Gjest Gjest_Amalie_* Skrevet 18. april 2006 #1 Skrevet 18. april 2006 Jeg lurer på å plante Syrinhortensia eller Fagerbusk eller Praktmagnolia eller vanli Syrin. Har du tips, råd eller erfaringer å dele ang. noen av disse i vanlig hage?
Sunbird Skrevet 19. april 2006 #2 Skrevet 19. april 2006 Jeg har syrin i hagen,og synes den er veldig fin. Har hekk mot veien av syrin. Det eneste er vel at den blomstrer kun kort tid, men den er veldig fin når den står i blomst. Mange synes nok lukten er litt spesiell eller sterk av den Når det gjelder de andre buskene er jeg ikke så veldig godt kjent med dem. Men jeg vet at de er fine Du kan jo forhøre deg litt på ett hagesenter, der burde de vel ha kunnskap nok til å kunne hjelpe deg. Du kan også gå inn på bogrønt sine sider,der finner du sikkert litt avhvert. www.bogront.no Alial
Plonk Skrevet 19. april 2006 #3 Skrevet 19. april 2006 Vi har syriner langs hele oppkjørselen vår. De var her da vi kjøpte huset, så jeg aner ikke hvor raskt de vokser eller noe. Jeg elsker dem, særlig fordi de er så utrolig fine og dufter så deilig når de blomstrer! De sprer seg hele tiden, eller, det kommer nye kvister opp av jorden, så de fornyer seg i alle fall. Våre er litt for høye, blomstene kommer helt oppe i kronen så vi ikke ser dem som godt fra bakken, så det kan sikkert lønne seg å beskjære dem med jevne mellomrom. De andre du nevner kjenner jeg ikke så godt, er syrinhortensia i familie med vanlig hortensia?
Montezuma Skrevet 19. april 2006 #4 Skrevet 19. april 2006 Fagerbusk: Blomstrer rikt i juni, blir ca 2 meter.Skal ha sol-lett skygge. Den er omtalt som "dronning blant prydbusker" grunnet sin overveldende blomstring. I hele juni er busken overstrødd med blomsterklaser. Den er nydelig alene med god plass rundt seg, men kan også benyttes som viltvoksende hekk. Helst da i et større anlegg. God tilførsel av vann, lett jord, gjerne litt kalkholdig. Magnolia Lite egnet for norsk klima. Den letteste å lykkes med her er Snømagnolia, men den synes jeg er kjedelig. Jeg ville anbefalt en magnolia sieboldii. Den er nydelig i blomstring og lukter som en drøm! Den kan gi blomster ganske så raskt, og har nydelige store blomster! Den bør plantes i litt le, ikke utsatt for mye vær og vind. Den kan bli opptil 2-3 m høy. Først som liten busk, deretter som et åpent tre. Den vokser naturlig sammen med rhododendron, hvilket vil si at den liker samme type jord; fuktig oh sur, gjerne iblandet løvkompost. Anbefales, anbefales! Men altså bare om du bor i landets sørlige deler, ellers er det ganske nytteløst. Syrinhortensia Praktfull blomstring! kan blomstre fra juli til september, og er et nydelig syn med store kjegleformede blomsterklaser! Kan bli opptil 2 meter. Som solitær er den vakker som oppstammet. Liker vekslende dager- halvskygge. Bor du nordover eller langs kysten bør den på en lun, soltrik vokseplass. Hard beskjæring om våren gir større blomster. Syriner Finnes i mange varianter, og ved å sammenplante flere typer vil du kunne ha relativt lang blomstring, samt at de ulike fargenyansene gir et flott samspill. Visne blomsterstender klippes forsiktig over nye knopper. Ungarsk syrin - 3-4 meter, blomstrer juni-juli. tåler harde vinder, og kan dyrkes i hele landet. Plantes i sol-halvskygge. Enten som solitær, som grensebusk eller i grupper på f.eks tre stk. Kinasyrin - fingrenet med små blader, sol-lett halvskygge. 3-4 meter. Blomstrer i mai-juni og kommer i tre farger. Mild duft og blomstring, ikke så pompøs som vanlig syrin. Plantes gjerne som solitær i gruppe på tre busker i triangel med plateavstand på 1,5 meter.
Gjest Gjesta Skrevet 20. april 2006 #5 Skrevet 20. april 2006 Jeg har syriner, har hentet skudd fra en jeg kjenner som har en hel skog. Men de vokser så innmari sakte syns jeg......... Jeg elsker syriner og er villig til å vente da... Men nå ser jeg knopper!!
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #6 Skrevet 20. april 2006 Hei Amalie. En viktig ting: Sjekk hva slags hardførhet disse plantene har, og finn ut hvilke av dem som tåler klimaet der du bor. Liten vits i å plante noe som dør første vinteren pga for tøft klima (f.eks magnolia som nevnt over.) Hagesentre kan gi deg svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå