Annie Skrevet 18. april 2006 #1 Del Skrevet 18. april 2006 Grandtante/onkel aner jeg ikke hva er. Fille tante/onkel er foreldres søskenbarn har jeg lært. Sambo mener det er inngiftede tanter/onkler. Kan noen forklare hva som er rett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 18. april 2006 #2 Del Skrevet 18. april 2006 Grandtante eller - onkel er dine foreldres tanter og onkler. Filletante har jeg hørt brukt på flere måter: * inngiftet tante * nær venn av familien * "gammeltante" - som grandtante Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 18. april 2006 #3 Del Skrevet 18. april 2006 Grandtante er det LoisLane sier. Filletante/onkel er foreldrenes søskenbarn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #4 Del Skrevet 18. april 2006 Grandtante eller - onkel er dine foreldres tanter og onkler. Filletante = * inngiftet tante ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. april 2006 #5 Del Skrevet 18. april 2006 Filleonkel Det er stadig diskusjon om hva en filleonkel er i min omgangskrets. Jeg mener det er en fetter av foreldrene mine. De fleste på Sørlandet hevder det er mannen til tanten sin. Men mannen til tanten min er jo min onkel. Har du noen klart svar på dette? Innsendt av: T. Corneliussen Hei Ifølge Bokmålsordboka kan ordet filleonkel ha flere betydninger: 1) mann til tante, 2)fars eller mors fetter, 3)onkel til far eller mor, 4) nær mannlig venn av familien. Jeg bruker det akkurat sånn som deg, men her er det altså geografiske forskjeller. Helene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. april 2006 #6 Del Skrevet 18. april 2006 Hentet herfra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 18. april 2006 #7 Del Skrevet 18. april 2006 Grandtante eller - onkel er dine foreldres tanter og onkler. Filletante har jeg hørt brukt på flere måter: * inngiftet tante ← ← Det har jeg også lært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2006 #8 Del Skrevet 18. april 2006 Jeg har ingen filetanter/onkler jeg... Er de gift med søsteren til pappa så er de mine onkler mener nå jeg. Men jeg er filletante til venninners barn, noen av de kaller meg tante Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #9 Del Skrevet 18. april 2006 Filletante/onkel var tema i Typisk norsk på NRK1 for en tid tilbake, og konklusjonen var at det brukes på ulike måter. Så for å finne ut hva filletante betyr i din familie, må du rett og slett spørre de andre i familien hva de legger i det. Grand- er som de andre her skriver. En god huskeregel er at en grandonkel er din onkels onkel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå