Gjest Primula Skrevet 17. april 2006 #1 Skrevet 17. april 2006 Vi skal ha innflyttingsfest for 8-10 stk til helga. Jeg har lyst til å lage masse småretter som vi kan sitte og kose oss med ganske lenge. Tenker litt på tacos eller tapas, men vil gjerne ha oppskrifter på retter. Det blir kanskje dumt å blande? Må vi ha enten tacos eller tapas? heller kanskje litt mer mot tapas, men da må jeg ha masse oppskrifter for det har jeg aldri laget før. Vil gjenre ha tips om mengde også... Noen som vil være så snille å hjelpe meg?
Arkana Skrevet 17. april 2006 #2 Skrevet 17. april 2006 Jeg synes godt du kan blande. Både tapas og taco er jo godt. Det har vært tidligere tråder om tapasoppskrifter, du finner tre av dem her, her og her.
Gjest Embla s Skrevet 17. april 2006 #3 Skrevet 17. april 2006 Taco er ganske greit å lage til mange, i motsetning til Tapas (innbiller jeg meg ). Går du for Taco, steker du opp masse kjøttdeig, lager et par salater, lefser, skjell, tortilla chips, ulike sauser, guacemole, etc.
Gjest Primula Skrevet 17. april 2006 #4 Skrevet 17. april 2006 *Små kjøttboller i krydret tomatsaus *Oliven med hakket hvitløk og chili *Oster (Parmesan, chevre, feta, mozarella, gruyere mm) *Skinke (Serrano, parma, spekeskinke, gjerne med honningmelon) *Chorizo (gjerne servert med eggerøre) *Bruschetta med tomat/basilikum *Tynne skiver av kald okse- eller lammestek, på en seng av ruccola-salat *Pesto, koriandermajones, aïoli, guacamole, salsa o.l. *Ferdig grillet kylling *Artisjokker *Asparges *Små skåler med nøtter (ferske, ristede, salte) *En enkel salat, f.eks. Tomatsalat med løk *Soltørkede tomater *Fylte champignoner/tomater *Grønnsaker/potetgull m/dip *Pai *Minipizzaer *Chili/hvitløksreker *Krabbekaker Tusen takk for en glimrende link Arkana. Var akkurat dette jeg var ute etter. Her var det jammen mye godt. Jeg har bestemt meg for å ha : * kjøttboller i tomatsaus * kyllingvinger * lefseruller med røkt laks, sennep og dill. * kyllingstrimler på grillspyd med grønnsaker * pæreskinke med brie og honningmelon * noen skåler med forskjellige salater ( blir glad for tips..) * tomatbrød * valnøttbrød * oppblåste potetbåter eller sånne små poteter med grovsalt utenpå. Men Arkana: Hvordan lager man hvitløksreker? Hva er chorizo? Har du en god oppskrift på fylte tomater? Tusen takk for all hjelp...
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #5 Skrevet 17. april 2006 Hva er chorizo?En type spekepølser - veldig gode. -- Hvordan skal du klare å holde alt varmt?
Arkana Skrevet 17. april 2006 #6 Skrevet 17. april 2006 Hvordan lager man hvitløksreker? Hva er chorizo? Har du en god oppskrift på fylte tomater? ← 1. Stek rå reker sammen med finhakket hvitløk, litt finhakket rød chili, salt/pepper og litt sitronsaft. Strø over hakket persille. 2. En spansk krydret pølse, kan kjøpes på velassorterte butikker. 3. Skjær et lokk av tomatene og grav ut innholdet. Fyll med det du ønsker, dryss på ost og stek i ovnen ved 200 grader i ca 15 minutter. Forslag til fyll: Finhakket stekt bacon blandet med presset hvitløk, loffsmuler, revet parmesan, salt/pepper. Ricotta blandet med revet ost, hakkede urter (oregano, timian), presset hvitløk, eggeplomme og salt/pepper. Kjøttsaus. Risotto. Hermetisk krabbekjøtt blandet med presset hvitløk, hakket løk, finhakket selleri og kreolsk krydder, stekt i smør før det fylles i tomatene.
Gjest Primula Skrevet 17. april 2006 #7 Skrevet 17. april 2006 En type spekepølser - veldig gode. -- Hvordan skal du klare å holde alt varmt? ← Tja, det må vel gå bra. Ikke alt som skal være varmt heller. Kyllingvingene må i stekeovnen, det samme med tomatene og potetene. Det er ikke noe problem å ha det sammen. Kjøttbollene har jeg i en kjele på ovnen. Hvitløksrekene i stekepanna. Kyllingspiddene lager jeg i grillpanne. ( hvis jeg skal ha det, mulig jeg dropper det siden jeg skal ha kyllingvinger..) Det andre skal være kaldt. Tror det går bra jeg. Har tenkt å lage kjøttbollene og kaldmaten på forhånd slik at det ikke blir så mye å konsentrere seg om på en gang. nam...gleder meg jeg. Takk for gode råd Arkana.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå