Gå til innhold

Til alle dere som vil kjøpe valp..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Spesielt når det gjelder fuglehunder, er det gjerne slik at de koster det samme uavhengig av om de har topp premierte foreldre eller er resultatet av "useriøs" avl, så prisen burde ikke spille en rolle, i hvertfall.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Spesielt når det gjelder fuglehunder, er det gjerne slik at de koster det samme uavhengig av om de har topp premierte foreldre eller er resultatet av "useriøs" avl, så prisen burde ikke spille en rolle, i hvertfall.

Nettopp.

Desverre er det sånn at populærraser som gordon setter (disse er spesielt belastet med dette med useriøse oppdrettere!!), schæfer, collie-mixer, tidligere cocker spaniel og en del flatcoat og golden retriever blir solgt uansett, og "mannen i gata" tenker at stamtavle ikke er viktig når de bare skal ha en kosehund.

Fear enough, men du er sikrere mot katta i sekken om du tar deg tid til å lete opp kvalitet.

Det koster ikke mer. Det gir bare mer.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi og de vi kjenner med samme rase bruker kontaktnettet vårt når det skal skaffes ny hund. Jeg vi ha valp etterhvert, og da skal pappa, hans kompis og dennes far være med meg, ringe rundt til oppdrettere de kjenner osv. Jeg hadde aldri turt kjøpe hund fra en annonse.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Vi og de vi kjenner med samme rase bruker kontaktnettet vårt når det skal skaffes ny hund. Jeg vi ha valp etterhvert, og da skal pappa, hans kompis og dennes far være med meg, ringe rundt til oppdrettere de kjenner osv. Jeg hadde aldri turt  kjøpe hund fra en annonse.

Dette er kjempelurt. Da kjenner du sansynligvis både tispa, hannhunden og miljøet valpen vokser opp i, og kan lettere få hjelp og støtte om det mot formodning skulle skje noe eller dukke opp skjulte feil.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg så en på NESKs sider naa som eieren skulle ha 40 000 for :overrasket:

18 mnd gammel, 1UK og 2UK paa prøve, familievennlig... Jeg lurer mest paa hvorfor han vil kvitte seg med en saa tilsynelatende fin hund jeg da :roll:

Gjest gjest1
Skrevet
Dette er kjempelurt. Da kjenner du sansynligvis både tispa, hannhunden og miljøet valpen vokser opp i, og kan lettere få hjelp og støtte om det mot formodning skulle skje noe eller dukke opp skjulte feil.

:Nikke: Vi er ogsaa nøye paa at det ikke skal være amerikansk blod i setterne vaare. Sjekker linjer bakover osv. Den vi har igjen naa er verdens snilleste, ekstremt kosete, et raaskinn paa jakt og bra utseende.

Selv synes jeg det er trist at det fokuseres saa mye paa utseende, det viktigste er gemytt og jaktegenskaper synes jeg

Gjest Gjesta
Skrevet

"Vår" oppdretter er superinteressert i alle valpene, og ringer innimellom for å høre hvordan det går. Vi har også sendt bilder, og planlegger å sende flere etterhvert. Det er første kull for den tispa (mens faren visstnok har 63 avkom på samvittigheten), og han er veldig opptatt av hvordan valpene har det.

Skrevet

Det finnes de oppdrettere som beholder valpene til de er unghunder, nettopp for å trene og stille de, så mottakeren kan kjøpe hund ¨fiks ferdig¨... Hva jeg mener om det passer seg kanskje ikke her...

Skrevet
"Vår" oppdretter er superinteressert i alle valpene, og ringer innimellom for å høre hvordan det går. Vi har også sendt bilder, og planlegger å sende flere etterhvert. Det er første kull for den tispa (mens faren visstnok har 63 avkom på samvittigheten), og han er veldig opptatt av hvordan valpene har det.

Det samme gjorde oppdretter til vår første jakttispe også, og sto på tlf i lang tid da jenta vår forsvant under jakta. Synes det er en god egenskap, selv om jeg selvfølgelig ser ¨gevinsten¨ i det for oppdretteren, mtp ryktet sitt.

Gjest Gjesta
Skrevet
Det samme gjorde oppdretter til vår første jakttispe også, og sto på tlf i lang tid da jenta vår forsvant under jakta.  Synes det er en god egenskap, selv om jeg selvfølgelig ser ¨gevinsten¨ i det for oppdretteren, mtp ryktet sitt.

For "vår" oppdretter er det muligens ikke rykte engang, det er nemlig i følge ham selv siste kullet han er oppdretter av, for han er passert 60 år. Tispa er jaktpremiert, utstillingspremiert, men har bare hatt ett kull, mens faren er en av de kjente, fra en stor kennel med stort navn. Personlig er jeg mye mer skeptisk til å få valp fra "valpefabrikker" av den typen det finnes mange av, men meg om det.

Skrevet

Interessant tema. Og det gjelder jo alle andre dyr som selges på nettet og i avis også; kanskje særlig raser og arter det er press på pga mote, at noen varianter er mer populære og lettsolgte enn andre osv.

Jeg har selv kikket på mange annonser for forskjellige dyr (mye fordi jeg dagdrømmer...), og synes ikke det er lett å avgjøre hvilke oppdrettere som er gode og dårlige utfra annonsene, selv om visse punkter gjør meg skeptisk (lave priser eller altfor høye priser, at de skryter av at dyra har ekstremt stor/liten størrelse eller andre "moteegenskaper", at man ikke får papirer når man ber om deto.l). Det jeg har gjort i de tilfellene hvor jeg har kjøpt dyr, er at jeg har oppsøkt selve miljøet; fysisk eller via større fora på nettet. her kan man regne med at man får et bedre innrtykk av hvordan folk driver. Folk som driver snuskete ville vel holdt seg i bakgrunnen i slike "offentlige rom"? Om det er noen som det er bred enighet om at driver godt og har peiling, kan man henvende seg til dem om man lurer på om en annen oppdretter er ok eller ei. Men det er søren ikke lett bestandig, og jeg skjønner jo at man kan la seg friste av en annonsetekst.

Det er i hvert fall viktig at man tar seg god tid til å bli kjent med rasemiljøet og ikke tar den første og beste valpen/kattungen/hesten/chinchillaen som dukker opp. Mistenkelig gode tilbud er det ofte av en grunn.

Skrevet
For "vår" oppdretter er det muligens ikke rykte engang, det er nemlig i følge ham selv siste kullet han er oppdretter av, for han er passert 60 år. Tispa er jaktpremiert, utstillingspremiert, men har bare hatt ett kull, mens faren er en av de kjente, fra en stor kennel med stort navn. Personlig er jeg mye mer skeptisk til å få valp fra "valpefabrikker" av den typen det finnes mange av, men meg om det.

:Nikke:

Skrevet

Selv synes jeg det er trist at det fokuseres saa mye paa utseende, det viktigste er gemytt og jaktegenskaper synes jeg

Enig. Utseende betyr noe med tanke på helse, da, men utover det har det vært avlet like mye MOT god helse fordi dyret skal se sånn eller slik ut som for. Skulle vært strengere kontroll med avl av dyr, men siste instans er det opp til oss som kjøper.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Jeg så en på NESKs sider naa som eieren skulle ha 40 000 for  :overrasket:

18 mnd gammel, 1UK og 2UK paa prøve, familievennlig... Jeg lurer mest paa hvorfor han vil kvitte seg med en saa tilsynelatende fin hund jeg da :roll:

Nå blir det jo litt setter-type mot setter-type, og man finner jo særinger i alle miljø.. Men jeg for min del føler at dette forekommer oftere i engelsk settermiljøet enn hos de andre fuglehundmiljøene. Merker at det sitter i selve hunden også, de er "jaktgale" både hund og eier, flyr over fjellet på jakt etter Derby-pokalen, og glemmer helt selve kosen med hundesporten...

Skrevet
Jeg hadde aldri turt  kjøpe hund fra en annonse.

Jeg vil bare minne om at ikke alle som bruker avisannonser er useriøse! Mange oppdrettere legger ut sine kull på finn.no og zett.no, i tillegg til å annonsere dem gjennom "mer seriøse" kanaler som raseklubbens valpeformidling.

Det går utmerket an å kjøpe hund via avisannonser - det krever bare at du gjør samme forarbeidet/bakgrunnssjekken på oppdretter som når du velger andre kanaler.

Skrevet

Grunnen til at det folkuseres på utseende er at egenskaper som eksteriør er høyt arvelige. Gemytt er derimot mindre arvelig, og altså mye påvirket av miljøfaktorer.

Og skal man avle på noe, så er det jo en fordel at egenskapene er arvelige... :sjenert:

Skrevet
Grunnen til at det folkuseres på utseende er at egenskaper som eksteriør er høyt arvelige. Gemytt er derimot mindre arvelig, og altså mye påvirket av miljøfaktorer.

Og skal man avle på noe, så er det jo en fordel at egenskapene er arvelige...  :sjenert:

Gemytt er i stor grad arvelig det også, men i mange tilfelle kan man "modifisere" det gjennom håndtering. Men helt klart arvelig - det gjelder de fleste dyr.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Og skal man avle på noe, så er det jo en fordel at egenskapene er arvelige...  :sjenert:

gemytt er høyst arvelig, og også sterkt påvirket fra tispe til avkom.

Les: sprø mamma=sprø valper.

Skrevet

Mine foreldre kjoepte hund etter at jeg satte inn en annonse paa Dyrenett for noen aar siden. De reiste helt opp til nordnorge for aa hente den. Hunden - en blandingshund - har 110% god helse, kjempegodt gemytt og er alle tiders familiehund. Selvsagt er en viss skepsis sunt, men man kan faa en kjempefin hund via annonser ogsaa!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...