Shea Skrevet 16. april 2006 #1 Skrevet 16. april 2006 Er lite kreativ for tiden og skal nå begynne å planlegge kakepynting og bakst til flere runde bursdager og konfirmasjoner. Er det noen som har linker eller gode tips når det kommer til pynting? Har kjørt meg litt fast i gamle vaner og ønsker å gjøre noe nytt. Ser frem til mange gode inspill
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #2 Skrevet 16. april 2006 her: http://www.coolest-birthday-cakes.com/index.html har de mange kule bursdagskaker, får garantert inspirasjon her.
Arkana Skrevet 17. april 2006 #3 Skrevet 17. april 2006 Her er en fin side med både oppskrifter på kaker til alle slags begivenheter og beskrivelser av hvordan kakene settes sammen og pyntes.
Gjest Jente_81 Skrevet 17. april 2006 #4 Skrevet 17. april 2006 Hvis du tar perlesukker oppi en kopp og blander i noen få dråper med konditorfarge, det tar seg godt ut på sjokoladekaka.... i hvertfall.
Scheherazade Skrevet 17. april 2006 #5 Skrevet 17. april 2006 Min personlige mening er at kaker ser finest ut når de er stilrent pyntet, altså ikke type amerikanske, selvlysende med masse knallfarget glasur og sukkerblomster. Jeg har ingen bilder dessverre, mitt beste tips er egentlig å gå i kakedisken til et fint konditori og få inspirasjon derfra. Kan prøve å forklare noen fremgangsmåter jeg har brukt når jeg har pyntet kaker: Laget jordbærkake med vaniljekremfyll og jordbær, på toppen jordbær i mønster med gele. Rundt kanten hadde jeg sjokoladeflak: -Smeltet en plate kokesjokolade og smurte den tynt utover på bakepapir, i en litt bredere strimmel enn høyden på kaken. Deretter hadde jeg hvit sjokolade i en plaspose med et lite hull og laget hjerter med litt mellomrom på sjokoladestrimmelen. Egentlig var planen å legge hele strimmelen rundt kaken, men det ble litt vanskelig, så jeg skar plater på cirka fem centimeters bredde og satt rundt kaken. Da hadde jeg et hvitt sjokoladehjerte på hver plate. Ble veldig stilig! (Hvis du skjønte hva jeg mente riktignok) Ellers synes jeg litt fin frukt og bær er det stiligste. Bær blir kanskje litt vanskelig, blir ikke så bra med opptinte bær. Rips på stilk er unntaket, men det har du kanskje ikke i fryseren? Bruker for eksempel en physalis med skallet brettet bakover, en halv pasjonsfrukt, tre epleskiver tynt skåret og penslet med sitron, lagt oppå hverandre som en vifte, noen granateplekjerner, en båt fersken eller nektarin og en halv kumquat. Legges fint sammen i en gruppe på litt til siden for midten på kaken. Pynter litt ekstra med sjokolade, enten sjokoladedråper eller sjokolade smeltet på bakepapir, stivnet litt, og laget "ruller" av ved hjelp av en linjal, isskrape, deigskrape eller lignende. (Bare hold litt på skrå og dytt sjokoladen slik at den ruller seg) Eller enkelt og greit, smelt litt sjokolade, ha i en pose med tynt hull, og sprøyt kruseduller i et glass med kaldt vann. Blir en flokeaktig sjokoladepynt som er ganske stilig. Slik pynt er best på ostekaker, sjokoladekaker med glatt glasur, feks ganache, eller andre kaker med nøytral og glatt overflate. Eller jeg smelter sukker til karamell, ruller sammen litt bakepapir til en ganske tykk rull og fester med binder, bruker gaffel og lager mønster med karamellen, typisk gitter eller noe. Lager jeg ostekake, pleier jeg å pynte med vaniljestangen jeg brukte til kaken, delt i to og lagt på toppen, gjerne med litt frukt eller sjokolade. Ellers har jeg kakesølv, men det er kjøpt i København, vet ikke om du får tak i det i Norge? Blir iallfall stilig på mørke sjokoladekaker. En annen mulighet er å finne et mønster på en blomst, ornament eller lignende, legge under bakepapir og bruke sjokolade i tynn pose til å tegne langs mønsteret. Lager du en del kan de feks brukes ytterst på kaken, eller på høykant lang kanten. Jaja, vanskelig å forklare, jeg har jobbet på konditori og har fått inspirasjon fra kakene vi solgte der.
Gjest LoisLane Skrevet 17. april 2006 #6 Skrevet 17. april 2006 Enig med deg, Scheherazade. De fleste av de amerikanskinspirerte smørkremkakene ser direkte uapetittelige ut. Frukt og bær er alltid stilig. Jeg har funnet en del tips i oppskriftshefter.
Shea Skrevet 17. april 2006 Forfatter #7 Skrevet 17. april 2006 Tusen takk for gode tips så langt. Har allerede fått noen ideer. Kom gjerne med flere tips.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #8 Skrevet 17. april 2006 Jeg kjøpte en gang kakepynt laget av ekte kronblader. Kakene ble kjempefine og vårlige med den pynten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå