Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #61 Skrevet 18. april 2006 Det som ergrer meg ved denne holdningen er at slike mennesker går rundt å tror at de redder verden ved å ete soyabønner og korn istedenfor kjøtt. Hva faen? Vel her er et par ting du bør få med deg. Hvert år dør MILLIONER av dyr når de digre skurtreskerne harver over jordene som lager den uskyldige maten din. Så bare rop ut at alle vi kjøttetere kommer til helvete for å spise en biff mens du samtidig ignorerer det faktum at hvert år så dør millioner av mus, harer, slanger, skunker, ekorn, jordrotter og grevlinger som et direkte resultat av DINE spisevaner. Auda. Ble den litt tung å svelge kanskje? Unnskyld hvis jeg grusa alle argumentene dine der. Tenk på alle de stakkars dyra som blir får lemmer kuttet av og bena i kroppen knust når skurtreskern harver over dem. DE dyra blir ikke spist engang! De ligger bare der og råtner hvis de er heldige nok og dør av skadene! Og DU er frekk nok til å peke en finger på oss!? Nei, Det finnes ingen vei ut av dette for deg. Det eneste du kan gjøre nå er å skaffe deg et stykke jord og dyrke ALT selv. Pass også på at du høster kornet med ljå. Kos deg ellers med soyabønnene og hveteproduktene dine... Morder. ← Unngås dette når korn, soya osv går gjennom en ku? Eneste måten det argumentet ditt holder vann er når det er snakk om dyr som utelukkende beiter og aldri får høy, silo, kraftfôr og lignende. Og hvor stor % andel av vestlig kjøttforbruk passer inn i den kategorien? Mitt gjør iverfall ikke det. Gjerne argumenter, men prøv å hold det realistisk
Donnie Darko Skrevet 18. april 2006 #62 Skrevet 18. april 2006 Unngås dette når korn, soya osv går gjennom en ku? Eneste måten det argumentet ditt holder vann er når det er snakk om dyr som utelukkende beiter og aldri får høy, silo, kraftfôr og lignende. Og hvor stor % andel av vestlig kjøttforbruk passer inn i den kategorien? Mitt gjør iverfall ikke det. Gjerne argumenter, men prøv å hold det realistisk ← Såklart dette argumentet også gjelder når det går igjennom en ku. Jeg har da aldri sagt noe annet. Poenget mitt var at kjøttetere egentlig ikke er skyldig i noe mer umoralskt enn vegetarianere.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #63 Skrevet 18. april 2006 Såklart dette argumentet også gjelder når det går igjennom en ku. Jeg har da aldri sagt noe annet. Poenget mitt var at kjøttetere egentlig ikke er skyldig i noe mer umoralskt enn vegetarianere. ← Når det blir brukt mer korn/soya/og lignende pr “normale” kjøttspiser enn pr vegetar, så blir mengden større/”verre”. Ser ikke helt problemet i det argumentet egentlig. Men jeg er stort sett for lat, spiser det jeg ser når jeg ser det.
Donnie Darko Skrevet 18. april 2006 #64 Skrevet 18. april 2006 Når det blir brukt mer korn/soya/og lignende pr “normale” kjøttspiser enn pr vegetar, så blir mengden større/”verre”. Ser ikke helt problemet i det argumentet egentlig. Men jeg er stort sett for lat, spiser det jeg ser når jeg ser det. ← Uansett. Når vegetarianere begynner å hyle om at når vi spiser kjøtt så støtter vi dyremishandling og dyredrap så er jo det ganske hyklersk. De støtter det jo også selv.
Nita Skrevet 18. april 2006 #65 Skrevet 18. april 2006 Jeg for min del er helt avhengig av en viss mengde kjøtt....ellers hadde jeg blitt oransje liker bare gulrøtter av grønnsaker og de er kanskje sunne....hvis man ikke bare eter det da Prøver ellers å være bevisst i forhold til både dyrevern og miljø når jeg handler, bruker heller noen kroner mer og kjøper økologiske produkter.
Gjest Varg-Menja Skrevet 19. april 2006 #66 Skrevet 19. april 2006 Bortforklare hva da? Jeg tror ikke at de som spiser kjøtt har dårlig samvittighet for det, for da tror jeg neppe de ville spist kjøtt. ← Du biter deg selv litt i halen her, sikter til denne uttalelsen fra deg: Jeg skjønner faktisk at man kan bli provosert av noen av kommentarene til det jeg antar er trådstarter her, men hva er egentlig vitsen i å hisse seg opp over det? Er det pga dårlig samvittighet? ←
Netten Skrevet 19. april 2006 #67 Skrevet 19. april 2006 (endret) Den videoen er noe av det verste jeg har sett!! Jeg satt med tårer i øynene jeg! Dette kan da umulig være lovlig?!? Nå er det heldigvis ikke så ille her til lands - det er f.eks krav om at dyrene er friske og uskadde når de skal til slakteriet, og de blir bedøvet før de blir slaktet. Selvfølgelig kunne oppdrettsanleggene og slakteribransjen i Norge blitt mye bedre (tenker da spes. på transporten). Jeg spiser kjøtt, og kommer alltid til å gjøre det. Jeg er veldig imot dyremishandling, og mener det er helt grusomt å drive oppdrett av dyr for forfengelighetens skyld (les pels). (endret pga. føye til) MEN - Hva hadde skjedd hvis vi alle hadde sluttet å spise kjøtt? Hadde jo blitt overflod av dyr da... Epidemier og sykdommer, og dyrene hadde dødd av sult for det hadde ikke vært nok mat til dem. En ting er å være imot måten dyrene blir behandlet på under oppdrett og slakt, en annen ting er å være imot å spise kjøtt. Slakting må til uansett, og hvorfor ikke spise det vi slakter? Endret 19. april 2006 av Netten
Gjest Miloine Skrevet 19. april 2006 #68 Skrevet 19. april 2006 (endret) MEN - Hva hadde skjedd hvis vi alle hadde sluttet å spise kjøtt? Hadde jo blitt overflod av dyr da... Epidemier og sykdommer, og dyrene hadde dødd av sult for det hadde ikke vært nok mat til dem. En ting er å være imot måten dyrene blir behandlet på under oppdrett og slakt, en annen ting er å være imot å spise kjøtt. Slakting må til uansett, og hvorfor ikke spise det vi slakter? ← Jeg er enig med deg i innlegget ditt som jeg ikke har sitert. Dersom alle hadde sluttet å spise kjøtt, vill det nok heller ikke vært mange som hadde drevet med hverken oppdrett av kveg, høner eller griser, så lenge behovet ikke er der. Det ville jo ikke vært lønnsomt, så da hadde det jo ikke vært overflod av dyr Melk fra kua er jo heller ikke ett must Sauen kunne vi ha beholdt og tatt ulla fra dem, og latt dem dø en naturlig død De ville dyra hadde vi jaktet på som vi gjør i dag, for så å begrave dem. Satt helt på spissen, dersom alle sluttet å spise kjøtt, og det er i grunnen ganske absurd i utgangspunktet. Til slutt: JA, jeg spiser kjøtt som nevnt tidligere i innlegg 49 Endret 19. april 2006 av Miloine
Missbumblebee Skrevet 19. april 2006 #69 Skrevet 19. april 2006 Du biter deg selv litt i halen her, sikter til denne uttalelsen fra deg: ← Okei, jeg ordla meg vel feil der. Men jeg må si at jeg ikke helt skjønner vitsen i å reagere så voldsomt på trådstarters og andre vegetarianere/veganere eller whatever som gjør alt de kan for å provosere.
Gjest marthepia Skrevet 19. april 2006 #70 Skrevet 19. april 2006 Jeg spiser kjøtt og kommer til å fortsette med det.
Gjest veggis-jenta Skrevet 19. april 2006 #71 Skrevet 19. april 2006 (endret) Det som ergrer meg ved denne holdningen er at slike mennesker går rundt å tror at de redder verden ved å ete soyabønner og korn istedenfor kjøtt. Hva faen? Vel her er et par ting du bør få med deg. Hvert år dør MILLIONER av dyr når de digre skurtreskerne harver over jordene som lager den uskyldige maten din. Så bare rop ut at alle vi kjøttetere kommer til helvete for å spise en biff mens du samtidig ignorerer det faktum at hvert år så dør millioner av mus, harer, slanger, skunker, ekorn, jordrotter og grevlinger som et direkte resultat av DINE spisevaner. Auda. Ble den litt tung å svelge kanskje? Unnskyld hvis jeg grusa alle argumentene dine der. Tenk på alle de stakkars dyra som blir får lemmer kuttet av og bena i kroppen knust når skurtreskern harver over dem. DE dyra blir ikke spist engang! De ligger bare der og råtner hvis de er heldige nok og dør av skadene! Og DU er frekk nok til å peke en finger på oss!? Nei, Det finnes ingen vei ut av dette for deg. Det eneste du kan gjøre nå er å skaffe deg et stykke jord og dyrke ALT selv. Pass også på at du høster kornet med ljå. Kos deg ellers med soyabønnene og hveteproduktene dine... Morder. ← Slettet, Mie (mod) Endret 19. april 2006 av Mie
Gjest *Snart medlem* Skrevet 19. april 2006 #72 Skrevet 19. april 2006 Såklart dette argumentet også gjelder når det går igjennom en ku. Jeg har da aldri sagt noe annet. Poenget mitt var at kjøttetere egentlig ikke er skyldig i noe mer umoralskt enn vegetarianere. ← Nå er det jo snakk om mengden av dyredrap som er forskjellig da... Men uten å støtte den passe overdrevne argumentasjonen til DD, så sier jeg meg enig i at jeg har vært ute for flere hykleriske vegetarianere som forsøker å opphøye sitt eget kosthold med svake argumenter. En ironisk del av dette er at denne kritikken veldig ofte kommer mot andre vegetarianere ("å ja, du spiser jo egg, så vi vet jo hvordan du er" -holdning). MEN - Hva hadde skjedd hvis vi alle hadde sluttet å spise kjøtt? Hadde jo blitt overflod av dyr da... Epidemier og sykdommer, og dyrene hadde dødd av sult for det hadde ikke vært nok mat til dem. En ting er å være imot måten dyrene blir behandlet på under oppdrett og slakt, en annen ting er å være imot å spise kjøtt. Slakting må til uansett, og hvorfor ikke spise det vi slakter? ← Dette er det dårligste argumentet jeg hører i anti-vegetarianismedebatten. Det er et argument som legger til grunn at alle i verden skulle slutte å spise kjøtt samtidig, og det er jo en totalt absurd tanke. Ja, dette ville vært et problem dersom alle ga opp kjøtt samtidig, og man slapp ut alle dyrene oppvokst i fangenskap fri. Men det er jo ikke dette de som er vegetarianere av hensyn til dyrene ønsker. De ønsker at kjøttindustrien ikke hadde eksistert i utgangspunktet, og nå når den faktisk gjør det, ønsker de at den blir mindre. Og når etterspørselen blir mindre, så er det jo ikke nødvendig å avle frem så mange dyr for slakteformål.
Gjest Medlem Skrevet 19. april 2006 #73 Skrevet 19. april 2006 MEN - Hva hadde skjedd hvis vi alle hadde sluttet å spise kjøtt? Hadde jo blitt overflod av dyr da... Epidemier og sykdommer, og dyrene hadde dødd av sult for det hadde ikke vært nok mat til dem. En ting er å være imot måten dyrene blir behandlet på under oppdrett og slakt, en annen ting er å være imot å spise kjøtt. Slakting må til uansett, og hvorfor ikke spise det vi slakter?← Dette er det dårligste argumentet jeg hører i anti-vegetarianismedebatten. Det er et argument som legger til grunn at alle i verden skulle slutte å spise kjøtt samtidig, og det er jo en totalt absurd tanke. Ja, dette ville vært et problem dersom alle ga opp kjøtt samtidig, og man slapp ut alle dyrene oppvokst i fangenskap fri. Men det er jo ikke dette de som er vegetarianere av hensyn til dyrene ønsker. De ønsker at kjøttindustrien ikke hadde eksistert i utgangspunktet, og nå når den faktisk gjør det, ønsker de at den blir mindre. Og når etterspørselen blir mindre, så er det jo ikke nødvendig å avle frem så mange dyr for slakteformål. ← Dette har jo Miloine også nevnt til Netten, hvis du ser under her. Jeg er enig med deg i innlegget ditt som jeg ikke har sitert. Dersom alle hadde sluttet å spise kjøtt, vill det nok heller ikke vært mange som hadde drevet med hverken oppdrett av kveg, høner eller griser, så lenge behovet ikke er der. Det ville jo ikke vært lønnsomt, så da hadde det jo ikke vært overflod av dyr Melk fra kua er jo heller ikke ett must Sauen kunne vi ha beholdt og tatt ulla fra dem, og latt dem dø en naturlig død De ville dyra hadde vi jaktet på som vi gjør i dag, for så å begrave dem. Satt helt på spissen, dersom alle sluttet å spise kjøtt, og det er i grunnen ganske absurd i utgangspunktet. Til slutt: JA, jeg spiser kjøtt som nevnt tidligere i innlegg 49 ← Helt enig med Miloine og Snart Medlem om dette. Og hva med all fisken? Det er BRA ikke alle er vegetarianere
Netten Skrevet 19. april 2006 #74 Skrevet 19. april 2006 (endret) Dette er det dårligste argumentet jeg hører i anti-vegetarianismedebatten. Det er et argument som legger til grunn at alle i verden skulle slutte å spise kjøtt samtidig, og det er jo en totalt absurd tanke. Ja, dette ville vært et problem dersom alle ga opp kjøtt samtidig, og man slapp ut alle dyrene oppvokst i fangenskap fri. Men det er jo ikke dette de som er vegetarianere av hensyn til dyrene ønsker. De ønsker at kjøttindustrien ikke hadde eksistert i utgangspunktet, og nå når den faktisk gjør det, ønsker de at den blir mindre. Og når etterspørselen blir mindre, så er det jo ikke nødvendig å avle frem så mange dyr for slakteformål. ← Jeg tok utgangspunkt i dette innlegget til den delen av mitt innlegg som du reagerer på, men glemte selvfølgelig å sitere: men ved å spise og kjøpe kjøtt så støtter du jo organisert dyremishandling, ikke bare selve slaktingen, men livet de lever før slakt også. Det er ikke noe bedre i Norge. ← (endret pga. føye til) MEN - Hva hadde skjedd hvis vi alle hadde sluttet å spise kjøtt? Hadde jo blitt overflod av dyr da... Epidemier og sykdommer, og dyrene hadde dødd av sult for det hadde ikke vært nok mat til dem. En ting er å være imot måten dyrene blir behandlet på under oppdrett og slakt, en annen ting er å være imot å spise kjøtt. Slakting må til uansett, og hvorfor ikke spise det vi slakter? ← Satt litt på spissen, ja. Poenget mitt er at det er en vesentlig forskjell på det som jeg har uthevet over. Jeg føler ikke at jeg støtter organisert dyremishandling ved å spise kjøtt. Endret 19. april 2006 av Netten
Gjest Miloine Skrevet 19. april 2006 #75 Skrevet 19. april 2006 (endret) Jeg tok utgangspunkt i dette innlegget til den delen av mitt innlegg som du reagerer på, men glemte selvfølgelig å sitere: Satt litt på spissen, ja. Poenget mitt er at det er en vesentlig forskjell på det som jeg har uthevet over. Jeg føler ikke at jeg støtter organisert dyremishandling ved å spise kjøtt.← ikke jeg heller Endret 19. april 2006 av Miloine
Gjest Vinga Skrevet 19. april 2006 #76 Skrevet 19. april 2006 Jeg spiser kjøtt. Var lakto-ovo-vegetarianer i et par år tidligere. Mulig at jeg blir det igjen en gang- når barna er store.
Netten Skrevet 19. april 2006 #77 Skrevet 19. april 2006 Jeg spiser kjøtt. Var lakto-ovo-vegetarianer i et par år tidligere. Mulig at jeg blir det igjen en gang- når barna er store. ← Hva er det for noe?
Polluela Skrevet 19. april 2006 #78 Skrevet 19. april 2006 Hva er det for noe? ← En som spiser egg og melkeprodukter, men ikke kjøtt og fisk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå