Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Gjest Jente_81
Skrevet

Har en katt som jeg misstenker får for mye mat. Hun la fint på seg når vi flytta til nytt hjem (hun var en katt som ble mobbet av den andre katten sambo hadde, og fikk nok ikke den maten hun skulle). Maten har alltid pleid å stå fremme hele tiden, og bare fylt på når det var tomt. Men nå tror jeg hun spiser litt mye i forhold til mosjonen og det hun trenger.

Forer på et for som jeg typisk nok har kasta sekken på. Men fant 2 andre forskjellige og der stod det ca 20 g for pr. kg kropps vekt.

Hvis jeg går ut i fra at hun veier ca 4 kg, kan noen finne ut hvor mye dette er i desiliter? Har ikke vekt..............

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre, men gram og desiliter funker ikke på samme måte når du måler dem opp på den måten.

Skrevet

Vet ikke om dette hjelper, men 1 dl Friskies tørfor veier 45 g.

Er katten veldig stor. Jeg synes at 4 kg høres stort ut.

Skrevet

Hvis jeg går ut i fra at hun veier ca 4 kg, kan noen finne ut hvor mye dette er i desiliter? Har ikke vekt..............

4 kilo er jo ikke så mye da, men det kommer selvsagt an på kroppsbygningen hennes. Min hannkatt veier til sammenlikning 7 kilo, og han er ikke overvektig.

For å avgjøre om katten er overvektig skal du kunne kjenne ribbeina når du tar over magen, men de skal ikke stikke ut.

Hvis katten er overvektig vil jeg anbefale deg å kjøpe light-for i dyrebutikk. Når du kjøper foret jan du også få med en doseringskopp, der det står avmerket hvor mye du skal fylle opp av foret pr dag. Veldig praktisk hvis man skal ha katten på diett. Friskies er uansett ikke å anbefale, da det inneholder for mye salter/mineraler.

Gjest Jente_81
Skrevet

Tusen takk :)

Nå kommer jeg i hvertfall litt nærmere det pusen skal ha til mat daglig :)

Skrevet
Jeg har funnet et halvgenial side på Internett som jeg har brukt en del. Den passer ikke helt til det du skal måle opp, men for andre som har lurt på matvarer og forskjellige målenheter:

http://heim.ifi.uio.no/~fredrikj/vekt.shtml

Det var en fin side! Men for formålet kattemat er den siden helt ubrukelig, siden kattematen fra forskjellige produsenter har forskjellig størrelse og form på krokettene. Så selv om man vet massetettheten på hver enkelt krokett, så varierer det hvor mye luft det blir mellom dem når man måler det opp i et målebeger. :forvirret::)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...