Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2006 #1 Skrevet 18. april 2006 Vi skal ha nye gulvlister til stort sett hele huset, og jeg har et par spørsmål. 1. Hvilke leverandører er det som har de billigste (og beste, i forhold til pris) listene? 2. Huset er bygd i nøkter 60- tallsstil, så jeg tenker meg ikke noen overdådige greier, men har ikke lyst på helt glatte lister heller. Hva vil passe? 3. Vi har slipt og lakket gulvet, det er smale bord i gran eller furu (litt usikker på tresort, men den virker litt hardere enn jeg inbiller meg furu er). Jeg tror ikke trefargede lister vil passe så bra til gulvet, og har mest lyst på hvite. Synspunkter? Bør vi i så fall kjøpe ferdig malte hvite lister, eller er det dyrere og ikke verdt prisen?
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #2 Skrevet 18. april 2006 Reis til Maxbo eller noe sånt og så finner du de du synes er fine og får med deg litt avkapp av de forskjellige. Det gjorde jeg og det var mye letter og velge når jeg fikk sett de til veggen/gulv/tak.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #3 Skrevet 18. april 2006 Det er i hvert fall vesentlig dyrere å kjøpe ferdigmalte (svigers gjorde det og jeg mener det kostet mer enn 4 ganger så mye som umalte), men om det ikke er så veldig mange meter eller man har råd til det er det deilig å slippe pirkearbeidet med listmaling. Jeg tror hvite lister kan funke, uten at jeg har tenkt så mye over det:-) Det finne mange ulike lister som er profilert på forskjellige måter. Enig med foregående at det er greiere å bestemme seg når man drar i butikken og ser. Jeg tror i hvert fall jeg ville valgt en smal og enkelt profilert list. Vi har noen brede, rette lister i huset vi leier, og jeg synes ikke det er spesielt fint her i hvert fall.
Gjest -eline- Skrevet 18. april 2006 #4 Skrevet 18. april 2006 3. Vi har slipt og lakket gulvet, det er smale bord i gran eller furu (litt usikker på tresort, men den virker litt hardere enn jeg inbiller meg furu er). Jeg tror ikke trefargede lister vil passe så bra til gulvet, og har mest lyst på hvite. Synspunkter? Bør vi i så fall kjøpe ferdig malte hvite lister, eller er det dyrere og ikke verdt prisen? ← Gran er mykere enn furu. Jeg ville gått for hvite lister, ferdigmalte lister er mye dyrere og det er ikke *så* mye arbeid å male lister.
Gjest Snekker Andersen Skrevet 6. juni 2008 #5 Skrevet 6. juni 2008 veldig billige lister og bra utvalg på tre-hvit og på malt listverk www.listverkfabrikken.no
Vienn Skrevet 8. juni 2008 #6 Skrevet 8. juni 2008 Hvite profilerte lister samler mye støv.. Men jeg valgte nå det likevel, ønsket ikke trefargede lister. Følte det litt som å forlenge gulvet opp mot veggen. I etterkant kunne jeg ønsket meg litt mindre lister enn hva vi valgte og også litt mindre profilerte. Tok ikke med hjem fra butikken for å prøve.
qrs Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 Driver og pusser opp/bygger ut hus fra 60-tallet vi også. Originalt har huset enkle, lakkerte eikelister. Siden vi pusser opp alt bytter vi dem ut med nye, helt like eikelister. Grunnen til dette er at eik er veldig hardt slik at de holder seg veldig godt over tid. Ingen hakk ol. i dem som det er veldig lett å få i andre lister som hovedsakelig er lagd av furu. Dessuten blir det lite støv på dem siden de ikke er profilerte. En annen grunn til at vi velger eikelister er jo at vi kommer til å legge eikeparkett i hele førsteetasjen. I kjelleren har vi lagt en helt lys laminat men eikelistene går fint til det også. Og så er de jo sålass nøytrale at vi tror de vil se helt greie ut om 20-30 år også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå