Gå til innhold

etternavn

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

skal som sagt gifte meg i juni måned... med en super mann.. vi har 2 barn sammen og barna ble døpt med samme etternavn som meg (mammaen)

men hvordan blir det da etter bryllupet?

lurer på å beholde pikenavnet i tilegg til samboerens etternavn på meg og barna..

hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi slår sammen begge navnene, men nå har jo ikke vi barn.. Hvis du vil ha navnet hans i tillegg, er det jo en smal sak å endre barnas navn også? Jeg vet jo ikke hvor gamle de er, men innbiller meg at de ikke er så gamle enda at etternavnet har noen betydning enda? Eller så kan dere bare blåse i det! Gjør det som føles riktig for dere! :enig:

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Dersom barna allerede har ditt navn synes jeg det navnet virker som det mest logiske valget dersom dere vil ha et felles etternavn.. Eller så kan dere beholde hvert deres..

Eller så kan du selfølgelig også endre barnas navn.. Men er det så gamle at de vet hva de heter osv bør de absolutt tas med på råd.

Skrevet

Vi har ikke barn enda, så saken er jo litt enklere for oss. Vi beholder våre egne navn slik de er, ingen tar den andres, ikke som mellomnavn heller. Våre fremtidige barn får begge etternavnene. Hadde vi vært i din situasjon hvor barna allerede hadde det ene etternavnet ville jeg likevel valgt slik vi har gjort, nemlig gitt barna det andre etternavnet i tillegg men selv beholdt våre egne.

Skrevet

Jeg beholder mitt eget navn, men tar hans i tillegg. Han beholder sitt navn. Våre fremtidige barn får begge navnene.

Skrevet

Når vi gifter oss tar jeg hans navn som vårt nye familie navn. Dette navnet vil også våre barn få. Er litt usikker på om jeg kommer til å beholde mitt eget eller ikke. Jeg har allerede så veldig langt navn, så noe må droppes.

Skrevet

Jeg har beholdt mitt, han har sitt, ungene har begges :)

Skrevet

Vi tar mitt etternavn som felles navn på hele familien etter bryllupet. I tillegg tar vi et familienavn fra hans slekt som mellomnavn.

Hvorfor er det så få menn som tar hennes navn, når det er det mest sjeldne?

Skrevet

Vi valgte å beholde hvert vårt. Våre barn vil få mitt som mellomnavn og mannens etternavn til sist.

Skrevet

Hele familien har hans navn som etternavn. Før bryllupet hadde eldstebarnet og jeg mitt pikenavn. Det har vi to beholdt som mellomnavn.

Skrevet

Vi har ikke barn, da, men jeg skal iallfall ta kun hans etternavn.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi skal ha begge navnene begge to, rekkefølgen har vi ikke bestemt. Barna vi får i fremtiden får da også de to navnene, så da vil hele familien hete det samme :)

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg vil jeg...

navnet mitt passer kjempe fint til hans etternavn...jeg har litt lyst.

Men er det ikke mye styr med navnebytte...?

Hvis jeg bytter til hans navn så beholder jeg mitt i tillegg.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hadde store egne barn da jeg giftet meg. Her gjorde vi det sånn at min mann beholdt sitt som det var, jeg og min datter slang på hans etter vårt opprinnelige, mens min sønn beholdt sitt som det var. Alle fikk det som de ville :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...