Gjest Anonymous Skrevet 27. november 2002 #1 Skrevet 27. november 2002 noen som har en anelse om hvor mye kalorier, karbohydrater og fett det er i Coca Cola? en halvliter. har kullsyren noen virkning på kroppen. man kjenner man blir litt "oppblåst" av å drikke brus. er det bare noen som varer da... eller legger det seg på noen måte? takk for svar. kos meg
orakel Skrevet 27. november 2002 #2 Skrevet 27. november 2002 Det sies at sukkerinnholdet i coca cola tilsvarer ganske så mange sukkerbiter.
Mathias Skrevet 27. november 2002 #3 Skrevet 27. november 2002 hmmm... spør man om dette fordi man prøver å slanke seg syltynn tro?...
Iset Skrevet 27. november 2002 #4 Skrevet 27. november 2002 cola er utrolig fetende. jeg kjenner flere overvektige (og ikke så overvektige) som har drukket endel cola og sluttet med cola totalt, og ikke noe annet, men som tok av mange kilo BARE på det. vil du legge på deg raskt og mye, så drikk cola (dersom du ikke har skyhøy forbrenning da hehe). cola light er ikke fetende, det kan du drikke så mye du vil av, men så er det ikke så bra for kroppen da. men men:)
Ylvalin Skrevet 27. november 2002 #5 Skrevet 27. november 2002 I følge matvaretabellen inneholder cola og annen brus pr 100 gram: 40 kalorier 10 gram karbohydrater (dvs sukker) ikke noe fett 1 gram natrium. Enjoy...
Gjest Starya Skrevet 27. november 2002 #6 Skrevet 27. november 2002 Hmm, jeg har nå lært at også cola light er tvilsomt, fordi det "lurer" kroppen til å tro at her kommer det sukker, insulinproduksjonen setter igang, og når insulinet så ikke får noe sukker å jobbe med forårsaker det sultfølelse. *you can never win in this cruel world*
Gjest MFUS Skrevet 28. november 2002 #7 Skrevet 28. november 2002 Cola inneholder karbohydrater (sukker). Sukker spiser vi for mye av, derfor kan du gått gå over til Cola Light. Fett finner du ikke i Cola. Cola Light inneholder ikke sukker, heller ikke fett. Cola Light inneholder ikke energigivende stoffer, og har et kaloriinhold som gjør at du IKKE legger på deg av dette. Nå er siste påstand litt feil, dette fordi: "Du legger ikke på deg av Cola Light i seg selv, men Cola Light kan påvirke apetitten slik at du føler deg sulten. Dette kan føre til at du spiser og da legger på deg av maten du spiser." Nå kan du trygt drikke lettbrus likevell (om du klarer å la være å spise etterpå), husk også at Cola Light gir veskeinntak.... Det å ikke drikke nok kan også sees på som et dårlig slankeråd, da tørstesignalet ofte blir misstolket av kroppen som sultfølelse før enn blir ordentlig tørst. Slik sett så oppveier nok fordelene og ulempene med light-brus seg... Drikk Cola Light med god samvittighet du!! *Det sies at de kunstige søtningstoffene er både kreftfremkallende (og jeg husker ikke alt annet jeg har lest), så vann er kanskje tryggest (selv om jeg har sett advarsler der også).* Nei, det er ikke lett å vite hva som er rett og hva som er galt her i verden. Den ene dagen er en vare sunn, mens den neste så er den ikke så bra..... En ting er nå sikkert... Det er ikke Cola Light man legger på sag av, da heller vanlig Cola!! Håper du ble klokere på dette, og i det minste velger Cola Light fremfor vanlig Cola..... ------ PS: Til deg som sa at søtningstoffet i Cola påvirker insulinnivået, hvor har du det fra? Jeg har aldri hørt dette!! *Kom overaskende på meg.* Ikke vet jeg om dette er et rykte som går, eller om det er faglig dokumentert. Vet du om noen sider på nettet der du har lest dette? Om det er her på nettet du har fått vite dette så er jeg meget interessert i å lese om dette... Så har du da link så ville jeg blitt glad!! Er av natur svært interessert i ny faktakunnskap ang. ernæring....
Tusenfryd Skrevet 28. november 2002 #8 Skrevet 28. november 2002 Det er aspartan i Cola Light - som påvirker sånn at du føler deg sulten og spiser mer. Dessuten er Cola light en killer for tennene.
Malou Skrevet 28. november 2002 #9 Skrevet 28. november 2002 Jeg drikker cola light sånn stort sett hver dag, men synes ikke jeg merker noen forskjell på sultfølelsen om jeg drikker det eller ikke, så jeg er ikke helt sikker på at det er sånn voldsomt sultfremkallende. Men utsagnet om at det skal være en killer for tennene plager meg litt. Skyldes det de kunstige søtstoffene? Noen andre som har hørt noe lignende? Blir gal av at alt skal være så forbannet farlig. Man prøver å være sunn og ikke drikke cola (mest for vekta sin skyld), også er det bare noe annet "farlig* man får i seg i stedet. Det er farlig å leve
Mathias Skrevet 28. november 2002 #10 Skrevet 28. november 2002 Alt for mange jenter går rundt og drikekr cola hele dagen i stedet for å spise. Det fører til ødelagt forbrenning, nærings/tilskuddsmangel, ødelagte tenner (all cola er det værste (!) du kan drikek/ha i deg sier alle tannleger!), lite energi, liten aktivitet, dårlig humør, dårlig koordinasjon, svak og skråpelig fysisk form, kroppslike plager etc etc... Jeg hadde håpet denne tråden ikek skulle gi mange svar fordi: Når noen spør om kcal i brus er jeg redd de er veldig opptatt av kcak innhold... Deter gjerne ungjenter som har et veldig anstrengt forhold til mat... Og de burde få hjelp. På den andre siden gjør de vel bare som de selv vil dersom de ikke får svar her... Ikke lett....
Gjest Starya Skrevet 28. november 2002 #11 Skrevet 28. november 2002 Godt mulig jeg husker feil angående sammenhengen med insulinproduksjonen, men at kunstige søtstoffer kan gi søthunger/sultfølelse er det i alle fall ikke tvil om.
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2002 #12 Skrevet 28. november 2002 Jeg har også hørt det om insulinproduksjon. Tror også jeg har hørt noe om at dette kan føre til at hele insulinsystemet ødelegges, så man kan få diabetes. Eller? Håper ikke jeg kommer med feilinformasjon her, men det er ihvertfall det jeg har hørt... Cola Light er ihvertfall ikke bra å drikke!
Shantee Skrevet 28. november 2002 #13 Skrevet 28. november 2002 0,5 l Cola tilsvarer ca.27 sukkerbiter(noe som ikke akkurat er så sunt...)
Iset Skrevet 28. november 2002 #14 Skrevet 28. november 2002 jeg tror nok ikke cola light påvirker blodsukkeret og insulinproduksjonen, for diabetikere drikker den jo nettopp fordi den IKKE gjør det!!!!
Gjest Starya Skrevet 28. november 2002 #15 Skrevet 28. november 2002 Jeg fant jeg fant! Aspartamen i lettbrusen lurer kroppen til å tro den får sukker, insulinproduksjonen går opp, og blodsukkeret synker. Og når blodsukkeret synker kommer sulten/søtbehovet. Svenska aftonbladet Når det gjelder de med diabetes er det nok flere faktorer som spiller inn. Og, for dem er selvsagt brus uten sukker bedre enn brus med sukker, da deres problem er at de har et konstant forhøyet blodsukker og må tilføres insulin for å motvirke dette.
Iset Skrevet 28. november 2002 #16 Skrevet 28. november 2002 hmmm ja jeg har lest det je gogså faktisk, at man blir sulten av light brus. men jeg blir ikke det, og har nå gått ned over 5 kg og drukket masse light brus hver dag (må ha noe for å kose meg og klare slanklekuren), og jeg er ikke sulten i det hele tatt. men det er noklitt individuelt og tror jeg.
Gjest Starya Skrevet 28. november 2002 #17 Skrevet 28. november 2002 At det er noe individuelt, det tror nok jeg også. Alle er forskjellige, hva stoffskifte, tålegrense for ditt og datt osv angår. Ett eksempel er pasta (som anses som "raske karbohydrater" iflg Lindbergh). Noen kan spise kun pasta med saus og være god og mett lenge. Andre kan spise det samme og ikke skjønne at det kalles mat, fordi de bare er MER sultne etter 15 min... (thats me..) Men hiv med noen gode mengde kjøtt, så kan det kalles mat.
Iset Skrevet 29. november 2002 #18 Skrevet 29. november 2002 hehe ja det stemmer nok det, mange skryter feks over blodtype-dietten. men jeg er vegetarianer og blodtype 0 og feks lindberg/atkins dietten; jeg går nå på grete roede kurs. spiser masser av pasta, brød og poteter men går ned i vekt så det suser og føler meg kjempeenergisk og bra:) så det er nok individuelt, som med de fleste andre ting.
Gjest Starya Skrevet 29. november 2002 #19 Skrevet 29. november 2002 Ja huff.. Jeg har foreksempel merket følgende fenomen: spiser jeg tre brødskiver til frokost er jeg så skrubbsulten lenge før lunsj at jeg blir uvel. Spiser jeg derimot eggerøre og en halv brødskive holder jeg fint ut frem til lunsj.. Det samme gjelder når jeg spiser en rett basert på poteter. Nei, Roede er nok ikke noe for meg, men det er jo topp at det hjelper andre.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 30. november 2002 #20 Skrevet 30. november 2002 Uansett så er ikke Cola bra for tennene. Jeg gjorde et lite forsøk i sommer faktisk. Fant frem en av mine melketenner (mamma har tatt vare på alle ) og la den i en kopp med cola om kvelden. Morgenen etter var tanna oppløst. Mulig tanna var svekket etter så mange år, men likevel! Sterke saker!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå