Gå til innhold

Fleskebiller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager egen tråd jeg...

Altså: etter å ha salmiakkvasket tørrvareskuffer, oppdaget jeg er krek på soverommet i en annen etasje...

Mine biller ganske store, svarte med beige strek over ryggen... er det fleskebiller? Men komme seg til en annen etasje? Må gasse hele huset nå eller?

Har sjekket alle tørrvarer og de er nå i plastpose med klype på. Husker også bestemoren min brukte plastbokser. Jøss, å skulle ønske seg et tupperwareparty igjen da... det er noen år siden...

Skrevet

Det er opplagt Fleskebiller/fleskeklanner .. men det er nok ikke snakk om noen full gassing - de er ikke hyggelige - men ikke de verste "gjestene" å få.

Klippet fra

Fleskeklanneren er et vanlig insekt og et par biller i huset om våren, etter overvintring, og om sommeren er naturlig og av liten betydning. Dette krever ingen bekjempning utover å fjerne billene. Dersom det har skjedd en formering er det i bolighus tilstrekkelig med mekanisk rengjøring av formeringsstedet. Formeringsstedet kan være matvarer for mennesker eller dyr (hundetørrfisk), fuglereder i huset (due, gråspurv o.a.) eller døde mus i vegger og gulv.

Nasjonalt folkehelseinstitutt

Skrevet

Takk, Lille Bille... uff, det var da et stort bilde...

Skrevet

.. ja men billene er hvertfall litt mindre enn bildene :ler:.

(Og av en eller annen grunn er de ikke så "ekle" som mange andre - synes jeg de bare "tusler" rundt .. og så er det enkelt å fjerne dem)

Skrevet

Jeg hadde fleskebiller der jeg bodde før. De tasset rundt og sugde seg fast i brødsmuler de fant på gulvet.

Trikset er å vaske og holde det skinnende rent, og som allerede nevnt putte alle brødvarer og mel og lignende i tette poser.

Skrevet

Ja, her er vårrengjøringen i gang i hvert fall. Det er virkelig ikke så møkkete hos oss heller, men det kan selvsagt alltid bli bedre. Og det skal det bli nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...