muligheten til å komme seg på bena igjen å få nedbetalt gjelden er ihvertfall tilstede. Du må binde deg til en nedbetalingsavtale der du bruker 5 - 6 år på å betale ned gjelden din, å etter den tid er du "renvasket" økonomisk som såkalt "dårlig betaler". Anbefaler deg ihvertfall å undersøke hvor i din kommune du kan få hjelp til dette. Lykke til.
Gjest gjest1 Skrevet 20. april 2006 #6 Skrevet 20. april 2006 Noen kommuner har også egne kontorer som hjelper til med å få ryddet opp i økonomisk kaos. Jeg går selv til et sånt kontor i Ski som er nabokommunen men som også tar oss herfra. Jeg måtte selv lage en oversikt over hva jeg skyldte hvem og hva jeg har i faste utgifter. De satte i første omgang opp et førsteprioritetsbudsjett for meg, som gjelder å komme ajour med husleie, holde meg ajour med strøm, telefon og forsikringer. Når jeg har gjort dette i noen uker skal jeg tilbake for å vise om jeg har klart å overholde, og da kan de sette inn litt tid på å kontakte mine andre kreditorer med forslag til avtaler utifra hva jeg har evne til å betale. Antakelig kan de også bli kvitt noen gebyrer og sånt for meg. Det du også må gjøre etter å ha fått en avtale med enten sosialkontoret eller en annen instans som jobber med dette er å gi beskjed til alle kreditorene om hva som er på gang, og be dem vente på videre beskjed om hva som skal skje. Det er ikke lett.... jeg sliter som pokker, men en vakker dag blir det sikkert bra. Lykke til!!
Gjest Gjest_embla50_* Skrevet 20. april 2006 #7 Skrevet 20. april 2006 Hei. kontakt namsmannen/lensmannen så snart som mulig. Det er de som kan hjelpe deg med gjeldsordning. send også brev til kreditorene om at du har søkt gjeldsordning, så de kanskje legger saken i bero.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå