Gadget Skrevet 18. april 2006 #1 Skrevet 18. april 2006 Jeg trenger gode råd om hvordan jeg skal få pus til å spise ormetabletten sin!! Har prøvd både i tørrforet og å knusen den i bløt mat.
Arkana Skrevet 18. april 2006 #2 Skrevet 18. april 2006 Jeg har hørt at den enkleste måten å få i katten en tablett er å holde den, åpne munnen og legge tabletten så langs bak i munnen at den må svelge. Ellers anbefaler jeg deg å bruke pasta istedet for tabletter. Du får kjøpt de ferdig fylt på sprøyter, så flytter du en liten markør fram til den dosen katten din skal ha og sprøyter det i munnen på katten. Enkelt og greit og du slipper å vente på at katten evt skal spise mat med most tablett i. Vår katt vet med en gang om det er noe rart i maten, pasta er så mye greiere.
Gadget Skrevet 18. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 18. april 2006 Fikk pasta sist (da var hun ca 3-4mnd). Da jeg var på apoteket for å kjøpe ormekur i dag, fikk jeg beskjed om at pastaen kun var til små kattunger... Pastaen blandet jeg i en postei hun fikk - og hun spiste med god apetitt! Tror ikke hun uten videre lar seg holde lenge nok til at jeg får åpnet munnen og puttet inn en tablett heller - hun får hetta hvis hun blir holdt lenge....
Arkana Skrevet 18. april 2006 #4 Skrevet 18. april 2006 (endret) fikk jeg beskjed om at pastaen kun var til små kattunger... ← Det stemmer ikke. Pastaen er til alle katter (i allefall den vi bruker, Panacur). Det står jo dessuten dosering for voksne katter i bruksanvisningen, så det hadde vært rart hvis den kun var for kattunger. Endret 18. april 2006 av Arkana
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #5 Skrevet 18. april 2006 Hold katten i nakkeskinnet, mens du åpner munnen på katten. Plasser tabletten lengst bak i munnen, klem sammen kjevene og stryk nedover halsen på katten så den må svelge. Det kan høres brutalt ut å gjøre dette mot sin egen katt (kjenner en som ikke ville holde katten i nakkeskinnet, siden han syntes det hørtes så brutalt ut). Men katten må få i seg tabletten, og når du har fått litt trening i å gi ormekur går dette så raskt at katten ikke merker at du gir den ormekur Hvis katten er veldig vrang av seg, kan du pakke inn katten i et håndkle og sette deg over skrevs over katten så du hindrer at den stikker fra deg bakover. Men jeg har altså best erfaring med den metoden beskrevet over her. Hvilken ormekur du skal gi avhenger jo av hvilken orm du skal bekjempe. her ser du en grei oversikt over ormemidlene. Jeg synes selv det er veldig greit å gi drontal, siden det holder med en behandling. med panacur må man jo gi kuren i tre dager, og i løpet av de dagene blir gjerne kattene vrangere i forhold til å få i seg middelet. Men riktig at Banmith som regel gis kun til kattunger. Men panacur finnes nå altså også i pastaform, men ikke alle apoteker som har dette. Da er det bare å bestille. Det kan forøvrig være greit å variere litt mellom de ulike produktene, så katten ikke utvikler resistens mot produktet. Og husk at du heller må dosere for mye enn for lite. Hvis du doserer for lite kan ormen med stor sannsynlighet bli resisten. Les ellers pakningsvedlegget hvis du lurer på mer om produktene.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #6 Skrevet 18. april 2006 Vi har vekslet mellom Drontal og Panacur; litt avhengig av hva farmasøyten anbefaler og litt fordi vi tror det kan være bra å veksle på for å få tatt alt av orm... Urban legend, kanskje:-) Vi bruker bare tabletter og gjør som beskrevet ovenfor; hold fast katten (ikke nødvendigvis i nakkeskinnet, selv om de tåler det også), klem på siden av munnen så den åpner kjeften, putt tabletten langt bak i halsen på den, lukk munnen dens og sryk nedover halsen langs spise/luftrøret. Fungerer fint både på hund og katt, men krever litt teknikk.
Gjest Miloine Skrevet 19. april 2006 #7 Skrevet 19. april 2006 (endret) Knus tabletten i vann og ta dette opp i en sprøyte (uten nål så klart) Åpne munnen til katten, sprøyt inn og hold munnen dens lukket en stund til den har svelget alt. FERDIG Endret 19. april 2006 av Miloine
Abr@xas Skrevet 19. april 2006 #8 Skrevet 19. april 2006 Det er tull at pasta bare er til små kattunger. Jeg anbefaler pasta, da kan du gi de ormekuren direkte fra sprøyten.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #10 Skrevet 19. april 2006 Jeg får kattene mine kun til å spise knust tablett når de får den sammen med kokt fisk eller med litt tunfisk. Ellers er teknikken med å legge tabletten bak i svelget en utmerket måte å få pus til å ta medisinen sin.
Gjest Miloine Skrevet 19. april 2006 #11 Skrevet 19. april 2006 Det er tull at pasta bare er til små kattunger. Jeg anbefaler pasta, da kan du gi de ormekuren direkte fra sprøyten. ← Enig, pasta finns til både voksne katter og ungdyr.
Gjest Binna Skrevet 19. april 2006 #12 Skrevet 19. april 2006 Knus tabletten i vann og ta dette opp i en sprøyte (uten nål så klart) Åpne munnen til katten, sprøyt inn og hold munnen dens lukket en stund til den har svelget alt. FERDIG ← Smart Jeg må alltid få samboern til å gi tablettene (dytte de inn i munn) for de slår seg vrange. Men dette skal ejg klare selv. Jeg har bare sett Drontal og Panacur, i tablettform. Men pasta må jo være enklest av alt. Er det stor prisforskjell?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #13 Skrevet 19. april 2006 Det er tull at pasta bare er til små kattunger. Jeg anbefaler pasta, da kan du gi de ormekuren direkte fra sprøyten. ← Men det kommer da an på hva slags orm du skal bekjempe, og om middelet tar bare orm eller også eggene! banmith gis som regel bare til kattunger, siden det ikke tar like mye som panacuren. Panacur skal derimot ikke gies til kattunger. (står i pakningsvedlegget).
Ugla Skrevet 19. april 2006 #14 Skrevet 19. april 2006 Bruker alltid å gi makkekur-tabletter og p-piller "rett i munnen", dytter de langt bak. Går helt fint! Har jeg snill katt, eller...
Gjest synseren Skrevet 19. april 2006 #15 Skrevet 19. april 2006 Skal kattene ta ormekur hele livet? Er det lett for katter å få orm? Hvordan merker en det i så tilfelle? Hvilket ubehag gir orm for katter? Håper noen kan svare. PS var ikke meningen å "kuppe" tråden din, men du lurer kanskje på det samme?
Arkana Skrevet 19. april 2006 #16 Skrevet 19. april 2006 Skal kattene ta ormekur hele livet? Er det lett for katter å få orm? ← Ja, utekatter bør få ormekur fire ganger i året (og ellers om nødvendig). Innekatter får ikke orm (naturlig nok), så fremt de ikke er i kontakt med andre katter f.eks. på pensjonat under ferier. Du ser lett om katten har orm, det kan være små rislignende ormer rundt endetarmsåpningen og du kan f.eks. også finne orm i oppkastet. Hva slags ubehag det gir katten vet jeg ikke, men jeg har aldri merket at noen av kattene våre har oppført seg annerledes når de har hatt orm.
Gjest Miloine Skrevet 19. april 2006 #17 Skrevet 19. april 2006 (endret) Ja, utekatter bør få ormekur fire ganger i året (og ellers om nødvendig). Innekatter får ikke orm (naturlig nok), så fremt de ikke er i kontakt med andre katter f.eks. på pensjonat under ferier. Du ser lett om katten har orm, det kan være små rislignende ormer rundt endetarmsåpningen og du kan f.eks. også finne orm i oppkastet. Hva slags ubehag det gir katten vet jeg ikke, men jeg har aldri merket at noen av kattene våre har oppført seg annerledes når de har hatt orm. ← Hei Arkana, jeg er ikke enig med deg i det jeg har uthevet i sort. Innekatter får eller har orm uansett. Innekatter skal også ha ormkur, katter har orm/mark egg latent ligende i kroppen uansett! Utekatter og innekatter skal derfor ha ormkur fra de er kattunger! Endret 19. april 2006 av Miloine
Arkana Skrevet 19. april 2006 #18 Skrevet 19. april 2006 Kattunger kan få/får orm fra moren og skal ha et par kurer mens de er små, men etterpå trenger de ikke flere så lenge de ikke går ut eller er i kontakt med utekatter. Dette er i allefall beskjeden jeg har fått fra to dyrleger.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #19 Skrevet 19. april 2006 p-piller "rett i munnen", dytter de langt bak. ← OBS: håper du ikke har planer om å gi p-piller over lengre tid. Alle veterinærer fraråder bruk av p-piller, siden det er MEGET kraftframkallende. Produktet ville jo aldri vært i salg hvis det hadde vært til mennesker. Det er nemlig 50% sjanse for pattekreft ved bruk av p-piller. Det beste er å kastrere katten. Hun kan kastreres fra 5-6 mnd alder, så ikke noe poeng å gi piller fram til ettårsalderen slik noen anbefalte tidligere. Litt OT dette her, men har snakket med så mange katteeiere som har mistet kattene pga p-pillebruk (deriblant min bestemors katt). Vil det beste for alle katter, derfor gir jeg deg dette rådet
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #20 Skrevet 19. april 2006 Kattunger kan få/får orm fra moren og skal ha et par kurer mens de er små, men etterpå trenger de ikke flere så lenge de ikke går ut eller er i kontakt med utekatter. Dette er i allefall beskjeden jeg har fått fra to dyrleger. ← Litt omstritt dette her. Jeg har snakket med veterinær som anbefalte ormekur en-to ganger årlig på innekatter. På pakningsvedlegget til tablettene står det også dette. Men så spørs det jo hvor mye man kan stole på alt hva legemiddelindustrien sier. For de tjener jo helt klart penger på at også innekatteeiere gir ormekur Sjansen for at en innekatt skal få orm er uansett veldig liten etter min forståelse, siden de ikke spiser rått kjøtt/byttedyr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå