Gå til innhold

Fjerning av hundebæsj

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVordan fjerne "tonnevis" av nedgravd hundebæsj i snøen og jorden når det ikke er mulig å plukke opp....

Har prøvd å spa opp, men det "renner" av.

Noen kjemiske måter å fjerne det på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hørt om noen slike vidundermidler, men ærlig talt; ønsker du virkelig å fylle opp med kjipe og helt sikkert skadelige kjemikalier for å "etse" vekk flytende hundebæsj? (tipper gressplen og alt annet ville dødd samtidig).

Hvor har du dette problemet? På plenen, fellesarealer, ubrukte skråninger eller???

For det første må forebyggende og etterpåkloke sies å være å pelle opp bæsjen på et tidligere tidspunkt, når den ennå ikke har nådd "flytende" stadium.

Som nødløsning ville jeg kjørt på et lass jord/sand, krafset det levnt og tynt utover og latt gresset vokse seg igjennom.

Hundebæsj borte fra "tråkksonen", og samtidig en fornyelse av plenen.

Skrevet

Vente til snøen har smeltet og det har tørket opp, for så å plukke opp eller spa bort?

Skrevet
Jeg har ikke hørt om noen slike vidundermidler, men ærlig talt; ønsker du virkelig å fylle opp med kjipe og helt sikkert skadelige kjemikalier for å "etse" vekk flytende hundebæsj? (tipper gressplen og alt annet ville dødd samtidig).

Jeg tenkte mer på "skadedyr" lignende spray eller noe sånt som fremskyndte "råtneprosessen". Det er ingen gressplen der idag, hele tomte er bare leire og hundebæsj. Sånn blir det vel etter å ha hatt opptil 20 hunder boende samtidig på tomten.

Hvor har du dette problemet? På plenen, fellesarealer, ubrukte skråninger eller???

Nesten hele tomten.

For det første må forebyggende og etterpåkloke sies å være å pelle opp bæsjen på et tidligere tidspunkt, når den ennå ikke har nådd "flytende" stadium.

Joda helt enig, men litt vanskelig når vi overtok hus og tomt for to uker siden og all "herligheten" har ligget under snøen og har begynt å råtne.

Som nødløsning ville jeg kjørt på et lass jord/sand, krafset det levnt og tynt utover og latt gresset vokse seg igjennom.

Hundebæsj borte fra "tråkksonen", og samtidig en fornyelse av plenen.

Det blir nok til at vi må gjøre det ja.

Skrevet
Vente til snøen har smeltet og det har tørket opp, for så å plukke opp eller spa bort?

Det har jeg begynt med, i allefall det som går ann å plukke opp. Problemet er at mye ligger under snøen og har råtnet og blitt flytende og når snøen smelter, renner det ned i jorden. Så å spa opp et mål med jord og kjøre det bort blir kanskje i det meste laget.

Skrevet

Det er jo ypperlig gjødsel da. Hvis dere skal så plen, så rak bærsjen utover og ha over et tynt lag med jord før dere sår.

Gjest 1.gjest igjen
Skrevet

Store mengder hundebæsj tilsier også mye hundetiss, og det kan ha ødelagt plenen i flekker. Lukt kan kanskje bli et problem for dere når det blir varmere. Kalking skal hjelpe mot lukt/forsuring av jorden. Jeg ville spurt på et ordentlig gartneri/hagesenter (ikke Plantasjen der de som jobber der ikke har peiling).

Har dere kjøpt bolig? I så fall vil jeg si at selger skulle oppgitt til dere at det var så mye dritt rundt om. Det burde faktisk trekke ned prisen litt... Hvordan var det, trådstarter?

Skrevet

Jeg har nettopp tatt vårrengjøringen i hagen og hadde det samme problemet. Løste seg ganske raskt ved å spyle hele herligheten med hageslangen, slik at det forsvant ned i bakken.

Skrevet
Det er jo ypperlig gjødsel da.  Hvis dere skal så plen, så rak bærsjen utover og ha over et tynt lag med jord før dere sår.

Trodde også hundebæsj var bra gjødsel, men dessverre sa gartneri at det ikke var det.

Skrevet
Store mengder hundebæsj tilsier også mye hundetiss, og det kan ha ødelagt plenen i flekker. Lukt kan kanskje bli et problem for dere når det blir varmere. Kalking skal hjelpe mot lukt/forsuring av jorden. Jeg ville spurt på et ordentlig gartneri/hagesenter (ikke Plantasjen der de som jobber der ikke har peiling).

Har dere kjøpt bolig? I så fall vil jeg si at selger skulle oppgitt til dere at det var så mye dritt rundt om. Det burde faktisk trekke ned prisen litt... Hvordan var det, trådstarter?

Kalk er notert. Vi spurte gartneri og sjekket litt på nettet. Vekst torv kunne også være løsningen, så nå er det kjøpt.

Ja vi har kjøpt bolig, oppussingsobjekt og det var opplyst om hundeholdet både i prospekt og på visning. Så vi var klar over det, men hadde aldri regnet med at det skulle bli såååååå mye "snadder". Blæh!!!!

Skrevet
Jeg har nettopp tatt vårrengjøringen i hagen og hadde det samme problemet. Løste seg ganske raskt ved å spyle hele herligheten med hageslangen, slik at det forsvant ned i bakken.

Tror ikke naboen blir så veldig glad for det.. Tomten skråner mye ned mot naboen og da spyler jeg i så fall alt ned til hagen deres...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...