Gå til innhold

hva er det katter ikke skal ha av mat

Anbefalte innlegg

Gjest ellemelle
Skrevet

er det noemar katten absolutt ikke kan spise? har hørt melk og sjokolade. noe mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tunfisk kan skade leveren. Fisk og kjøtt forøvrig må være kokt eller stekt. Kyllingben bør fjernes, kan sette seg i halsen og de bør ikke få for salt eller krydret mat.

De kan drikke laktoseredusert melk.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Koke kjøtt til katten? For noe tull, katter er rovdyr, og skal helst ha kjøtt rått, akkurat som hunden. De må gjerne også få bein, så lenge det er rått, og tilpasset kattens størrelse. Fisk fra sjøen bør helst kokes, pga en del parasitter ol som finnes i fisk, som ikke katten helt har mage for. Tunfisk bør de ikke spise for mye av, da det er veldig salt og på sikt kan skade lever og nyrer, samme gjelder selvsagt all annen salt mat. De bør ikke få noen form for frukt og grønnsker, da de ikke er lagd for å fordøye dette i det hele tatt.

Gjest Pusemamma
Skrevet

Katten bør jo helst få vanlig kattemat ikke menneskemat. Min får ca 1 ts tunfisk (i vann) hver dag til frokost. Ingen har fortalt meg at det er farlig, ikke vetrinæren engang. Må sjekke boksen når jeg kommer hjem ser det ut til. Ellers spiser hun kun tørrfor fra dyrebutikken, Royal Canin er den beste. :)

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Det lille du gir av tunfisk i vann er ikke skadelig :)

Mine 3 katter får en boks med tunfisk i vann på deling, 1 gang i uken.

Katter skal som nevnt før her, ikke ha melk.

Katter er glad i fisk, bortsett fra kokt/stekt laks/ørret

ihvertfall ikke mine katter :sjenert:

Endret av Miloine
Skrevet

Salt er meget skadelig for katter, og fóret som man får kjøpt i vanlige dagligvareforretninger inneholder en altfor høy andel av salter.

Spesielt kastrerte hannkatter skal ha saltfattig kost pga fare for nyrestein.

Skrevet
De bør ikke få noen form for frukt og grønnsker, da de ikke er lagd for å fordøye dette i det hele tatt.

Oj,stemmer dette? Våre katter er helt gal etter vannmelon og salatblader. :) Agurk er også populært. Bør jeg slutte å gi dem dette? De får det ikke så ofte, men av og til.

Skrevet
Oj,stemmer dette? Våre katter er helt gal etter vannmelon og salatblader. :)  Agurk er også populært. Bør jeg slutte å gi dem dette? De får det ikke så ofte, men av og til.

De spiser jo gress av og til.. Og vannmelon er ikke tungt fordøyelig - det inneholder jo nesten bare vann. Det går sikkert bra. Men vil tro katter kan få forstopplese eller noe om de spiser mye fiber, ja.

Skrevet

kattemat kjøpt på vanlig matbutikk. Det er bare god-lukt og god smak(for katten) og ikke noe næring i.

Salt og krydder.

Skrevet

Det at de ikke skal ha melk er vel pga at de kan få løs mage av det. Noen katter elsker melk, spesielt fløte. Det skader ikke å gi dem bittelitt innimellom hvis de tåler det og er så glad i det.

Hvis du lar katten få menneskemat må du visst passe på at det er så lite som mulig karbohydrater i, for de faktisk kan få en form for sukkersyke har jeg hørt.

Skrevet

Kattene mine har fått melk hele livet. Den ene er rundt 18-19 år, så det med melk har vel mest med om magen er vant til å få det eller ei. Det har jeg i hvert fall lest et eller annet sted.

• Liker 1
Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Katter trenger mer protein i kosten enn både mennesker og hunder. Hvis katter ikke får riktig ernæring, kan de få alvorlige mangelsykdommer.

- Proteiner lager også energi, og det er spesielt viktig for katter som er ute om vinteren. Katter tåler ikke kulde spesielt godt.

Kattefor må inneholde en tilstrekkelig mengde animalsk protein av høy kvalitet, mens de kan klare seg fint helt uten karbohydrater.

Det betyr at katter trenger fôr med råstoff av kjøtt, fisk og fett. Proteiner fra plante- og kornprodukter kan ikke erstatte proteiner fra kjøtt.

Katter tåler melk, men enkelte kan få løs mage av det.

Endret av Miloine
  • Liker 1
Skrevet
Kattefor må inneholde en tilstrekkelig mengde animalsk protein av høy kvalitet, mens de kan klare seg fint helt uten karbohydrater.

Det betyr at katter trenger fôr med råstoff av kjøtt, fisk og fett. Proteiner fra plante- og kornprodukter kan ikke erstatte proteiner fra kjøtt.

Katter tåler melk, men enkelte kan få løs mage av det.

katten må som alle andre dyr ha karbohydrater, ellers får de ikke brykt proteinene!

nytter ikke med proteiner når de ikke har energi til å "bruke" dem.

Gjest Capricorn
Skrevet

Jeg spurte dyrlegen om det der med at katter ikke skal ha tunfisk, han kunne ikke fatte hvorfor de ikke skulle tåle det. Katten min har fått masse tunfisk og han elsker det. Han er frisk og sprek og er godt i gang med sitt syvende år :) Jeg tror katter kan spise det meste, men vær veldig forsiktig med mat som er tilsatt krydder og sukker.

Gjest Capricorn
Skrevet

Hmmm.. egentlig litt rart. Før, da jeg voks opp spiste katten akkurat det samme som oss, stort sett middagsrester plus diverse og litt tørrfor og de levde i 12-13 år. :forvirret:

• Liker 1
Skrevet

Ang katt og tunfisk, så mener jeg at det er et enzym i det som hindrer opptak av D-vitamin. Men det er ikke noe problem, så lenge katten ikke lever nesten bare på tunfisk ;)

Snakk om mye og ofte.

Forøvrig er avokado en ting som er giftig for de fleste dyr.

Ellers burde du holde deg til kjøtt og fisk.. da som snacks i tillegg til vanlig kattefôr av god kvalitet! :)

Skrevet
De spiser jo gress av og til.. Og vannmelon er ikke tungt fordøyelig - det inneholder jo nesten bare vann. Det går sikkert bra. Men vil tro katter kan få forstopplese eller noe om de spiser mye fiber, ja.

Katter spiser gress for å lettere kunne gulpe opp hårballer...

Ellers er det beste du kan gi katten tørrfôr kjøpt i dyrebutikk eller hos veterinær. Jeg har prøvd både Hills og Royal Canin, men fikk et tips for en stund siden om at Eukanuba er best, så nå får min kjære Hulken det istedenfor :) Han spiser ingenting utenom tørrfôr, men det er kun fordi han ikke vil ha noe annet. Jeg har hatt en del katter oppigjennom, men har aldri opplevd maken til kresen katt!

Skrevet

Katten min drikker melk. Det er faktisk det eneste han drikker, han nekter å drikke vann, så mamma kjøper "kattemelk" på butikken. Hvis hun er tom for kattemelk blander hun melk og fløte. Bortskjemt godpus på snart 17 år:)

Opp gjennom årene har jeg gitt han alt fra muffins med kattemat inni (bursdagsfeiring :ler: ), brunost, potetgull, marsipan ++ Merkelig nok har han spist det meste :overrasket:

Skrevet

katten min liker alt av frukt og grønnsaker, alt fra kiwi til gulerøtter. han får ikke mye da, bare bittelitt. er det farlig å gi han det?

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Det er ikke "farlig" å gi katten bittelitt frukt eller hva den nå liker, så lenge det er på godbitstadiet. Det verste som skjer er at katten ikke greier å ta opp noen av næringsstoffene, og det går rett i gjennom. Melk derimot feks bør man unngå fordi det gjør katten dårlig i magen, noe som er direkte ubehagelig for den. Det viktigste er at hoveddelen av kostholdet består av kvalitetstørrfor eller rått kjøtt, så tar den ikke skade av noen rare godbiter en gang i blant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...