Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #1 Skrevet 17. april 2006 Jeg er ikke noe vant til å reise, men skal til Italia med venner en langhelg. Da lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det med penger? Jeg har ikke kredittkort, og vil ikke ha det bare pga denne ene turen heller. Har vanlig VISA uten kreditt. Hvor mye lommepenger bør jeg beregne?
Gjest gjest1 Skrevet 17. april 2006 #2 Skrevet 17. april 2006 (endret) Det er jo veldig vanskelig å si uten å vite noe om hva slags type ferie dere skal på. Skal du shoppe? Dra på utflukter? På byn? Når dere skal spise middag liker dere lokale, og gjerne rimelige steder eller trakter dere til hippe steder midt i hovedgaten? Italia er ikke et spesielt rimelig land, så veldig mye billigere enn norske priser hadde jeg ikke regnet med (bortsett fra alkoholprisene da ) Endret 17. april 2006 av Titta
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #3 Skrevet 17. april 2006 ja altså det jeg lurte mest på er om det er lurt å veksle til kontanter før jeg reiser eller om jeg kan bruke det visakortet jeg har og sånn.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #4 Skrevet 17. april 2006 Jeg ville brukt visakortet. Det gjør jeg alltid når jeg er i utlandet.. Jeg gjør akkurat som jeg gjør når jeg er i Norge.. Tar ut penger av minibank når jeg trenger det eller betaler i butikk med visa kort. Jeg har Skandiabanken så det koster ikke noe ekstra å ta ut i utlandet.. Hvis du har en bank med store gebyrer for uttak i utlandet ville jeg tatt ut store beløp og sjeldnere, i stedet for små beløp ofte.. Lykke til
Gjest *Snart medlem* Skrevet 18. april 2006 #5 Skrevet 18. april 2006 Bruk visakortet, og ta ut penger i Italia. Jeg reiser ganske mye, og har aldri lokal valuta med meg. Visakortet holder lenge. Har ikke kjøpt valuta og brukt reisesjekker siden før jeg var 18 og ikke kunne få visa.
afr0dite Skrevet 18. april 2006 #6 Skrevet 18. april 2006 Vi var i Roma for en måned siden, og da reiste vi med kort og tok ut penger der nede! Enkelt og greit
IdaC Skrevet 19. april 2006 #7 Skrevet 19. april 2006 Det billigste er å betale det som kan betales med Visa. I butikker, restauranter etc. Det fordi det som regel er gratis å betale varer mens det koster en del å ta ut penger + at det ikke er trygt å gå rundt med en del penger. Sånn pleier vi i allefall å gjøre det, så tar vi ut en liten sum til kaffe, is, og småting.
Gjest Chica Skrevet 19. april 2006 #8 Skrevet 19. april 2006 Ville hatt med visakortet jeg, og brukt det. Med Skandiabanken betaler du ikke gebyr til banken for å ta ut i minibank heller, kun Visagebyret (noe alle må betale). For å være på den sikre siden har jeg alltid med meg to kort og oppbevarer de hver for seg i tilfelle tyveri. Anbefaler www.gebyrfri.no for å reservekort!
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 19. april 2006 #9 Skrevet 19. april 2006 Som de andre bruker jeg bare kort på reise. Men jeg vil også anbefale å ta med et "reservekort". Når jeg og min mann reiser har vi hvert vårt visakort (i ulike banker tilknyttet ulike kontoer) og hvert vårt gratis kredittkort. Alle kortene oppbevares på ulike steder (hver vår lommebok og hvert vårt "tilleggsted") på den måten står vi godt rustet mot problemer med en bank eller et type kort eller tyveri. Ps. Vi har aldri hatt behov for alt dette "for sikkerhetsskyld" mangedoble-systemet.. vi liker bare å føle oss tryggest mulig..
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #10 Skrevet 19. april 2006 Vi fikk faktisk anbefalt fra banken vår å bruke visa/mastercard. Ikke bare fordi en kan bli frastjålet alle kontanter, men også fordi en kan sjekke alle bevegelser på kortet når en kommer hjem. På den måten oppdager en svindel (og blir en svindlet på kort når man har vist normal aktsomhet er det ikke du som forbruker som får svi for dette..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå