Gå til innhold

Til Hellas med småbarn...

Gjest Dingo

Anbefalte innlegg

Trenger mange gode tips til hva jeg ikke må glemme å pakke!

Er så redd for å glemme noe viktig, men innser at vi ikke kan pakke med alt, heller. To voksne og to barn, men vi bør helst greie oss med en stor koffert og to store bager. Og barnevogn. Har dessverre ikke stor sekk, det hadde kanskje vært praktisk?

Håper på mange svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Mia_*

Det aller viktigste er jo medisiner etc. Gå innom nærmeste apotek og de kan anbefale hva dere bør ta med til små barn. Eller blir det jo badebukser og slippers, undertøy men om dere skulle glemme klær, så er det jo billig og greit å få fatt i det når dere kommer dit....

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstrasekk til alt dere trenger på stranda eller byturen.

Parasoll og ekstra teppe til å lage skygge med.

Mange T-shirts med armer, solhatter, trøyer m/lang arm til kjøligere kvelder.

Ved ekstra små barn muligens en redningsvest.

Jeg syns ringer kjøpt i syden er for dårlige og har tatt med fra norge.

Middagsglass reddet min datter fra omgangssyken, det andre barnet lå på sykehuset hele ferien pga spagettispising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mixelite_*

Du sier ikke noe om når du skal reise. Dersom du reiser i skoleferien, ville jeg ikke tenke på å pakke noe særlig annet enn shortser, t-skjorter og undertøy/badetøy. Jeg har alltid hatt med en bukse, men den har ikke blitt brukt.

Dessuten pleier det å være god tørk på min øy iallfall, så det er ikke noe problem å skylle opp klær og ha dem tørre i løpet av dagen.

Solbriller. Myggstift. noe å pakke strandting i som noen sa. solkrem kan være kjekt å ha med hjemmefra dersom du har et merke du er glad i. Det pleier dessuten å være dyrere der nede.

Middagsglass ville jeg bare tatt med dersom barnet er veldig kresent. Man får kjøpt alt slikt der nede, både middagsglass, grøt(søtere enn hjemme) og bleier. Bleier er litt dyrere enn hjemme, så dersom du planlegger sjopping, kan du jo ta med bleier ned og bruke plassen til souvernirer på hjemveien ;-)

Når det gjelder sarte mager ville jeg iallfall sørge for å spise på travle steder der de lokale spiser. Der er det høyest kvalitet på maten og mange gjester=høy omsetning=maten blir ikke oppbevart for lenge.

Badehåndklær kan med fordel byttes ut med lette, mindre plasskrevende, saronger(pareo) i bomull. De er gode å ligge på, gode å tørke seg med, lette å skylle av og tørker fort. Dessuten kan jo mor bruke den som strandkjole/skjørt.

Parasoller selger de ganske billig der nede, så dersom du ikke har en, lønner det seg mest sannsynlig å vente til du kommer ned. Solhatter er lurt å ha!

Jeg ville ikke dra på så mye medisiner, bare det minimale av smertestillende, plaster og slike førstehjelpsting. Nesespray til flyeturen kanskje. Bruker man noe av det, er det fort og greit å få erstattet det på det lokale apoteket. Billig også. En pakke paracetamol koster der nede en halv euro!

Dersom det er snakk om baderinger, selger de vel de samme merkene som man får kjøpt her hjemme? Det gjør de iallfall på min øy.

Skal barnet ligge lenge i vognen, er det kjekt med et ullteppe. Det absorberer fuktighet og barnet slipper å føle seg så klam på ryggen. Det samme sies om bodyer i ull. Myggnetting til kvleldene på tavernaen!

Kosedyret/teppet/puta om barnet har sånn! ;-)

Fotoapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme, men jeg mener å ha hørt at sjukehusa på greske øyer er styrt av mafiaen.

Finnes vel apotek og sånt, men det kan være lurt å ha med magetrøbbelpiller hjemfra hvis barna f.eks får vondt i magen av maten der. Å se til at de får masse vann. :)

Ellers kan det være gøy å ta med bøtter og spader som barna kan leke med. Det får man kjøpt der dere skal også sikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mafia? :forvirret: Det har ikke _vi_ merket noe til iallfall!

Vi fikk nærkontakt med et gresk sykehus for noen år siden. Ja, det er slitent og fattigslig etter vår standard, men vi fikk den beste oppfølging og service! Vi måtte sy og var tilbake til hyppige kontroller og desinfisering før stingene omsider ble tatt. Pent sydd er det også!

Når det gjelder medisiner, har de mye av de samme medisinmerkene som _vi_ har, men et lite utvalg av det aller nødvendigste ville jeg som sagt ta med for å slippe å måtte haste til apoteket når man plutselig trenger noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge inn at jeg mente parasoll til trillen, ikke en sånn enorm til å stikke ned i sanden.

Den og et pledd var uunnværlig når minsten og jeg var i Tyrkia og solen stekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått oppgitt at vi må ta med sengeklær/dyne til minsten. Trenger jeg ta med dyne, eller er det nok med ett litt stort fleeceteppe som kan ligge dobbelt?

Trenger fortsatt hjelp med pakkingen... så det er bare til å hjelpe til :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hellas bruker de jo bare et laken over seg om natten, så jeg ville ikke drasset med noen dyne til minsten med mindre haun er avhengig av dynen sin og bruker den som kosefille. Det gjorde min, så vi dro på babydyne. Som han lå oppå i senga, dro rundt over alt, og stadig måtte vaskes ;-) Dersom du har et ullteppe til å ha som underlag i vogna, kan du jo bruke det i sengen også om det skulle være kjølig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt er jeg kommet... på en foreløpig pakkeliste:

Felles for begge barna...

-badebleier

-barnevogn

-bleier

-bodyer kort arm

-bodyer lang arm

-bukser

-fleeceteppe til sengen

-helseteppe til vognen

-gensere

-grøt

-inotyol

-insektsnett til vognen

-jakker

-joggesko

-kjoler

-klorhexidin

-knekkebrød

-kortbukser

-kosedyr

-laken

-locobase

-middagsglass

-neglesaks

-paracet stikkpiller

-parasoll til vognen

-sandaler

-shampo

-skjørt

-smokker

-solbriller

-solhatter

-solkrem

-stelleolje

-såpe

-t-skjorter

-tegnesaker til flyturen

-tisselaken

-ullteppe lite til underlag i vognen

-vannflaske

-vaskekluter

-våtservietter

satte opp listen alfabetisk for å prøve å huske den... fikk ikke kopiert den inn.

HVA har jeg glemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...