Gå til innhold

Koldtbord konfirmasjon - tips ønskes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å lage mitt første koldtbord til min første konfirmant :sjenert: .

Vil gjerne ha en blanding av tradisjonsrike og spennende retter.

1. utkast til meny:

Karbonader m/løk

Hvitløksmarinert svin ytrefilet m/nudelsalat

Røkelaks og eggerøre og lefseruller med røkelaks,snøfrisk

Marinert kalkunbryst

Pai (quiche lorraine type)

Barnevennlig: Kjøttboller, småpølser på spidd, kylling"klubber".

Grønn salat

Potetsalat

Aioli

Godt brød/loff

Bør jeg ha flere retter enn dette? Jeg er ingen matekspert, så det må være lett å lage.

Og det største spørsmålet - hvor mye må jeg beregne :sjenert: ? Lager vanligvis mat til 4, men her blir det kanskje 40 gjester.

Har jeg angst - ja, jeg har det :ler:

Hilsen Germini - som blir veldig glad for tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen til KG! :)

Synes menyen din ser kjempegod ut jeg! Fint med både tradisjonelle og litt mer spennende ting, så blir alle fornøyd. Mitt forslag er å legge til en salat/grønt til, feks bønnesalat? Røde bønner, vårløk, hvite bønner, sukkerterter, cherrytomat og vinaigrette feks. Synes det er veldig godt iallfall. Og kan lages litt i forveien.

Beregning er jo alltid håpløst, men du har jo en fin meny sånn sett, mye kan jo fryses dersom det blir mye rester, som kalkunen, paien osv.

Generelt beregnes vel 150-200 gram kjøtt per person dersom benfritt, så det kan du jo gå ut fra iallfall. Men hvor mye av hver...

Ville iallfall laget en karbonade per person og kanskje noen til.

Tror jeg ville satset på 4 paier.

Cirka 4 kilo ytrefilet?

4 kilo kalkun?

1-2 kg røkelaks?

Barnematen vet jeg ikke, kommer jo an på alder.

Mye grønn salat og mye potetsalat iallfall.

Men vet du hvor mange som er barn?

Generelt spiser jo folk mindre ute enn når de er hjemme hos seg selv, og du skal vel også ha kake? Hva med dessert?

Gjest Virvel
Skrevet

Waldorfsalat er det mange som "må" ha (men kanskje litt mye når du har potetsalat i tillegg), samme med diverse typer sild (karrisild, tomatsild osv - jeg liker det ikke, men vet mange gjør det), også sånn... herregud, nå står det virkelig helt stille. Sånn gele med masse grønnsaker i... :klaske: Uææ, jeg husker ikke hva det heter! Kabaret?

Skrevet

Supert med gode tips !!

Takk Scheherazade og Virvel :klem:

Skrevet

Det ser ut som et godt koldtbord, men jeg savner roast-beef... Det er det jo mange som er veldig glad i, en koldtbordklassiker, pleier ihverfall å forsvinne ganske raskt. Man trenger selvfølgelig ikke å ha det med altså, bare et forslag i tilfelle du hadde glemt biffen :)

Hvitløksmarinert ytrefilet av svin med nudelsalat høres forresten veldig godt ut.

Skrevet

Jeg lagde mitt første koldtbord til en konfirmasjon.

Jeg hadde en pastasalat med skalldyr (funnet her på KG) som jeg syntes passet godt sammen med de tradisjonelle rettene.

Gjest Gjest_Kari_*
Skrevet

Synes kanskje reker og spekemat mangler.. Reker kan man få billig på rema, de smaker faktisk veldig godt!

Til spekemat passer det jo veldig godt med melon :)

Skrevet
Synes kanskje reker og spekemat mangler.. Reker kan man få billig på rema, de smaker faktisk veldig godt!

Til spekemat passer det jo veldig godt med melon  :)

Enig med dette.. Reker og spekemat høyrer liksom litt til.. kanskje eg er gammaldags no.. Ellers syns eg planane dine høyrtes veeldig bra ut.. Fikk vatn i munnen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...