Gå til innhold

Erstatning for rømme og creme fraiche

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier å lage seibiff med løk, tomat. tomatpure,poteter og lettrømme.

Er det noe jeg kan erstatte rømmen med som smaker like godt og er mer sunt?

Rømmen pleier jeg å varme i stekepannen sammen med løken, fisken og tomatpureen.

Jeg lager også wok med svinekjøtt, grønnsaker og creme fraiche.

Creme fraichen blir varmet i woken. Finnes det et sunnere alternativ for creme fraiche?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rømme kan erstattes med Kesam, men i varme retter kan det skille seg, så det vil jeg ikke anbefale. I kalde retter, dipper og sauser smaker det akkurat like godt som rømme, og finnes med både 8% og 1% fett. Den med 8% er best, synes jeg.

Skrevet

Ok,takk for svar. :)

Men er det noen som vet om det fins det en bra erstatning for creme fraiche?

Gjest Gjesta
Skrevet

Nei, dessverre. Det er kun rømme og crème fraîche som tåler varmebehandling.

Ellers kan jeg anbefale (som Tuji nevnte) Kesam 8% (1% har veldig syrlig smak og tykkere konsistens), men også Matyoghurt, som også har 8% fett. Men ingen av disse tåler varmebehandling.

Har du forresten prøvd Philadelphia lett i woken? Smeltes langsomt sammen med litt vann, og gir en nydelig saus uten altfor mye fett.

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Creme fine er grei å erstatte creme fraise med i varm mat.

Kesam skiller seg heller ikke alltid når den varmes; det kommer an på hva den blandes med. Så du må nesten bare prøve deg fram. Og er du uheldig og det skiller seg, er det bare utseende som påvirkes. Ikke smaken.

Skrevet
Ellers kan jeg anbefale (som Tuji nevnte) Kesam 8% (1% har veldig syrlig smak og tykkere konsistens), men også Matyoghurt, som også har 8% fett. Men ingen av disse tåler varmebehandling.

Betyr det at de ikke tåler å bli varme i det hele tatt? Tenkte på om jeg puttet litt oppi helt på slutten av stekingen bare for at kesamen ikke skal være helt kald.

Gjest Gjesta
Skrevet
Betyr det at de ikke tåler å bli varme i det hele tatt? Tenkte på om jeg puttet litt oppi helt på slutten av stekingen  bare for at kesamen ikke skal være helt kald.

Du må i hvertfall ikke la det boble eller koke på noe vis, for da skiller det seg med en eneste gang.

Skrevet

Matyoghurt funker som bare det i varme retter det,har aldri skilt seg her i gården.

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Og Kesam funker som sagt sammen med noen ingredienser selv om den koker.

Skrevet

Yoghurt naturell funker strålende. Pass bare på å blande den i etter at maten er tatt av kokeplata.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...