Gjest Gjest_Sommerbrud_* Skrevet 18. april 2006 #1 Skrevet 18. april 2006 Skal til fotografen og trykke invitasjoner i dag, men så ble jeg litt usikker på hva slags antrekk jeg skulle oppgi.. Mørk dress, det er vel ikke stivpyntet? Gifter oss i slutten av juli, så syns ikke gjestene trenger å sitte stivpyntet i varmen hvis de ikke føler for det, men samtidig skal det jo være pyntet da.. Noen tips? Og med det samme jeg spør, hvor lenge beregner dere at middagen varer? Sånn med tanke på kaffegjester?
Gjest Piper Skrevet 18. april 2006 #2 Skrevet 18. april 2006 Vi skrev ikke antrekk i det hele tatt, for vi mente gjestene kunne gå med det de ville selv. Det er få, om ingen, som ikke pynter seg når de skal i bryllup. Så om man ikke har helt spesifikke ønsker, ville jeg ikke skrevet noe
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #3 Skrevet 18. april 2006 Vi valgte å skrive mørk dress, slik at folk ikke må kjøpe/leie smoking, og slik at de har noe å gå etter. Fikk mange spørsmål om antrekk før invitasjonene ble sendt ut, så følte vi måtte ha noe. Mørk dress blir da pyntet, men ikke galla, om jeg husker rett.
Gjest Gjesta Skrevet 18. april 2006 #4 Skrevet 18. april 2006 Man bør skrive noe, for å gi folk en slags retningslinje å forholde seg til. Vi skrev mørk dress.
afr0dite Skrevet 18. april 2006 #5 Skrevet 18. april 2006 Vi har ikke sndt ut våre enda, siden de enda er i "bakestadiet", men vi kommer til å skrive "Antrekk: Pent" Jeg liker ikke hverken smoking eller kjole og hvitt, og er enig i at møkr dress er litt dystert midt i juli! Men vi må ta det med, for pappa vil ikke være med å sponse hvis folk dukker opp som bomser! (Var noen i broren min sitt bryllup som dukket opp som bomser og det har han aldri tilgitt!! ) til pappa'n min
Floja Felíz Skrevet 18. april 2006 #6 Skrevet 18. april 2006 Skal til fotografen og trykke invitasjoner i dag, men så ble jeg litt usikker på hva slags antrekk jeg skulle oppgi.. Mørk dress, det er vel ikke stivpyntet? Gifter oss i slutten av juli, så syns ikke gjestene trenger å sitte stivpyntet i varmen hvis de ikke føler for det, men samtidig skal det jo være pyntet da.. Noen tips? Og med det samme jeg spør, hvor lenge beregner dere at middagen varer? Sånn med tanke på kaffegjester? ← Jeg har stjålet Veslo sin antrekk-beskjed; Antrekk: finstasen. Synes den var midt i blinken, og det gir gjestene mye frihet. Vår middag skal være relativt kort siden vi ikke vil la kaffegjestene vente så lenge, ca. 2 - 2,5 timer tenker vi.
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2006 #7 Skrevet 18. april 2006 Hva med "pent"? mor og far hadde sølvbryllup i fjor, og skrev "sommerpent" i invitasjonene, da kom folk i alt fra smoking og lang kjole til vanlig shorts og t-skjorte
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #8 Skrevet 18. april 2006 Jeg hadde aldri hørt om antrekkskode i bryllupsinvitasjoner før jeg havnet innpå dette forumet. Siden det tydeligvis ikke er vanlig i våre kretser, så fører ikke vi på noen antrekkskode vi heller. Folk får komme i det de vil (men har heller aldri hørt om noen som ikke pynter seg til et bryllup).
Gjest Gjest_Sommerbrud_* Skrevet 18. april 2006 #9 Skrevet 18. april 2006 Takk for svar! Har vært ute og prøvd å finne noe nytt å ha på til vi skal foreviges, så får håpe det blir bra.. Ja, går kanskje an å skrive "pent"? Eller så var jo "finstasen" festlig da!
Kara W Skrevet 18. april 2006 #10 Skrevet 18. april 2006 Hva med "pent"? mor og far hadde sølvbryllup i fjor, og skrev "sommerpent" i invitasjonene, da kom folk i alt fra smoking og lang kjole til vanlig shorts og t-skjorte ← Huff, det hadde ikke jeg likt. Hadde følt meg flau og uvell om jeg kom i shorts og t-skjorte, og andre var der i lang kjole og smoking. Og omvendt hadde jeg delvis følt meg overpyntet og delvis rynket på nesen over de som ikke hadde giddet å anstrenge seg litt med pyntingen. Jeg mener at å skrive antrekk er noe man gjør for gjestenes skyld. De fleste har jo en ide om hvilken stil de vil ha folk i på bryllupet sitt, og dette kan være vanskelig å vite hvis de ikke kjenner brudeparret godt. Jeg synes ord som "pent" og "finstasen" blir for vage. Å kle seg pent for en picnick er noe helt annet enn å kle seg pent for et ball, liksom.
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2006 #11 Skrevet 18. april 2006 Huff, det hadde ikke jeg likt. Hadde følt meg flau og uvell om jeg kom i shorts og t-skjorte, og andre var der i lang kjole og smoking. Og omvendt hadde jeg delvis følt meg overpyntet og delvis rynket på nesen over de som ikke hadde giddet å anstrenge seg litt med pyntingen. Jeg mener at å skrive antrekk er noe man gjør for gjestenes skyld. De fleste har jo en ide om hvilken stil de vil ha folk i på bryllupet sitt, og dette kan være vanskelig å vite hvis de ikke kjenner brudeparret godt. Jeg synes ord som "pent" og "finstasen" blir for vage. Å kle seg pent for en picnick er noe helt annet enn å kle seg pent for et ball, liksom. ← Var broren til mamma som stilte i shorts da, og han sa ikkeno han. En kkompis av pappa kom i smoking. Er jo kjipest for gjestene ja, men vi kommenterte det jo ikke. Jeg synes det viktigste er skjørtelengden jeg
Floja Felíz Skrevet 18. april 2006 #12 Skrevet 18. april 2006 "Mørk dress" betyr slik jeg har forstått det at herrene stiller i dress og kvinnene i litt pen kjole i ønsket lengde eller pent skjørt/bluse/drakt. Tror jeg leste det i Bryllups-magasinet, de har en artikkel om kleskoder i den utgaven som selges nå.
Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 18. april 2006 #13 Skrevet 18. april 2006 Jeg synes man bør angi antrekkskode. Ikke av frykt for at folk ikke skal pynte seg, men for å gi gjestene et utgangspunkt. Jeg ville selv vært ukomfortabel med ikke å vite hvilken linje man la seg på (både "pent", sommerpent" og "finstasen" er for upresist etter min mening). Ubehagelig for gjester å føle seg over- eller underpyntet, samtidig som det er litt lite stilfullt når folk er kledd i helt forskjellige "stilklasser". Vi har skrevet antrekk: smoking. Dette innbærer ikke at man MÅ ha smoking, og det tror jeg alle forstår, det angir bare hvilket "nivå" vi legger oss på. Har man ikke smoking, så tar man dress.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #14 Skrevet 18. april 2006 Vi skal skrive Smoking/mørk dress. Får håpe det dekker .. Vi vil jo gjerne at folk skal kle seg pent
afr0dite Skrevet 18. april 2006 #15 Skrevet 18. april 2006 er å skrive "Antrekk: Dress" også for vagt? Personlig synes jeg det ikke er stor forskjell fra "Pent", men dersom noen synes det er mer presist, vil jeg vurdere å endre teksten
tommeline Skrevet 18. april 2006 #16 Skrevet 18. april 2006 Huff, det hadde ikke jeg likt. Hadde følt meg flau og uvell om jeg kom i shorts og t-skjorte, og andre var der i lang kjole og smoking. Og omvendt hadde jeg delvis følt meg overpyntet og delvis rynket på nesen over de som ikke hadde giddet å anstrenge seg litt med pyntingen. Jeg mener at å skrive antrekk er noe man gjør for gjestenes skyld. De fleste har jo en ide om hvilken stil de vil ha folk i på bryllupet sitt, og dette kan være vanskelig å vite hvis de ikke kjenner brudeparret godt. Jeg synes ord som "pent" og "finstasen" blir for vage. Å kle seg pent for en picnick er noe helt annet enn å kle seg pent for et ball, liksom. ← Må si meg veldig uenig her! Syns "pent" eller "finstasen" er helt fint hvis man blir invitert i et bryllup med middag. Da kan man trygt kle seg i dress/pen sommerkjole/ballkjolelignende kjole/bunad/smoking. Og er man i tvil er det jo bare å ringe brudeparet...
marsy Skrevet 18. april 2006 #17 Skrevet 18. april 2006 Må si meg veldig uenig her! Syns "pent" eller "finstasen" er helt fint hvis man blir invitert i et bryllup med middag. Da kan man trygt kle seg i dress/pen sommerkjole/ballkjolelignende kjole/bunad/smoking. Og er man i tvil er det jo bare å ringe brudeparet... ← De aller fleste kommer vel i dress/kjole/drakt (altså pent antrekk) i et bryllup? Man tar jo utgangspunkt i hva slags begivenhet det er snakk om. Har man mer spesielle ønsker, f.eks. smoking, bør jo dette stå i innbydelsen. I fjor var jeg i et sommerbryllup med "antrekk: sommerlig pent", og da kom de aller fleste mennene med lys dress, eller med skjorter i vårlige farger, og damene kom i sommerlige kjoler.
Gjest Gjest_Sommerbrud_* Skrevet 18. april 2006 #18 Skrevet 18. april 2006 Ja, da er invitasjonene ferdige.. skrev Antrekk: Pent/finstasen vi, syns det var litt morsomt å skrive "finstasen".. Inviterte kaffegjestene fire og en halv time etter middagsgjestene, så får håpe det var lurt..
Kara W Skrevet 19. april 2006 #20 Skrevet 19. april 2006 er å skrive "Antrekk: Dress" også for vagt? Personlig synes jeg det ikke er stor forskjell fra "Pent", men dersom noen synes det er mer presist, vil jeg vurdere å endre teksten ← Jeg synes det er mye mer presist. Da skjønner jeg at jeg skal kle meg pent, men ikke nødvendigvis den aller mest fancy ballkjolen jeg eier. Jeg vet hva en dress er, men jeg vet ikke hva din deffinisjon av "pent" er. Men jeg er også sær, da. Er jo dumt om du skal måtte endre på noe du har gjort, og som ingen av de du inviterer har noe problem med, bare fordi en særing på et nett-forum ikke har samme referanseramme som alle andre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå