Ruby Skrevet 28. november 2002 #1 Del Skrevet 28. november 2002 Var hos fastlegen min i dag, og ba ham om å skrive ut p-piller til meg. Vanligvis får jeg dette hos en gynekolog, men han har nå byttet arbeidssted. Fastlegen min spurte hvor lenge jeg har brukt p-piller, og jeg svarte som sant var at det har jeg brukt i 9 år. Fikk da vite at man skal sjekke blodtrykket minst en gang i året, og at man står i fare for å få blodpropp og kuler i brystene. Jeg har aldri hørt om dette før, begynner å lure på om jeg skal slutte på pillen rett og slett. Ble ganske nervøs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 28. november 2002 #2 Del Skrevet 28. november 2002 Hei! Har akkurat selv vært hos legen ang dette selv også. Jeg mener som helsepersonell og p-pillebruker at du ikke bør uroe deg unødvendig. Har du gått til en gynekolog/spesialist i disse 9 årene du har brukt p-piller og ikke hatt nevneverdige hjerte/kar-symptomer / høyt blodtrykk før, bør du ikke ha noe å frykte. Jeg vil påstå at gynekologer som er spesialister i kvinnehelse faktisk VET bedre enn allmennleger. Tipper da at din gynekolog har fulgt deg opp bra ang dette. Er du i tvil, kontakt en gynekolog. Min lege påstod at det holdt å sjekke blodtrykket toppen en gang i året, hvis man da ikke er kronisk syk eller har høyt blodtrykk eller liknende problemer fra før av. Det ER viktig å kjenne bivirkningene på dette og holde følge med blodtrykket, men det er ikke nødvendig å overdrive dette. Nå vet jeg ikke åssen sykehistorie du har, men stort sett er årlige kontroller aktuelt. Kan jeg spørre deg om et par ting ? Hvor ofte har du evt. målt blodtrykket ? Har du erfart symptomer som høyt blodtrykk / kuler i brystene e.l ? Spør deg selv om dette og ta en tur til gynekolog hvis du har mulighet, evt. konferer mer med din fastlege. Og mht å slutte med p-piller, må du bestemme selv utifra din egen helse. Lykke til :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå