Gå til innhold

Spiser du kjøtt?

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtt fordi jeg sliter med konsistensen.

Spiser fisk

Kjøper meg gjerne pels en gang

Liker ikke dyremishandling

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser kjøtt, men klarer ikke store mengder av det.

Jeg kommer til å fortsette å spise det. Det er bra for meg å spise kjøtt da jeg er slaget for å spise det....

Jeg er desidert i mot duremishandling og ser på meg selv som en stor dyrevenn!!

Jeg må allikevel si at jeg spiser rådyrene min sambo har jaktet på med bedre samvittighet enn de som har levd livet i en bås...

Gjest Gjest1
Skrevet
Jeg har ikke spist kjøtt ca 11 år nå. Det er mitt valg. At andre spiser kjøtt er deres valg, og ikke noe jeg har noe med.

Noe som derimot irriterer meg litt, er at endel "kjøttetende" mennesker ofte begynner diskusjoner med meg fordi de vil provosere meg. Hva er vitsen? Mitt valg hva jeg gjør, ditt valg hva du gjør.

Jeg skjønner faktisk at man kan bli provosert av noen av kommentarene til det jeg antar er trådstarter her, men hva er egentlig vitsen i å hisse seg opp over det? Er det pga dårlig samvittighet? Eller er det fordi det er provoserende at vi som ikke spiser kjøtt har tatt et standpunkt til dette, og står ved det?

Nå synes jeg det vel så ofte er andre veien. Man dømmer dem som sier de spiser kjøtt og påstår de ikke har tatt et standpunkt og ikke er bevisste. Vel, det har jeg og det er jeg.

Skrevet
Nå synes jeg det vel så ofte er andre veien. Man dømmer dem som sier de spiser kjøtt og påstår de ikke har tatt et standpunkt og ikke er bevisste. Vel, det har jeg og det er jeg.

Nå prakker jeg aldri på andre min mening om kjøtt/vegetarianer, derfor blir jeg lei av denne holdningen. Så lenge jeg ikke blander meg i andres standpunkt så syns jeg faktisk at mitt bør respekteres også. Selv om mange kanskje mener at det er et "feil" standpunkt jeg har tatt.

Gjest Gjest1
Skrevet
Nå prakker jeg aldri på andre min mening om kjøtt/vegetarianer, derfor blir jeg lei av denne holdningen. Så lenge jeg ikke blander meg i andres standpunkt så syns jeg faktisk at mitt bør respekteres også. Selv om mange kanskje mener at det er et "feil" standpunkt jeg har tatt.

Støttes.

Skrevet

Det hender jeg diskuterer med vegetarianere, men det er mest fordi jeg synes det er interesant å vite mer om hvorfor de har valgt det, og om de har en gjennomført holdning til det (det trenger man for all del ikke, man kan være veggis av veldig mange ulike grunner). For eksempel synes jeg det er interessant om noen er vegetarianere fordi de ikke vil at dyr skal plages og drepes, men likevel drikker melk. Min mening er at de fleste melkekyr har det verre enn f eks utegående kjøttfe og ammekyr. Mye kunne vært gjort om vi som forbrukere fikk vite hvordan akkurat det dyret vi spiser har hatt det; da ville jeg valgt bort en del varer til fordel for andre...

Men jeg har jo også skjønt at det er sammensatte grunner til at folk ikke spiser kjøtt. Som ei jeg kjenner sa; "it felles better to be concious about it", selv om man ikke alltid klarer å leve etter alle idealene sine er det en tilnærming, og så mye annet kan man ikke forvente av folk. Om det da ikke er fordi man ikke LIKER kjøtt eller man mener det er sunnest å spise vegetarisk - det er da greit det også? De fleste av oss velger jo maten bevisst på et eller annet nivå, enten vi velger hamburgere, smågodt eller salat...

Jeg spiser kjøtt, men ikke alt kjøtt spises med god samvittighet. Jeg har hatt prkasis i landbruket og selv om jeg ikke synes det JEG så var dyreplageri (jeg jobbet på et veldrevet statlig fjøs) vet jeg jo at mange ting er uholdbare, og det er varer jeg holder meg unna. Kunne godt vært flinkere også ( latt helt være å spise kylling, og gris og storfe som ikke har fått gå løs, egg kjøper vi bare økologisk). Jeg har gjennomførbare planer om å ha høns og kaniner hjemme så jeg kan spise dyr som har hatt det bra, i hvert fall, men jeg har ikke lyst til å kutte ut kjøtt fra kostholdet.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Jeg skjønner faktisk at man kan bli provosert av noen av kommentarene til det jeg antar er trådstarter her, men hva er egentlig vitsen i å hisse seg opp over det? Er det pga dårlig samvittighet? Eller er det fordi det er provoserende at vi som ikke spiser kjøtt har tatt et standpunkt til dette, og står ved det?

Ville ikke du også blitt litt provosert dersom noen kom med surmaget og dårlig underbygget kritikk av ett personlig valg du har tatt? Selv blir jeg ikke akkurat provosert av slike kommentarer, men jeg forbeholder meg retten til å svare i samme tone.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Jeg spiser kjøtt, men foretrekker fisk og fjærfe.

Jeg støtter ikke dyremishandling, men jeg er heller ikke vegetarianer.

Det finns vel ingen som STØTTER dyremishandling bevisst vel?

En ting er at vi vet at dyremishandling foregår enkelte steder, men de fleste dyr blir tatt av dage på en human måte av de dyra vi spiser her i Norge f.eks.

Endret av Miloine
Skrevet
Ville ikke du også blitt litt provosert dersom noen kom med surmaget og dårlig underbygget kritikk av ett personlig valg du har tatt? Selv blir jeg ikke akkurat provosert av slike kommentarer, men jeg forbeholder meg retten til å svare i samme tone.

Jo, det er jo akkurat det jeg blir, fordi jeg en god del ganger blir "offer" for de som skal "hevne seg" på meg som er vegetarianer, nettopp fordi det finnes andre vegetarianere som trøkker sine meninger i trynet på folk som ikke ønsker det.

Skrevet
Det hender jeg diskuterer med vegetarianere, men det er mest fordi jeg synes det er interesant å vite mer om hvorfor de har valgt det, og om de har en gjennomført holdning til det (det trenger man for all del ikke, man kan være veggis av veldig mange ulike grunner). For eksempel synes jeg det er interessant om noen er vegetarianere fordi de ikke vil at dyr skal plages og drepes, men likevel drikker melk. Min mening er at de fleste melkekyr har det verre enn f eks utegående kjøttfe og ammekyr. Mye kunne vært gjort om vi som forbrukere fikk vite hvordan akkurat det dyret vi spiser har hatt det; da ville jeg valgt bort en del varer til fordel for andre...

Men jeg har jo også skjønt at det er sammensatte grunner til at folk ikke spiser kjøtt. Som ei jeg kjenner sa; "it felles better to be concious about it", selv om man ikke alltid klarer å leve etter alle idealene sine er det en tilnærming, og så mye annet kan man ikke forvente av folk. Om det da ikke er fordi man ikke LIKER kjøtt eller man mener det er sunnest å spise vegetarisk - det er da greit det også? De fleste av oss velger jo maten bevisst på et eller annet nivå, enten vi velger hamburgere, smågodt eller salat...

Jeg spiser kjøtt, men ikke alt kjøtt spises med god samvittighet. Jeg har hatt prkasis i landbruket og selv om jeg ikke synes det JEG så var dyreplageri (jeg jobbet på et veldrevet statlig fjøs) vet jeg jo at mange ting er uholdbare, og det er varer jeg holder meg unna. Kunne godt vært flinkere også ( latt helt være å spise kylling, og gris og storfe som ikke har fått gå løs, egg kjøper vi bare økologisk). Jeg har gjennomførbare planer om å ha høns og kaniner hjemme så jeg kan spise dyr som har hatt det bra, i hvert fall, men jeg har ikke lyst til å kutte ut kjøtt fra kostholdet.

Jeg har overhodet ingenting imot å diskutere med folk dersom det legges opp til en saklig diskusjon. De som derimot kommer slengende og prøver alt de kan å provosere meg (noe som ikke går), så blir jeg en smule oppgitt.

De som har tatt et bevisst valg om å spise kjøtt har jeg full respekt for. Det er som regel også de som er morsomst å diskutere med, nettopp fordi de vet hva de snakker om. De som ikke er spesielt reflekterte, og som overhodet ikke har satt seg inn i noe som helst som berører landbruk, dyreproduksjon og slakting har lite å komme med i en sånn sammenheng.

Jeg kan også legge til at jeg har mye mer respekt for de som selv jakter/ slakter (på en human måte selvsagt), parterer og spiser dyret etterpå, enn de som syns at dette er noe ekkelt, men alikevel spiser kjøtt kjøpt i en plastpakkning i butikken hvor de ikke trenger å ha noe forhold til hvordan dyret har blitt til et produkt i kjøledisken.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Jo, det er jo akkurat det jeg blir, fordi jeg en god del ganger blir "offer" for de som skal "hevne seg" på meg som er vegetarianer, nettopp fordi det finnes andre vegetarianere som trøkker sine meninger i trynet på folk som ikke ønsker det.

Nettopp, så da skjønner jeg ikke helt hvorfor det skulle være nødvendig å bortforklare andres reaksjoner med at de innerst inne kanskje har litt dårlig samvittighet, eller at de ikke har tatt noe standpunkt selv? (Hvorfor tror forøvrig alle vegetarianere at det å spise kjøtt ikke kan være ett bevisst standpunkt?)

Det blir som om jeg skulle sagt at når vegetarianere blir sure over å bli kritisert så bunner dette sannsynligvis i bittehet over at de ikke kan spise kjøtt lenger, selv om de innerst inne har veldig lyst på det... (Og det mener jeg jo selvsagt ikke, så da vil jeg helst slippe at folk spinner lignende langsøkte teorier om mine valg.)

Skrevet
Jeg har ikke spist kjøtt ca 11 år nå. Det er mitt valg. At andre spiser kjøtt er deres valg, og ikke noe jeg har noe med.

Noe som derimot irriterer meg litt, er at endel "kjøttetende" mennesker ofte begynner diskusjoner med meg fordi de vil provosere meg. Hva er vitsen? Mitt valg hva jeg gjør, ditt valg hva du gjør.

Du irriterer deg over de som starter diskusjoner med deg deg om hvorfor du ikke spiser kjøtt, samtidig skjønner du ikke vitsen i at de som spiser kjøtt irriterer seg over hvorfor vegetarianere starter diskusjoner med dem om hvorfor de spiser kjøtt!?

Javel, nei.

Hvorfor må man begrunne hvorfor man spiser eller ikke spiser kjøtt, kan man ikke leve med at man har forskjellig syn på den saken.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Kjøper meg gjerne pels en gang

Liker ikke dyremishandling

Da regner jeg med du skal kjøpe pels direkte fra en jeger som har skutt et viltlevende dyr? Du skal nok lete lenge før du finner pels som er fra dyrevennlig pelsindustri. Men bevis gjerne at det finnes!

Jepp. Enig i denne. Men jeg vet om mange vegetarianere som har lagt seg til en veldig defensiv holdning som de presenterer med det samme noen spør, fordi de er så vant med at hvert eneste spørsmål rettet mot deres kosthold er kritisk.

Skrevet
Det finns vel ingen som STØTTER dyremishandling bevisst vel?

Nei, men veldig mange gjør det i praksis.

Og jeg må innrømme jeg tror det har mye med selvbedrag å gjøre... Generelt, ikke bare vedrørende kjøtt.

Skrevet

Det finnes produkter som er "bedre" enn andre.... Når grisene på Grøstad Gård skal slaktes, passer bonden på at det kun er griser som er "venner" som transporteres sammen. (Griser er visstnok litt klikkete....) På den måten sørger bonden for at transporten ikke blir fullt så traumatisk for dyrene. Når griser blir stresset skiller de ut et hormon som gjør kjøttet dårligere. Dette unngås når transporten ordnes som på Grøstad gård.

Jeg kjøper kjøttprodukter fra gårder som Grøstad. De koster mer og jeg får ikke kjøpt de på nærmeste Rema butikk. Men jeg synes de smaker bedre. Og så er det godt å vite at dyrene har blitt behandlet bedre....

Skrevet
men ved å spise og kjøpe kjøtt så støtter du jo organisert dyremishandling, ikke bare selve slaktingen, men livet de lever før slakt også. Det er ikke noe bedre i Norge.

Spiser du fisk da? Det er jo et liv de lever de også?? Og hva med melk i forskjellige varianter da?? :sjenert:

Og dersom man kun drikker vann og spiser frukt og grønt vil man jo få diverse mangler på næringssiden etterhvert da... Dessuten er det IKKE slik i norsk landbruk/norske slakterier som skissert i diverse utenlandske medier, linker etc..

Men faktum er at den enes død blir den andres brød - fra tidenes morgen og til evig tid...

Skrevet
Nettopp, så da skjønner jeg ikke helt hvorfor det skulle være nødvendig å bortforklare andres reaksjoner med at de innerst inne kanskje har litt dårlig samvittighet, eller at de ikke har tatt noe standpunkt selv? (Hvorfor tror forøvrig alle vegetarianere at det å spise kjøtt ikke kan være ett bevisst standpunkt?)

Det blir som om jeg skulle sagt at når vegetarianere blir sure over å bli kritisert så bunner dette sannsynligvis i bittehet over at de ikke kan spise kjøtt lenger, selv om de innerst inne har veldig lyst på det... (Og det mener jeg jo selvsagt ikke, så da vil jeg helst slippe at folk spinner lignende langsøkte teorier om mine valg.)

Bortforklare hva da? Jeg tror ikke at de som spiser kjøtt har dårlig samvittighet for det, for da tror jeg neppe de ville spist kjøtt.

Det med å ta et bevisst valg om å spise kjøtt eller ikke er etter min mening ikke helt likestilt, fordi vi lever i et samfunn der de aller aller fleste vokser opp med kjøtt i kostholdet sitt, ergo er det en vane som blir innarbeidet så tidlig i livet at man ikke har noen formening om hva det vil si å spise kjøtt. Men at de aller fleste en eller annen gang tenker over hva de spiser, det tror jeg nok.

Du irriterer deg over de som starter diskusjoner med deg deg om hvorfor du ikke spiser kjøtt, samtidig skjønner du ikke vitsen i at de som spiser kjøtt irriterer seg over hvorfor vegetarianere starter diskusjoner med dem om hvorfor de spiser kjøtt!?

Javel, nei.

Hvorfor må man begrunne hvorfor man spiser eller ikke spiser kjøtt, kan man ikke leve med at man har forskjellig syn på den saken.

Jo, jeg skjønner dem godt, det er jo det jeg prøver å si, men siden JEG IKKE starter diskusjoner, så skjønner jeg ikke helt greia med å prøve å provosere meg. Alle vegetarianere er ikke like skjønner du.

Jepp. Enig i denne. Men jeg vet om mange vegetarianere som har lagt seg til en veldig defensiv holdning som de presenterer med det samme noen spør, fordi de er så vant med at hvert eneste spørsmål rettet mot deres kosthold er kritisk.

Det er jeg helt klart enig i! Har jo møtt endel andre vegetarianere opp igjennom, og jeg må si at selv jeg kan bli oppgitt over deres holdninger. Det er mange som oppfører seg som om de skal "frelse" hele verden med sine meninger.

Skrevet
Og dersom man kun drikker vann og spiser frukt og grønt vil man jo få diverse mangler på næringssiden etterhvert da...

Og heldigvis består et sunt vegankosthold av annet enn vann og frukt/grønnsaker ;) (nøtter, frø, korn, linser, bønner osv). Har vært vegan nå i ca 3-4 år, og det er uten tvil det sunneste kostholdet jeg har hatt.

Skrevet
men ved å spise og kjøpe kjøtt så støtter du jo organisert dyremishandling, ikke bare selve slaktingen, men livet de lever før slakt også. Det er ikke noe bedre i Norge.

Det som ergrer meg ved denne holdningen er at slike mennesker går rundt å tror at de redder verden ved å ete soyabønner og korn istedenfor kjøtt. Hva faen? Vel her er et par ting du bør få med deg. Hvert år dør MILLIONER av dyr når de digre skurtreskerne harver over jordene som lager den uskyldige maten din.

Så bare rop ut at alle vi kjøttetere kommer til helvete for å spise en biff mens du samtidig ignorerer det faktum at hvert år så dør millioner av mus, harer, slanger, skunker, ekorn, jordrotter og grevlinger som et direkte resultat av DINE spisevaner.

Auda. Ble den litt tung å svelge kanskje? Unnskyld hvis jeg grusa alle argumentene dine der.

Tenk på alle de stakkars dyra som blir får lemmer kuttet av og bena i kroppen knust når skurtreskern harver over dem. DE dyra blir ikke spist engang! De ligger bare der og råtner hvis de er heldige nok og dør av skadene! Og DU er frekk nok til å peke en finger på oss!?

Nei, Det finnes ingen vei ut av dette for deg. Det eneste du kan gjøre nå er å skaffe deg et stykke jord og dyrke ALT selv. Pass også på at du høster kornet med ljå.

Kos deg ellers med soyabønnene og hveteproduktene dine... Morder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...