Gjest Lurer!!! Skrevet 17. april 2006 #1 Skrevet 17. april 2006 Hei hei! Jeg har lyst på kattunger på katten min og har en bestemt rase jeg har lyst å parre henne med, nemlig Hellig birma! Vet ikke helt hvordan jeg skal få tak i en hann katt av denne rasen, så trenger litt hjelp...! Noen som vet om noe jeg kan gjøre, hvordan jeg går frem eller har en hann katt???? Håper noen kan hjelpe! Klem
Gjest Miloine Skrevet 18. april 2006 #3 Skrevet 18. april 2006 Dersom katten din er en Hellig Birma er det greit at katten din får parre seg med en annen Hellig Birma. De som driver oppdrett er mot at en rasekatt parrer seg med en huskatt eller en katt av annen rase. Dette er de mot pga. utvanning av en bestemt rase. Dette kan du lese mer om på NRR sine sider.
Gjest Pusemamma Skrevet 18. april 2006 #4 Skrevet 18. april 2006 Hvis katten din ikke er Hellig Birma tviler jeg på at en seriøs oppdretter vil låne ut sine katter. Oppdrettere er i mot at flere raser mikses. Min pus er blanding av perser/huskatt men ble til ved et uhell. Har sterilisert henne pga jeg ikke vil ha kattunger så er utvanna perser, hvis dere forstår hva jeg mener. Men jeg elsker henne høyt
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #5 Skrevet 18. april 2006 Men jeg elsker henne høyt ← Ja, selvsagt er blandingskatter like høyt elsket som rasekatter. Selv har jeg huskatt som er helt unike og uerstattelige Til trådstarter: hvilken mening har du med denne parringen? Hvis du skal produsere blandingskatter finnes det nok av dem. Og som noen her nevnte er det å blande ut rasen. Og hva slags kunnskaper har du egentlig om genetikk? En blanding av huskatt av birma vil ikke bli som en mellomting. Jeg tror maskegenet er reccesivt, så kattungene vil ikke bli maskefarget uansett.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #6 Skrevet 18. april 2006 Tar ikke en oppdretter ganske høy avgift for å låne ut katten sin? De tar i alle fall betalt for det, men er litt usikker på om dette er en "parreavgift"
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 18. april 2006 #7 Skrevet 18. april 2006 Det er ikke det at jeg vill selge kattungene videre...! Katten min er bare lysegrå, hvit og langhåret og Hellig birma er den vakreste rasen jeg kjenner til...! Tror at kattungene kunne bli herlige. Jeg vill beholde noen av ungene selv og min bror og kusine vil ha noen, så hadde blitt innen familien.
Sniglå Skrevet 18. april 2006 #8 Skrevet 18. april 2006 Men tror likevel at du vil få problemer med å få låne en til parring. Alternativet kan være å kjøpe deg en birma selv.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #9 Skrevet 18. april 2006 Tar ikke en oppdretter ganske høy avgift for å låne ut katten sin? De tar i alle fall betalt for det, men er litt usikker på om dette er en "parreavgift" ← Selvsagt må eierne av hannkattene ta betalt for utlån til parring. Det er store ulemper med å ha ukastretre hannkatter i hus (de blir holdt som innekatter så lenge de er ukastrert). De må holdes adskilt fra de andre kattene oppdretter ev har, urinmarkerer ofte, og kan ha mer aggresive trekk. Så jeg tviler på at noen vil låne ut katten gratis til trådstarter. Og jeg håper heller ingen gjør det, da dette er så useriøst som det kan blitt. og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor tråstarter har bestemt seg for å låne en birma. Hvilke kunnskaper om genetikk har du for å kunne forutsi hvordan kattungene blir? Fargen kommer sannsynligvis ikke til å bli i nærheten av birma. Langhår er også en reccesiv egenskap, så så lenge katten din ikke er langhåret selv eller bærer av langhårsgen (og det er det umulig for deg å vite!), så vil kattungene bli korthåret. nei, dette skjønner jeg simpelthen ikke vitsen med. Det blir født nok uønskede blandingskattunger her i landet. ser ikke vitsen med å produsere flere, så lenge dyrebeskyttelsen er fullt opp med katter og kattunger
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #10 Skrevet 18. april 2006 Selvsagt må eierne av hannkattene ta betalt for utlån til parring. Det er store ulemper med å ha ukastretre hannkatter i hus (de blir holdt som innekatter så lenge de er ukastrert). De må holdes adskilt fra de andre kattene oppdretter ev har, urinmarkerer ofte, og kan ha mer aggresive trekk. Så jeg tviler på at noen vil låne ut katten gratis til trådstarter. Og jeg håper heller ingen gjør det, da dette er så useriøst som det kan blitt. og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor tråstarter har bestemt seg for å låne en birma. Hvilke kunnskaper om genetikk har du for å kunne forutsi hvordan kattungene blir? Fargen kommer sannsynligvis ikke til å bli i nærheten av birma. Langhår er også en reccesiv egenskap, så så lenge katten din ikke er langhåret selv eller bærer av langhårsgen (og det er det umulig for deg å vite!), så vil kattungene bli korthåret. nei, dette skjønner jeg simpelthen ikke vitsen med. Det blir født nok uønskede blandingskattunger her i landet. ser ikke vitsen med å produsere flere, så lenge dyrebeskyttelsen er fullt opp med katter og kattunger ← Jeg skal ikke velge side her, men katten til trådstarter er langhåret. Fargene blir selvsagt ikke som en birma, så jeg er enig i at det er lurt å sette seg inn i genetikken (er ikke birmaer blåøyde? Sannsynligvis blir kattungene IKKE det). Kattungene er ikke uønskede, men jeg vil be trådstarter om å tenke å hva h*n skal gjøre om katten får mange unger, ikke bare "passe antall". Å "vanne ut" rasen ved å låne bort en hankatt til et blandingskull synes jeg er en tullete påstand. Hankatter har nok av sperm å fordele på et meget stort antall kattekull. Om kattungene kastreres (det bør de absolutt) og de ikke brukes i birmaavl, skjer det da ingen utblanding av rasen. Det er snakk om genetikkunnskaper her også:-) Det beste argumentet mot å låne bort en hankatt til slikt bruk er at man synes det er nok blandingskatter, ønskede som uønskede, i landet. En annen ting er at huskatter som har ukjent avstamning og har gått ute, kan ha smittsomme sykdommer som selvfølgelig ikke en oppdretter vil pådra katten sin. Dette siste er jeg enig i, så i stedet for å sette kattunger på min egen blandingskatt ville jeg sett meg om etter katter som allerede finnes. Det finnes utrolig mange nydelige kattunger og voksne katter som trenger nye hjem, både rasekatter og blandingser. Ettersom man ikke er garantert at ens egne kattunger blir "den perfekte" krysningen (og mest sannsynlig bir de ikke det, jeg har selv litt peiling på kaninavl og vet at det spiller utrolig mange faktorer inn), synes jeg det lureste er å styre lysten og innfallet og heller være fornuftig.
Abr@xas Skrevet 19. april 2006 #11 Skrevet 19. april 2006 Hvis det er en huskatt du har, så syns jeg du skal la være å parre denne. Jeg tviler også sterkt på at en birma-oppdretter vil låne ut rasekatten sin for parring med en huskatt, det ville jeg syns var noe uprofesjonelt. Jeg er imot avl på huskatter, det finnes allerede så mange stakkarer som trenger et nytt hjem, så vil du ha deg en ny katt, så skaff deg heller en som allerede finnes. Eller du kan kjøpe deg en Hellig Birma selv.
Ciara Skrevet 19. april 2006 #12 Skrevet 19. april 2006 Etter det jeg har lest om parring mellom birma og andre raser (da er det særlig perser som birma har blitt parret med), så ser ikke 1. generasjon særlig ut som birma. Det er først når du parrer 1. generasjon med nok en birma at det begynner å se helt birma ut. Som oftest i hvert fall. Når det er sagt, vil nok kattungene bli søte, men som de før her sier, dette er er noe de fleste oppdrettere er veldig i mot. Hva med å kjøpe en birmaunge? De koster ca 4500, og det er jo ikke så mye tatt i betraktning hvor lenge en katt lever - en investering, spør du meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå