Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk for lenge siden påvist at jeg har melkeallergi (kumelk). Jeg har ikke merket noe av det, annet enn litt løs mage av og til. Men så har det seg sånn at jeg i det siste har fått mer kviser/tilstoppede porer enn før (har alltid hatt ganske fin hud), særlig på haken og i kinnene. Jeg har nå prøvd å slutte å drikke melk, selv om det foreløpig bare har vært tre dager uten, men jeg har ikke fått nye kviser eller urenheter i løpet av disse dagene.

Er det noen andre som vet med sikkerhet at melk er grunnen til at man får kviser/uren hud? Og finnes det i tilfelle noe jeg kan erstatte melk/yoghurt med uten å få kviser av det?

Setter kjempestor pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan også skylles stress. Man kan ofte få kviser uker og mnd etter å ha reist mye.

Skrevet

Jeg fikk betraktelig mindre urenheter og kviser etter jeg sluttet med melk.

Du får ris/soya/kokosmelk på mange vanlige butikker. Kiwi pleier ha en god og rimelig soyamelk. Yoghurt må du på MENY, ICA eller helsekost for å få tak i. Se om du får tak i provamel/alepro sin, den er best på smak og konsistens.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Hva trenger du å erstatte melk til? Dersom du tenker på næringsstoffene så er ikke melk nødvendig dersom du ellers har ett sunt og balansert kosthold. Tenker du på som drikke til måltider ol så er juice og vann gode alternativer. Litt melk i matlaging ol kan de fleste bruke dersom det bare er kviser ol som er problemet, da melken ikke påvirker deg like mye dersom den kokes.

Gjest gjest1
Skrevet

Huff, jeg får også litt kviser av kumelk. Og jeg er nesten avhengig av et glass melk for å spise frokost :sur: Merker ikke noe til det hvis jeg bare bruker melkeprodukter i matlaging. Grøt er det verste jeg kan spise..

Skrevet (endret)

Jeg er vel egentlig ikke avhengig av melk i annet enn te. Men så er jeg FORFERDELIG glad i yoghurt/kesam/cottage cheese og hvitost. Jeg driver med slankeprosjekt, så det er irriterende og ikke kunne spise lettprodukter av melk pga huden :/

Men jeg har bestemt meg nå for å prøve å spise slik at jeg slipper kviseutbrudd pga det jeg spiser. Jeg får så lett arr av urenhetene, og siden jeg har så fin hud ellers vises disse arrene svært godt. Derfor har jeg tenkt å sjekke om det er melken som er årsak til utbruddene.

Endret av Lanalia
Gjest Varg-Menja
Skrevet

Melkeprodukter som ost og yoghurt er ikke like ille som drikke-melk for de fleste som reagerer på melk. Selv får jeg kviser, sur svette og dårlig ånde med en gang jeg drikker melk, men spiser store mengder ost uten at det er noe problem. Kan også spise yoghhurt og slike ting jevnlig, uten at jeg merker noen forskjell.

Men som med de fleste allergier bør du kanskje prøve det frem, med å kutte ut all melk for en periode, og se om det hjelper. Deretter kan du gjeninnføre en og en ting i kostholdet, til du finner ut hva du reagerer på og ikke.

Skrevet

Hei Lanalia,

Jeg har også samme problemet som deg og har i det siste lurt på om jeg kan ha melkeallgeri. Hvordan fikk du påvist dette? Regner med at det ble gjort med en test hos legen, men kan du fortelle litt om det? Sier man bare at man ønsker å få tatt en slik test? Og i så fall hvordan foregår den?

Har også lest at mye sukker i kosten, og spesielt sukkerholdig drikke som cola o.l. kan gi mye kviser. Flere som har opplevd det?

Takker for svar :)

Skrevet (endret)

Jeg var med lege og tok blodprøve for å finne ut hva jeg er allergisk mot (er generelt mye plaget med forskjellig allergi). Det var ikke så veldig sterkt utslag av melkeallergi da jeg tok testen, så jeg har bare fortsatt med å drikke melk og spise melkeprodukter uten å merke noe av det. Men så har jeg i senere tid funnet ut at jeg sikkert nok reagerer på melk gjennom huden (siden jeg alltid har hatt kjempefin hud, men plutselig har begynt å få så mye talgproduksjon og tette porer på hake og i kinn). I tillegg merker jeg at når jeg spiser mat med fløte, så må jeg ganske snart på do etterpå. Så derfor har jeg kommet fram til at det kan være lurt av meg og sjekke om det å slutte å drikke melk kan gjøre huden min helt fin igjen.

Du går til legen og sier du vil ta en allergitest. Så nevner du ting du mistenker er årsaken til reaksjonene, og legen vil hjelpe deg til å finne ut hva du må testes for ved å spørre ulike spørsmål. Han krysser av en liste over ting som du testes for, som gjerne har sammenheng med den/de tingen(e) du mistenker du er allergisk mot. Så leverer du skjemaet til de som skal ta blodprøve av deg. De tapper så mye blod som de trenger (fra armhulen i underarmen) på reagensglass, og så er det bare og vente på svar.

:)

Endret av Lanalia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...