Gå til innhold

dampe grønnsaker

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

hvordan kan jeg dampe grønnsaker uten å ha en slik rist nedi kasserollen?

jeg tror heller ikke jeg har nok folie til å pakke inn grønnsaker...

kan jeg ha grønnsaker og litt vann i en form med lokk og ha i stekeovnen? hvor lenge og mange grader i såfall?

skal ha b.la gulrøtter, purre, squash og paprika...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Varg-Menja

Damprist og folie ol er bare unødvendig ekstrautstyr for damping av grønnsaker, og det fungerer like godt uten. Putt grønnsakene i en vanlig kjele med 1-2 cm vann i bunnen, og sett den på en vanlig plate på høy varme. Sett på ett lokk, og la det koke, til nesten alt vannet er vekk. Dersom du liker å smørdampe hiver du oppi en smørklatt rett før det er ferdig. Hell av evt overflødig vann, eller så kan du la det stå på plata til det akkurat har kokt tørt. (Viktig at du følger med på slutten, men jeg synes det er det letteste.)

Dersom du skal dampe grønnsaker med ulik fasthet kan du prøve å la de harde grønnsakene dampe lengst, og hive opp de mykere mot slutten, men som regel funker det greit å ta alt samtidig.

Endret av Varg-Menja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ble kjempegodt og grønnsakene ble akkurat passe, tok de hardeste først.

kommer til å gjøre det slik fra nå av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Kult at det funket for deg også, selv har jeg nestet sluttet å koke grønnsaker etter at jeg oppdaget hvor mye enklere, raskere og bedre damping er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å legge spisepinner bortover på gryten og legge grønnsakene oppe pinnene. I gryten lar jeg vannet fosskoke + at jeg sprayer litt vann på grønnsakene med spruteflaske innimellom. Og så snur jeg de innimellom selvfølgelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...