Amadea Skrevet 17. april 2006 #1 Skrevet 17. april 2006 Synes dere alle gjester bør inviteres med sin bedre halvdel? Selv om man knapt kjenner dem - eller ikke i det hele tatt?
Gjest gjest1 Skrevet 17. april 2006 #3 Skrevet 17. april 2006 Så lenge de er samboere så synes jeg det. Men også kjærester som har vært sammen lenge.
johanne Skrevet 17. april 2006 #4 Skrevet 17. april 2006 nei, ikke nødvendigvis. Jeg har bedt flere venninner uten følge. Hadde de bodd sammen og det var ganske fast hadde jeg nok bedt begge to. Men når de bare er på "date stadiet" og jeg ikke aner hvem det er, så synes jeg det blir litt tidlig å be de i bryllupet mitt.
Gjest gjest1 Skrevet 17. april 2006 #5 Skrevet 17. april 2006 Jeg hadde heller ikke bedt med den siste "pulingsen" til venninnen min nei
Gjest gjest1 Skrevet 17. april 2006 #6 Skrevet 17. april 2006 Vi ber kjærestepar som har vore i lag meir enn eit halvt år.
Mini_me Skrevet 17. april 2006 #7 Skrevet 17. april 2006 Ja det er selvfølgelig forskjell på feks samboere og de en er på date-stadiet med. Når foholdet er fast syns jeg det er naturlig at en inviterer med følge...
Amadea Skrevet 17. april 2006 Forfatter #8 Skrevet 17. april 2006 Takk for svar! Jeg trorogssaa det er ganske vanlig i etablerte forhold. Tenkte paa menn / koner / samboere til kollegaer, en liten tanke bare.. Man naa lurer jeg paa hva jeg egentlig gjör oppe saa seint... gjesp...
Gjest gjest1 Skrevet 17. april 2006 #9 Skrevet 17. april 2006 Takk for svar! Jeg trorogssaa det er ganske vanlig i etablerte forhold. Tenkte paa menn / koner / samboere til kollegaer, en liten tanke bare.. Man naa lurer jeg paa hva jeg egentlig gjör oppe saa seint... gjesp... ← Det lurer eg også på.. Om ein inviterer med følge eller ei kjem jo også mykje an på kor intimt bryllupet skal vere. Dersom ein ikkje kjenner kjærestane til vennene sine, kan det ofte vere naturleg å utelate alle, dersom ein skal ha eit lite bryllup.
Gjest Binna Skrevet 17. april 2006 #10 Skrevet 17. april 2006 (endret) Ja det er selvfølgelig forskjell på feks samboere og de en er på date-stadiet med. Når foholdet er fast syns jeg det er naturlig at en inviterer med følge... ← Ja, det er jeg enig i. Litt vanskelig å si hvor grensen på "fast følge" går. Noen som har vært kjærester i 2 mnd (og kjent hverandre lenge) pluss at du har truffet den kjæresten flere ganger. Kanskje litt større sannsynlighet for at den blir bedt enn noen som har vært kjærester i 5mnd som man aldri har møtt eller hørt om? Men så er det jo forskjell på om denne ukjente kjæresten tilhører broren din enn en venninne. Endret 17. april 2006 av Binna
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #11 Skrevet 17. april 2006 Inviterer følge dersom det virker sansynlig at forholdet kommer til å vare mer en et år etter bryllupet! (og minimum et halvt år før). Litt naci her, ellers så skir det helt ut i henhold til gjester. Men det er klart en vel kan slakke litt på krava dersom en har hatt endel kontakt med paret som par. Det kan forresten være greit å spørre den det gjelder om hun/han egentlig har lyst til å ha med følget. Jeg synes egentlig det er litt håpløst med disse følgene, det er klart jeg heller vil invitere fire ekstra venninder en perifere kjærester jeg ser en gang i året og ikke har noe felles med, men en får se på det som en måte å få litt mere kontakt med disse (og om man unnlater å invitere slike følger så blir det mye forklaring og undring)
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2006 #12 Skrevet 18. april 2006 Jeg kutta ut kjærester til venninner som jeg aldri hadde møtt og ikke kjente, uansett hvor lenge de hadde vært sammen....
*Emma* Skrevet 18. april 2006 #13 Skrevet 18. april 2006 Kjenner noen som skal gifte seg neste år. De skal be venner med følge HVIS de er gift. Enkelt og greit. Syns det må være greit å ha en slik regel for da er det ikke sånn t noen kommer og noen kommer ikke og man må "fortelle" at jo for dere har vært samen mede enn 6 mnd men det har ikke de.... (De har m vilje eksludert samboere fordi de ikke kommer overens med samboern til en av vennene.....og for at det ikke bare skal bli en venn som er bedt uten følge - får bare de som er gift komme begge to.)
afr0dite Skrevet 18. april 2006 #14 Skrevet 18. april 2006 Vi inviterer venner uten følge. Kun et vennepar kommer og det er fordi de er forlovet. Jeg har veldig stor familie og vi har kuttet noe veldig ned for å få et mer intimt og koselig selskap. Ville føles helt rart å invitere venners kjærester når så mange familiemedlemmer ikke kommer. Regner med at noen kommer til å bli provosert og synes det er dårlig, spesielt bestevenninnen min, men de får bare bli sure. Det er vår dag og jeg orker ikke store greier. Dessuten så koster det jo svin med bryllup i det hele tatt, så å punge ut med over tusen kroner per følge for at folk ikke skal bli grinete, er ikke noe vi har lyst til å ta oss råd til. Og så er det jo litt som noen skrev over her, da slipper vi å invitere de kjærestene vi ikke liker
Gjest Gjesta Skrevet 18. april 2006 #15 Skrevet 18. april 2006 Vi inviterte alle som var samboere eller gifte. Selvom det var noen jeg ikke hadde møtt. Men så var det jo noen av min manns kompiser jeg ikke hadde møtt heller, så gikk det litt ut på ett, liksom..... Jeg syns man skal kjenne etter selv hva som er mest riktig for sitt bryllup
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #16 Skrevet 18. april 2006 Jeg ble bedt i et bryllup en gang, til kaffen, hadde aldri sett hverken han eller hun. Samboeren min jobbet med brudgommen. Samboeren min gikk, jeg takket nei. Hadde ikke reagert visst jeg ikke ble bedt, reagerte nesten mer på at jeg ble bedt.
Elise_ Skrevet 18. april 2006 #17 Skrevet 18. april 2006 Nei. Vi ber de vi kjenner best og har mest lyst til å ha på fest, og de vi har nærmest tilknytning til familiært og i det daglige. Det betyr at jeg absolutt ikke vil be noen jeg har sett "5 ganger" eller bare såvidt er på hils med. Og definitivt absolutt ikke folk jeg aldri har møtt. Men det er vel derfor gjestelista vår bare består av 30 stk og...
Trampe Skrevet 18. april 2006 #18 Skrevet 18. april 2006 Inviter de dere har lyst til å invitere! Vi har satt grensa ved samboere. Ganske enkelt fordi vi har lyst til å unngå alle tilfeldige kjærester som diverse venner og venninner har - som vi ikke kjenner. Om noen av våre venner eller familie hadde vært i langvarige forhold uten å bo sammen, hadde vi nok invitert de også. Å bare invitere gifte par synes jeg blir helt feil. I dagens samfunn er det utrolig mange som "bare" bor sammen. Onkelen og tanta mi f. eks - de har vært samboere i snart 30 år. De kommer nok aldri til å gifte seg. Det hadde vært direkte latterlig å utelate dem fra et bryllup på grunn av at de har valgt å ikke gifte seg. Jeg hadde også reagert dersom jeg ble invitert i et bryllup nå uten at min mann (som jeg gifter meg med om to måneder) var invitert. Hvis det var grunnen. Det er alltids noen man ikke liker - og da er det vel ikke stort å gjøre? Enten biter man seg i tunga og inviterer den personen allikevel, ellers lar man det være. Jeg kan ikke si at jeg liker alle gjestene i vårt bryllup like godt. Men vi skal vel ha det koselig likevel!
afr0dite Skrevet 18. april 2006 #19 Skrevet 18. april 2006 Ithaca: Onkelen og tanten din ville jeg regnet som "gifte", vi kommer selvfølgelig til å invitere både onkelen og tanten til kjæresten min selv om de er separert. Men det var vel heller venners partnere det var snakk om i denne tråden? Jeg synes gifte+forlovede/ugifte er et like kunstig, men greit skille, som samboere/ikke samboere og vært sammen i 6mndr/ ikke vært sammen i 6 mndr, etc... Poenget er at det ikke trenger å være nødvendig å henge seg opp i hva som seg hør og bør. Man gjør det man vil, på den måten man vil, så kan folk synes det er feil eller ikke feil alt ettersom! Vi, for vår del, har ikke råd til punge ut enda 10000,- på venners kjærester, det ville blitt mange flere, ekstra mennesker som gjør det hele mindre intimt, i tillegg til at jeg forbeholder meg retten til å kunne velge vekk de jeg ikke liker! Det synes jeg er HELT kurant! :rosasmil:
Gjest Fruktfat Skrevet 18. april 2006 #20 Skrevet 18. april 2006 Tenkte paa menn / koner / samboere til kollegaer, en liten tanke bare.. ← jeg ville bare bedt kollegaene, de blir jo sikkert en liten gjeng. hadde ikke jeg kjent kollegaene til samboeren min hadde jeg syntes det var rart å bli bedt. med venner og familie er det selvfølgelig noe helt annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå