Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #1 Skrevet 18. april 2006 Må få rotet meg til å kjøpe meg sykkel og hjelm snart, og kom over et greit tilbud. Er diamant et greit merke? (Både hjelm og sykkel) Og omtrentlig hvilken rammestørrelse trenger jeg? Jeg er ca 1.77 høy, og har en benlengde på litt i overkant av 80 cm (målt på innsiden av benet). Vet at butikken her har rimelig dårlig service, så jeg går ut fra at jeg må klare meg selv. Hvordan måler jeg meg fram? Sykkelen skal i hovedsak brukes til butikkturer, og noen lengre turer på grusveier og lignende. Er som oftest makelig anlagt, og sykler aldri i terreng. Håper noen har et innspill eller to
Gjest Gjest_guro_* Skrevet 19. april 2006 #2 Skrevet 19. april 2006 Diamant er et trgyt og godt merke. JEg er stor fornøyd med min diamant, å jeg sykler relativt mye!! Nesten hver dag faktisk Jeg er 168 cm høy og har rammestr. 17. Guttesykkel. Spørs om du tenker på gutt eller jente sykkel? På guttesykkel er det viktig at du står greit over ramma hvertfall. Nå skal du jo ikke sykle noe spes i terreng, så du har mindre risiko for å snuble å dette ned på ramma For det er smerte...hehe. Uten å ha sett deg vil jeg anta en sykkel med ramme str 20-22 er passe for deg. Kjøp deg en sykkel med dempegaffel foran, og med et greit girsystem. Til ditt bruk ville jeg faktisk anbefalt en hybrid sykkel. Det er en sykkel med litt større hjulomkrets. Noe som betyr at den er lettere og syle på og triller lettere. Den er perfekt til bysykling, og turer langs grusveier. Har jobbet i sportsforetning skjønner du Men det er så mye lettere å forklare om du hadde vært kunden min i butikken, mot for å sitte her. Om de gir dårlig service, er det ikke en annen butikk der?? Si hvertfall bruken du skal ha sykkelen til og hva du forventer deg av den. G-sport har jo også nå 100% fornøyd garanti. Så er du ikke fornøyd etter 14 dager kan du bytte den til en annen.
Gjest Gjest_guro_* Skrevet 19. april 2006 #3 Skrevet 19. april 2006 Ta en titt her: http://www.g-sport.no/gs/templates/TemaSit...on.aspx?id=3715 Lykke til
Gjest Scott-cup rulez Skrevet 19. april 2006 #4 Skrevet 19. april 2006 Neeeeeiiiii. Hvis du kan, ikke kjøp med dempegaffel. Jeg er en forhenværende terrengsyklist. Tro meg, billige dempegafler er ikke noe lettere å vedlikeholde enn dyre. Hvem skal vedlikeholde gaffelen din? Hvis du ikke kjører fort i skogen er det bare dust å kjøre med dempegaffel. Dessverre vil folk ha dempegaffel, for de tror de trenger det. Det folk flest hadde trengt i byen er en sykkel uten demping, med store dekk (over 2.0 f.eks hutchinson python) og riktig størrelse (lengden og ikke høyden er viktig) Diamantsykler er fulle av drittutstyr, billige saker, dårlige bremser, alt er stort sett drit. Som med alle sykler som selges til folk som ikke har peiling. Girsystemet spiller veldig liten rolle, forresten. Ramme, gaffel, hjul. Her kan du regne ut hvor stor sykkel du skal ha: wrenchscience- mtb størrelser
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #5 Skrevet 19. april 2006 En singlespeed uten dempegaffel er vel noe av det smarteste du kan ha for bysykling. Hvis lakken i tillegg er litt stygg, så blir den ikke stjålet første dagen. Sykkeldelisk i Oslo har peiling, men er litt dyre. Oslo sportslager har rimeligere saker, og du kan også få uten dempegaffel (jippiii) Ellers kan du prøve sørensens sykler, sykkeleksperten på skårer, bare drit i G-sport.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 19. april 2006 #6 Skrevet 19. april 2006 Er egentlig veldig fornøyd med butikker hvor jeg ikke blir “overfalt” God kalkulator det der i følge den trenger jeg visstnok ca 21. Dempegaffel tror jeg egentlig ikke jeg trenger, pga at jeg tror det vil være max en gang eller to i måneden jeg sykler på annet enn asfalt. Men jeg har litt ryggproblemer, så for helsa tror jeg det kan være like greit. Men, saken er den at jeg har bunnskrapt økonomi, og har egentlig ikke råd til å bruke mer enn ca 2000 samlet sett på både sykkel og hjelm. Den situasjonen kommer ikke til å endre seg (jeg har lett etter og spart til sykkel i 2 år nå). Så om jeg kjøper meg en sykkel type “siste side på g-sport katalogen” og en billig hjelm, så klemmer jeg meg inn under grensa på 2000 kr. Hvor ille kan det egentlig gå? Har vel sykkel i et år eller to i det minste? Det får heller stå sin prøve om jeg må betale litt i vedlikehold pr år. (Noen som vet ca hva en årlig overhaling pleier ligge på?) Kan uansett ikke gå en vår/sommer til uten sykkel, jeg har ganske enkelt ikke tid til å gå over alt. Tror jeg tar et par runder og ser om den billigsykkelen på g-sport ser ut som den henger greit sammen, og om den ikke ser helt vrak ut så er uansett en ikke spesielt fantastisk god sykkel bedre enn ingen sykkel Takker for gode, og svært ulike svar
Gjest Gjest_guro_* Skrevet 19. april 2006 #7 Skrevet 19. april 2006 Er egentlig veldig fornøyd med butikker hvor jeg ikke blir “overfalt” God kalkulator det der i følge den trenger jeg visstnok ca 21. Dempegaffel tror jeg egentlig ikke jeg trenger, pga at jeg tror det vil være max en gang eller to i måneden jeg sykler på annet enn asfalt. Men jeg har litt ryggproblemer, så for helsa tror jeg det kan være like greit. Men, saken er den at jeg har bunnskrapt økonomi, og har egentlig ikke råd til å bruke mer enn ca 2000 samlet sett på både sykkel og hjelm. Den situasjonen kommer ikke til å endre seg (jeg har lett etter og spart til sykkel i 2 år nå). Så om jeg kjøper meg en sykkel type “siste side på g-sport katalogen” og en billig hjelm, så klemmer jeg meg inn under grensa på 2000 kr. Hvor ille kan det egentlig gå? Har vel sykkel i et år eller to i det minste? Det får heller stå sin prøve om jeg må betale litt i vedlikehold pr år. (Noen som vet ca hva en årlig overhaling pleier ligge på?) Kan uansett ikke gå en vår/sommer til uten sykkel, jeg har ganske enkelt ikke tid til å gå over alt. Tror jeg tar et par runder og ser om den billigsykkelen på g-sport ser ut som den henger greit sammen, og om den ikke ser helt vrak ut så er uansett en ikke spesielt fantastisk god sykkel bedre enn ingen sykkel Takker for gode, og svært ulike svar ← Bare bullshit det de andre skrev. Den sykkelen du tenker på til 1499,- som er hos G-sport nå er en KNALL sykkel. Selvfølgelig får du det du betaler for, men dette er en sykkel som normalt hadde kostet mye mer, men g-sport og mange andre kjeder kjører ofte kampanjer for å ha et bra tilbud og vise til. Og tro meg,denne sykkelen er GOD!!! Å ja jeg har sett den, og faktisk prøvd den litt Diamant er et trygt merke!!! Jeg har det selv!!! Og jeg bruker den hardt og mye. Det med dempegaffel er det mange meninger om, og i byn på bare asfalt så er ikke det den største nødvendighet, men etter å ha syklet med det de siste 10 årene så er det en komfort jeg ikke klarer meg uten hvertfall. En årlig sjekk koster ikke all verden, spørs jo om noen deler må byttes, men bare for å justere gir, stramme bremser og smøre kjeden koster det nok mellom 100,- og 200,- kr, litt avhengig fra butikk til butikk. Å det er stort sett det du behøver, så lenge ingen har herpa på sykkelen. Hjelmer får du fra 199.- og oppover. Ta med deg en sykkellås også
Snupsi79 Skrevet 19. april 2006 #8 Skrevet 19. april 2006 En ting er iallefall sikkert : du kan IKKE ha rammestr. 21, er du gal!!! Jeg er 1.72 høy, og har 18" ramme(damestørrelse), det er helt perfekt til meg. Det er IKKE behagelig å sykle på for store sykler, da kommer du til å få ryggproblemer.
Gjest Gjest_guro_* Skrevet 20. april 2006 #9 Skrevet 20. april 2006 En ting er iallefall sikkert : du kan IKKE ha rammestr. 21, er du gal!!! Jeg er 1.72 høy, og har 18" ramme(damestørrelse), det er helt perfekt til meg. Det er IKKE behagelig å sykle på for store sykler, da kommer du til å få ryggproblemer. ← noen er lengre i beina enn andre.. hun er 1,77 høy. Jeg med mine 168 har rammestr 17! DEt er passe til meg. Men heller en liten sykkel enn en stor sykkel, enig der.
Gjest Ole Skrevet 21. april 2006 #10 Skrevet 21. april 2006 Hvis du ikke liker å mekke bør du kjøpe en sykkel med færrest mulig avanserte deler. Gjerne en singlespeed uten dempegaffel.Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt til noen 1000 og fått en sykkel som er bra i mange år, i stedet for en som er dårlig hele tiden. Men har du ikke mer penger, så er det ikke noe å gjøre med det. Evt. kan du kjøpe en brukt sykkel. Rammestørrelsene varierer fra sykkel til sykkel, så størrelsen finner du ut av i butikken.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #11 Skrevet 22. april 2006 Du må ha putta inn gale mål på wrenchscience siden... det er ingen som kjøper mtb på 21 tommer til noen som er 177cm.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #12 Skrevet 22. april 2006 Men, saken er den at jeg har bunnskrapt økonomi, og har egentlig ikke råd til å bruke mer enn ca 2000 samlet sett på både sykkel og hjelm. Den situasjonen kommer ikke til å endre seg (jeg har lett etter og spart til sykkel i 2 år nå). ← 2000 Hmmm... hva med å kjøpe utstyr til å rappe sykler i stedet? Får du en sykkel til under 5 som duger og ikke er spekka med bare drit?
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #13 Skrevet 29. april 2006 Hei! Hvis budskjette er stramt, så kjøp brukt. Riktig sittestilling på sykkelen er alfa omega. I og med at vi alle er ulikt skapt, så er det veldig viktig at du prøver sykkelen. Når det gjelder merker og kvalitet, så er dette i dag ganske likt over over hele linja, dog noen skiller seg ut i negativ retning. men, felles for de alle, er at detsto billigere, desto dårligere. det er ofte ting en ikke kan se, dersom man ikke kan sykkel. (er aktiv, jobber med det e.l..) f.eks: er det rusfrie vaiere? På nesten alle billige sykler, så blir det brukt ikke rusfrie vaiere, som kan resultere i at ting ikke fungerer som det skal. å bytte ut disse koster ca 5 - 700 kroner(!!) en annen ting, vær obs på at det er flere der ute som skyter "før" prisen opp i himmelen. Er det en enormt god pris du får, still spørsmål. selvfølgelig så finnes det gode tilbud, men det vanskelige er å skille de ut fra dritten. Litt tilbake til sittestilling, så er det mye som kan forandres på en sykkel, slik at den passer for akkurat deg. dette SKAL en butikk både kunne og tilby. Hvis du kommer til felgen sykkelverksted på Sagene, så kan vi hjelpe deg med å finne sykkel som passer. Vi er "spesialister" på riktig sittestilling for både svært lave og høye mennesker! Å sykle skal være en positiv opplevelse...!
Gjest kenneth Skrevet 25. mai 2006 #14 Skrevet 25. mai 2006 Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt turen innom et par sportsbutikker og forhørt meg, prøvd sykler osv. Første bud blir vel, som nevnt, at man synes sykkelen er god å sykle på. Deretter kan sikkert prisen være førende. Du får vel stort sett hva du betaler for, men det er ikke nødvendigvis slik at det billige ikke duger til enkelt bruk. Erfaringsmessig er folk som ikke sykler aktivt ofte lemfeldige med vedlikehold av sykkelen sin. Er du påpasselig med det, duger sikkert den billig-sykkelen i massevis til ditt bruk. Den er neppe "knall", men helt sikkert "grei nok".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå