Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen;

lurer du ikke mange ganger på hva som er normal oppførsel hos barn...? Jeg hører så mye om utviklingsforstyrrelser, adhd og slikt, og lurer på hvordan slike ting egentlig arter seg. Er det veldig lett å oppdage om barnet har slike vansker?

Jeg har to barn som begge er ganske aktive, men de klarer da å konsentrere seg om de vil. Samtidig kan de være helt grusomme til å krangle med hverandre (gutt 4, jente 7), egle, lage bråk om små "urettferdigheter" osv. Jeg vet jo at det er normalt at søsken krangler; men det får da være grenser?!? 7 åringen er også fæl til å sutre, klage og grine seg til oppmerksomhet.....Hun turner rundt, og av og til lurer jeg på hvor grensen går før man kan kalle det unormal aktivitet....På skolen får hun bare skryt, da. Hun er herlig og søt, men også en prøvelse, i hvert fall hjemme....!

Barna min er best hver for seg, sammen er de fryktlig bråkete mange ganger... :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror veldig mange tenker som deg og begynner å lure noen ganger på hva som er såkalt "normalt" aktivitetsnivå :) Høres iallfall ut som at du har to helt sunne og friske unger, og at du ikke trenger å bekymre deg i det hele tatt. Det at de kan oppføre seg pent utenfor hjemmet (f.eks. skole) når du ikke er der er bevis nok i seg selv. Jeg vil da si at du har gjort en god jobb ;)

Veldig mange tenker på ADHD hvis barna er litt utagerende, men denne sykdommen kan ikke sammenlignes med normal trass og grensetesting som alle barn mer eller mindre går igjennom. Jeg kan ikke nok om ADHD til å uttale meg om hvordan det kan arte seg, men tror at det omfatter mye mer enn det du tar opp her. Kanske noen har andre erfaringer?

Skrevet

Barn som bråker mye, gjør det for øvrig som regel for å få foreldrenes oppmerksomhet. De kan gjerne begynne å krangle eller slåss, for da vet de at mor eller far kommer løpende... Jeg sier ikke at du gir dem lite oppmerksomhet ellers, men du kan kanskje tenke gjennom hvilke situasjoner det skjer? Kanskje de konkurrerer om å få deg til å se dem?

Skrevet (endret)

Tror ikke du har noe å bekymre deg for.

Jeg vet heller ikke nok om adhd og andre adferdsvansker til at jeg kan uttale meg om hvordan det utarter seg fra tidlig alder av, men det jeg vet er at de som er faglærte innen området klarer å se tendensene allerede på babystadiet. Dersom lærerne/de barnehageansatte har eller har hatt med adhd-barn å gjøre, så ville de nok sannsynligvis kjenne igjen adferden hos andre barn senere - og derfor også si ifra til foreldrene. Jeg vet at 3-5 % av befolkningen har adhd og 2-3% har en alvorlig grad av adhd, altså er sjansen stor for at de fleste lærere og barnehageansatte har erfaring med disse adferdsforstyrrelsene. Dersom du bare har fått skryt av barna dine tviler jeg på at du har noe å bekymre deg for. :)

Endret av Lemming
Skrevet

Det hørtes ut som om du fortalte om meg og min lillebror da vi var små. Ingen av oss har ADHD eller noen andre lidelser, har skikket oss bra og med gode utdanninger og jobber. Det høres ut som om du har helt normale aktive og initiativrike barn. Lykke til :)

Du har hørt om søskenkjærlighet??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...