Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et langt kjøkkenbord i ubehandlet tre, og i spisestuen står et tidl. kjøkkenmøblement i lakkert furu. Nå vil jeg gjøre disse litt freshere vha en billig løsning. Noen gode forslag til farger og teknikker? Møblene står i rom med lyse vegger (en slags hvit), parkettgulv og øvrige møbler er hvit/offwhite/lys bøk.

Gode ideer, linker, bilder etc mottas med stor takknemlighet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et gammelt lakkert og avskallet furubord som jeg malte med halvblank gulvmaling etter å ha pusset det ned. Skulle kanskje kvistlakket også, men det går bra inntil videre og er bare et arbeidsbord. Synes i hvert fall det ble mye finere med maling. Har malt det lysegrått i en Lady-farge. Liker godt at det er en helt nøytral farge, jeg da...

Bordet som er ubehandlet ville jeg vurdert å olje om det ellers ser pent ut.

Det er vanskelig å gi konkrete tips om farger til kjøkkenmøblementet, men jeg ville malt setet i en annen farge enn resten av stolen, tror jeg. Rødt sete og grått ellers (og ulike nyanser på bordplate/ben) kan kanskje bli fint... men kanskje det er for hardt?

Skrevet

Hva med å prøve Herdins lakkbeis da? Den finnes i flere farge varianter, og er enkel å føre på,tørker fort gjør den også. Jeg har lakkert alle mine furumøbler med den og er kjempe fornøyd med resultatet.

Alial

Skrevet

Malte en ubehandlet kjøpmannsdisk i furu, med hvit oljemaling. Det ble en sånn shabby look som man ellers må blande til for å få effekten ut av. Kunne malt noe flere strøk og fått det helt hvitt og jevnt, men jeg ville ha det akkurat sånn. Pusset bare over med litt sandpapir først og vips, det var fort gjort.

Skrevet

Så gode tips dere har! Tusen takk!

Finnes den lakkbeisen i mange farger? Bordet på kjøkkenet kunne kanskje bli i en rødbrun tone. kan godt ha noe mørkt der.

Tusenfryd, brukte du bare vanlig oljemaling? Tror du jeg kan få en like fin effekt med en annen lys tone istedenfor helt hvitt?

Skrevet

Jeg prødve først med sånn trelakkbeis de har på IKEA. Ble lite farge av det. Siden det var søndag og ingen maleforretninger åpne og jeg hadde innstilt meg på at faenskapet skulle males akkurat da, så tok jeg resten av malingen som ble brukt på badet da vi pusset opp. God gammeldags veggmaling, med andre ord. Så gjennomtenkt var det... men det ble fint, og jeg kan tenke meg det blir kult med andre farger også.

Gjest gjesta
Skrevet

Finnes den lakkbeisen i mange farger?

Herdins lakkbeis finnes i mange farger, også rødbrun. Til bordplaten vil jeg absolutt anbefale deg å lakke over med lakken i samme merke - da får du en slitesterk, vaskbar overflate. Jeg beiset et bord uten å lakke over, da tok det ikke lang tid før jeg hadde fått vannmerker i beisen. Jeg pusset over, beiset på nytt og lakket to strøk - resultatet ble veldig bra.

Lakken selges i små bokser og er fra samme produsent.

Skrevet

Jeg tok en runde for å oppdatere møblene mine. Hadde sånne typiske furumøbler som alle hadde på 90tallet. Lakket de først i kirsebær, og siden i mørkebrunt. Bokhylla hadde sånne krimskarms som var inn på 90tallet, de skrudde jeg av.

Det er mange fine farger, tror det er i de fleste nyanser.

Ser jo også at en del møbler er litt beiset og litt malt.

Så en kjøpmannsdisk i en møbelkatalog. Den hadde mørkbeiset plate, mens resten var malt med et tynt strøk hvit. Ganske stilig. Men den kosta flesk, og man kan fint lage en slik effekt uten at de koster så mye:)

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...