Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #1 Skrevet 17. april 2006 Kom hjem fra påskeferie og fant innkassobrev i posten. Dette var tydeligvis en barnehageregning for en gang i 2005? Vi har nå sluttet i den barnehagen for nesten et år siden, og som vi vet har vi ikke noe utestående. Det som er rart med hele greien er at vi ikke har fått noe varsel om innkasso heller.... Skal ikke de sende ut brev i forkant? Kanskje grunnen til at vi ikke har mottatt noe varsel er at vi har flytta i sommer og det var etter at vi slutta i barnehagen. Er det lov å sende noe rett til innkasso? Er jeg betalingspliktig til salæret på innkassokravet (over 1000 kr) når jeg ikke har fått betalingsoppfordring? Hvem er pliktig til å bevise at jeg ikke har fått kravet tidliger før det gikk til innkasso, de eller jeg? Kan jeg bestride kravet og få det stoppet til jeg finner ut av dette?
Mossa Skrevet 17. april 2006 #2 Skrevet 17. april 2006 I følge god inkassoskikk skal du ha mulighet til å gjøre opp for deg før det sendes til inkasso. At dere har flyttet, og posten er kommet bort av den grunn, tar nok neppe inkassoselskapet hensyn til. Det er de som sitter med bevisbyrden, men det er vanskelig å få dem til å gjøre noe med akkurat det. De vil mest sannsynlig hevde at de har sendt det! Punktum! Du kan selvsagt bestride kravet, da skal det ikke gå videre før du har funnet ut av det. Men hendvend deg skriftlig, og krev skriflige svar tilbake. Et omtvistet beløp skal ikke sendes videre. Men husk å skriv akkurat det!!
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #3 Skrevet 17. april 2006 Hei og takk for svar. Kanskje jeg misforstår men det er ikke det at jeg har mistet eller rotet bort noe post pga flytting. Jeg bare antar at de har sendt krav til den gamle adressen. Jeg har ihvertfall ikke mottatt noe purring eller krav gjennom post eller andre måter.
Gjest Varg-Menja Skrevet 17. april 2006 #4 Skrevet 17. april 2006 Det er ikke lov. Reglene sier at du først skal få en vanlig regning, med mnimum 14 dagers betalingsfrist. Deretter skal du få minst en purring, hvor ordet "inkassovarsel" står skrevet. (Tror det også være minimum 14 dagers betalingsfrist.) Først etter at du har mottatt dette har de lov å sende det til inkasso. De er pliktig å kunne dokumentere at varsel er sendt ut, ved å vise kopi av brev ol. De er derimot ikke ansvarlige for at du ikke har mottatt posten din, samem hva grunnen måtte være.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #5 Skrevet 17. april 2006 Det er jo flott. Har sendt dem en forespørsel hvor jeg krever dokumentasjon (kopier av evetuelle varsler de har sendt meg) Og hva kravet nøyaktig gjelder. Jeg betaler selfølgelig dersom det er riktig. Men lurer på hva om de har sendt det til en feil adresse, hvem er ansvarlig da? som jeg sa over, jeg flytta jo..... Er jeg ansvarlig til å melde adresse endring til en barnehage jeg ikke bruker? Men fint å høre at de ihverfall må ha sendt ut noe varsel og må bekrefte dette. Når det gjelder posten så er jo det alltid noe funky med. den......
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #6 Skrevet 17. april 2006 Er jeg ansvarlig til å melde adresse endring til en barnehage jeg ikke bruker? ← Du er pliktig å melde adresseendring. Du er pliktig å melde adresseendring til alle dine forbindelser, dette blir ikke gjort automatisk på noen måte. Så du er nok desverre ansvarlig i denne saken. Men ta en telefon til barnehagen og forhør deg om hva regningen gjelder, kanskje de har gjort en feil? (det skjer jo ofte det..). Det kan være vanskeligere å forhandle med inkassoselskapet, siden de får alle mulige bortforklaringer hver eneste dag..
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #7 Skrevet 17. april 2006 Kom hjem fra påskeferie og fant innkassobrev i posten. Dette var tydeligvis en barnehageregning for en gang i 2005? Vi har nå sluttet i den barnehagen for nesten et år siden, og som vi vet har vi ikke noe utestående. Det som er rart med hele greien er at vi ikke har fått noe varsel om innkasso heller.... Skal ikke de sende ut brev i forkant? Kanskje grunnen til at vi ikke har mottatt noe varsel er at vi har flytta i sommer og det var etter at vi slutta i barnehagen. Er det lov å sende noe rett til innkasso? Er jeg betalingspliktig til salæret på innkassokravet (over 1000 kr) når jeg ikke har fått betalingsoppfordring? Hvem er pliktig til å bevise at jeg ikke har fått kravet tidliger før det gikk til innkasso, de eller jeg? Kan jeg bestride kravet og få det stoppet til jeg finner ut av dette? ← Du kam bestride at du har fått tidligere krav,men bh kan si at de har sendt. bevisbyrden ligger alltid til kunden. Uansett viste du vel at regningen ikke var gjort opp da du flyttet. du må nok betale gebyret såfremt du ikke kan vise til at regningen er betalt
Gjest Coolaid Skrevet 17. april 2006 #8 Skrevet 17. april 2006 Du kam bestride at du har fått tidligere krav,men bh kan si at de har sendt. bevisbyrden ligger alltid til kunden. Uansett viste du vel at regningen ikke var gjort opp da du flyttet. du må nok betale gebyret såfremt du ikke kan vise til at regningen er betalt ← Tror du misforstår litt her, har ikke vist at regningen ikke er betalt, vet det faktisk ikke enda...... Og ang noe som står lengre oppe i tråden ang adresseendring. Jeg har aldri hørt om å melde adresseendring til en barnehage som jeg ikke bruker.... Skal man melde til alt man noen gang har vært borti?
Gjest Coolaid Skrevet 18. april 2006 #9 Skrevet 18. april 2006 Fikk svar fra innkassoselskapet i dag. De trekker kravet for omkostningene, og sender dokumentasjon på hva kravet gjelder. Da får jeg sjekke hva dette er for noe og om det er feil eller riktig. Det føles godt å vinne litt av og til!
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #10 Skrevet 18. april 2006 Og ang noe som står lengre oppe i tråden ang adresseendring. Jeg har aldri hørt om å melde adresseendring til en barnehage som jeg ikke bruker.... Skal man melde til alt man noen gang har vært borti? ← Nei, men du må selvfølgelig melde til alle som har noe utestående hos deg. At du eventuelt hadde regnet feil/ikke husket at du hadde noe utestående kan selvsagt ikke barnehagen stå ansvarlig for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå