Gå til innhold

Brødfjøl-hva slaø den smøres med?

Anbefalte innlegg

Skrevet
:) Brødfjøla som fulgte med kjøkkenet er ubehandlet. Hva slags olje el skal den smøres med?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smører ikke mine, jeg. Har både såkalt kvalitetsfjøler og et par fra IKEA. Har ikke en gnag vært flink til å skrubbe med grønnsåpe, men bruker vanlig jif kjøkken.

Skrevet

Litt rask på labben der, nå så jeg det fulgte med kjøkkenet, er det sånn du drar ut fra benken du mener?

Har hatt sånn før, smurte ikke den heller jeg...

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg oljer benkeplatene på kjøkkenet med Finishing Oil fra Liberon. Den er godkjent for kontakt med matvarer, så dersom skjærebrettet har behov for oljing skulle jeg tro den ville gjøre susen. I tillegg til å være godkjent for matlavingsbruk beskytter den treverket supergodt!

Skrevet

Du kan faktisk bruke Faxe gulvolje.

Når den er herdet er den ikke farlig å bruke til matvarer=)

Men Finishing Oil er veldig fin til slike formål altså.

Skrevet

Glemte å spørre.. Hvor mye koster det og selges i malerforretninger?

Gjest gjesta
Skrevet

En halvliter Finishing Oil koster ca 200 kr. Det er ikke alle farvehandlere som har denne, men du kan ringe til Alanor så får du oppgitt nærmeste forhandler. :)

Gjest gjest1
Skrevet

Smører mine med mineralolje, fås kjøpt på blant annet ikea. Ikke bare gjør det treverket penere, men det gjør det lettere å vaske.

Du kan eventuelt mette treverket med grønnsåpe, men det fungerer bedre på benkplater..

Skrevet

Kjøpte en eller annen olje på IKEA som jeg har brukt - fungert fint og lettere å vaske fjølen enn hvis den er ubehandlet.

Skrevet

Smør den inn med solsikkeolje, og gjør det jevnlig! Jeg har jobbet på en svær trebenk på industrikjøkken, og der smurte vi alltid inn bordet med solsikkeolje jevnlig.

Og man skal ikke bruke såpe eller jif på treverk. Du skraper bort rester. Og så smører du den jevnlig :)

Skrevet

Jeg smører også min med solsikkeolje. Ca en gang i måneden. Billig og enkelt. Smører den inn, lar det trekke litt inn, og tørker av den overflødige oljen med kjøkkenpapir.

Skrevet

Vanlig matolje er nok, og billigst. Den du har i huset skulle vel greie seg, ikke nødvendig å bruke ekstra penger på slikt. Og matolje (selvfølgelig også solsikkeolje og andre oljer for å bruke i matlaging) er jo det beste alternativet, for det inneholder ikke gifter og slikt som kan være skadelig.

Skrevet

Husk at matolje kan harskne. Hvis man bruker matolje bør det kun være på overflater som vaskes ofte, men det gjør jo skjærefjøler så der går det nok bra :)

Skrevet
En halvliter Finishing Oil koster ca 200 kr. Det er ikke alle farvehandlere som har denne, men du kan ringe til Alanor så får du oppgitt nærmeste forhandler. :)

Et tips til alle. Nå får du køpt noe som heter vaselinolje til ca 100 KR LITEREN PÅ bYGGVARE. dE KAN DU BEHANDLE TRE,INNREDNING,PLAST,SKINN OSV. KEMPEBRA

Gjest gjest1
Skrevet

Ubehandlete fjøler virker selvdesinfiserende så lenge de ikke blir vasket med såpe. Er nok å vaske de med vann og skrubbe med litt salt av og til

Skrevet
Ubehandlete fjøler virker selvdesinfiserende så lenge de ikke blir vasket med såpe. Er nok å vaske de med vann og skrubbe med litt salt av og til

tar du feil. jobber på en plass hvor mattilsynet kommer på besøk. hadde nok ike holdt med din teori der nei.

Gjest gjest1
Skrevet
tar du feil. jobber på en plass hvor mattilsynet kommer på besøk. hadde nok ike holdt med din teori der nei.

Derom strides de lærde, også mattilsynet.

Forskjellen er at på storkjøkken skal alt vaskes i maskin og da er plast bedre enn tre.

Mens hjemme hos folk vaskes ikke alt i maskin og da er trefjøler bedre enn plast.

Skrevet
Derom strides de lærde, også mattilsynet.

Forskjellen er at på storkjøkken skal alt vaskes i maskin og da er plast bedre enn tre.

Mens hjemme hos folk vaskes ikke alt i maskin og da er trefjøler bedre enn plast.

Plast er ute. Det viser seg at de har mere bakterier enn tre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...