Gjest Binna Skrevet 19. april 2006 #21 Skrevet 19. april 2006 Ja, utekatter bør få ormekur fire ganger i året (og ellers om nødvendig). Innekatter får ikke orm (naturlig nok), så fremt de ikke er i kontakt med andre katter f.eks. på pensjonat under ferier. Du ser lett om katten har orm, det kan være små rislignende ormer rundt endetarmsåpningen og du kan f.eks. også finne orm i oppkastet. Hva slags ubehag det gir katten vet jeg ikke, men jeg har aldri merket at noen av kattene våre har oppført seg annerledes når de har hatt orm. ← Jeg gir ormekur 2ganger i året, husker det når kattene begynner å få rykninger i kroppen, da får de ormekur med en gang. Våren og høsten. Trodde to ganger i året var mest vanlig?
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #22 Skrevet 20. april 2006 Jeg gir ormekur 2ganger i året, husker det når kattene begynner å få rykninger i kroppen, da får de ormekur med en gang. Våren og høsten. Trodde to ganger i året var mest vanlig? ← kommer helt an på hvor ivrig jeger katten er. Når man finner orm i kassa, så må man selvsagt gi ormekur. Og de fleste katter er mye mer utsatt for smitte om sommeren, siden de jakter mer da. Så jeg ville heller gitt flere ganger i løpet av sommeren/høsten enn å gi på våren når katten har vært mye inne hele vinteren (iallefall min pysepus er inne hele vinteren, siden hun ikke vil bli våt og kald på potene Hun jakter da heller ikke noe på vinteren). Ormekur er ikke forebyggende. Katten kan i prinsippet få ny orm dagen etter man har avsluttet kuren. Man bør derfor følge med på symptomer på om katten har fått nye orm, og gi ormekur da. Symptomer er oppblåst mage, oppkast, vekttap, økt apetitt, generell dårligere allmenntilstand. Ivrige jegere ville jeg uansett gitt ormekur flere ganger i løpet av sommeren.
Abr@xas Skrevet 20. april 2006 #23 Skrevet 20. april 2006 Men det kommer da an på hva slags orm du skal bekjempe, og om middelet tar bare orm eller også eggene! banmith gis som regel bare til kattunger, siden det ikke tar like mye som panacuren. Panacur skal derimot ikke gies til kattunger. (står i pakningsvedlegget). ← Jeg kjøpte ormekur til katt i går, og jeg syns huske det var Banminth, en til 4 kg katt og en til 6 kg katt. Mine utekatter får ormekur hver tredje måned.
Gjest Binna Skrevet 20. april 2006 #24 Skrevet 20. april 2006 kommer helt an på hvor ivrig jeger katten er. Når man finner orm i kassa, så må man selvsagt gi ormekur. Og de fleste katter er mye mer utsatt for smitte om sommeren, siden de jakter mer da. Så jeg ville heller gitt flere ganger i løpet av sommeren/høsten enn å gi på våren når katten har vært mye inne hele vinteren (iallefall min pysepus er inne hele vinteren, siden hun ikke vil bli våt og kald på potene Hun jakter da heller ikke noe på vinteren). Ormekur er ikke forebyggende. Katten kan i prinsippet få ny orm dagen etter man har avsluttet kuren. Man bør derfor følge med på symptomer på om katten har fått nye orm, og gi ormekur da. Symptomer er oppblåst mage, oppkast, vekttap, økt apetitt, generell dårligere allmenntilstand. Ivrige jegere ville jeg uansett gitt ormekur flere ganger i løpet av sommeren. ← Ja, det er derfor jeg venter med å gi til jeg ser symptoner på det.
Gjest ny katteeier Skrevet 20. april 2006 #25 Skrevet 20. april 2006 Jeg kjøpte ormekur til katt i går, og jeg syns huske det var Banminth, en til 4 kg katt og en til 6 kg katt. Mine utekatter får ormekur hver tredje måned. ← Og hvor får jeg kjøpt denne herligheten?
Arkana Skrevet 20. april 2006 #26 Skrevet 20. april 2006 Og hvor får jeg kjøpt denne herligheten? ← Medisiner til dyr fås kjøpt på apotek.
Gadget Skrevet 20. april 2006 Forfatter #27 Skrevet 20. april 2006 (endret) Takk for mange fine svar og tips!! Tror nok jeg må prøve varianten med å holde katten fast, men da må jeg på apoteket å kjøpe nye piller først. De to jeg kjøpte har gått i søpla etter mine mislykkede forsøk Gruer meg litt, for ho er ikke spesielt glad for å bli holdt fast, men naboen min har sakt han kan hjelpe meg - han er litt mer dreven. Mannen min er det ikke noe hjelp i, han tør ikke løfte katten en gang Endret 20. april 2006 av Gadget
Gjest KATTAstrofe Skrevet 25. april 2006 #28 Skrevet 25. april 2006 Jeg åpner munnen på kattene og legger tabletten bak på tunga, da svelger de den selv. Størstekatta vår er selvdefinert innekatt, men får kur likevel. Den minste liker å være ute og får selvsagt kur.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå