Peony Skrevet 16. april 2006 #1 Skrevet 16. april 2006 Mormoren min har fått kreft med full spredning, og har mest sannsynlig ikke så lenge igjen Hun får ikke være så mye lenger på sykehuset, de vil helst at hun skal dra på sykehjem, men det vil hverken vi eller hun, og hun er for syk til å være hjemme alene (hun bor langt unna sine 3 barn). Mamma lurer nå på om hun kan ta seg permisjon i en periode for å kunne ta seg av mormor hjemme hos seg. Hvordan er dette med omsorgspermisjon og -lønn? Hva har man krav på, hvilke muligheter finnes det hvis noen nær en for en periode trenger en 100%? Jeg blir veldig glad hvis noen har kunnskap de vil dele med meg om dette!
Gjest Epona Skrevet 17. april 2006 #2 Skrevet 17. april 2006 Så leit å høre.. Man har ingen automatisk rett til omsorgslønn etter min erfaring. De som pleier sin(e) nærmeste (og dermed sparer samfunnet for utgifter) har rett til å søke omsorgslønn. Det må man gjøre til den enskelte kommune så vidt jeg vet. Jeg ville ringt til det lokale pleie og omsorgskontoret i kommunen, og henvendt meg til dem. De kan hjelpe videre med hvordan din mor kan gå frem for å søke ømsorgslønn. Permisjon er en mye lettere sak. Da henvender huns eg til arbeidsgier og søker om velferdspermisjon, noe hun har rett på i dette tilfellet. Velferdspermisjon er en ulønnet permisjon. Hun må også undersøke om arbeidsgier har andre permisjonsordninger, som kanskje gir henne delvis lønn. Lykke til!
Nella Skrevet 17. april 2006 #3 Skrevet 17. april 2006 Rett til å søke omsorgslønn (lønn til personer som har et særlig tyngende omsorgsarbeid) Omsorgslønn er kommunal betaling til pårørende eller frivillige omsorgsytere med omsorg for personer som har stort omsorgsbehov på grunn av alder, funksjonshemming eller sykdom. Det er ingen øvre aldersgrense for å motta omsorgslønn. En forutsetning for å motta omsorgslønn er at omsorgsarbeidet foregår i eget hjem. Tyngden av omsorgsarbeidet og kommunens økonomi vil være sentrale faktorer i behandling av søknad om omsorgslønn. I rundskrivet om omsorgslønn, som er lenket under, er beskrevet de kriteriene kommunen skal ta hensyn til i sin skjønnsutøvelse. Ingen har ubetinget rett til omsorgslønn, men kommunen har plikt til å ha en slik ordning. Den kan ikke avslå en søknad fordi den ikke har en slik ordning eller ikke har satt av nok penger på budsjettet, men den kan tilby andre tjenester for å dekke omsorgsbehove http://www.helsetilsynet.no/templates/Arti...ks____4945.aspx Pleiepenger for pleie av nære pårørende i livets sluttfase I den siste livsfasen kan en nær pårørende få tildelt pleiepenger via trygdekontoret for å pleie en. Primærlege eller sykehuslege søker på bakgrunn av den døendes situasjon om pleiepenger. Pleiepenger tilsvarer sykepenger, d.v.s. 100% av lønnsinntekt, og kan gis i inntil 20 dager. Dette gjelder også for selvstendignæringsdrivende. Vilkår er at den døende ikke er i sykehus eller offentlig institusjon. http://www.helse-bergen.no/avd/lindrendebe...or_den_syke.htm Og det står noe her ang sykemelding av pårørende... : http://www.kreftforeningen.no/raad_og_veil..._r_rende___3981
Peony Skrevet 17. april 2006 Forfatter #4 Skrevet 17. april 2006 Tusen takk, jenter, dette var til stor hjelp! Jeg skal bringe informasjonen videre til mamma.
Ann Mari Skrevet 17. april 2006 #5 Skrevet 17. april 2006 En kjempeviktig ting i forhold til omsorgslønn kontra pleiepenger som du bør vite. Omsorgslønn/penger er en stønad man lettere får enn pleiepenger FORDI det er opp til hver enkelt kommune å fastsette hvor mye omsorgspenger man kan få, og dette varierer veldig fra kommune til kommune, omsorgslønn gir heller ingen trygdeytelser som opptjente feriepenger eller rett til sykepenger. Her gir pleiepenger mye større rettigheter, og pleiepenger er også så utrolig mye vanskeligere å få. En løsning er at din mor sykemelder seg, på eget sykegrunnlag (stress, vanskelig livssituasjon etc.) i den tiden hennes mor trenger omsorg og pleie. I mitt hode er omsorgslønn en uting da den ikke gir noen trygderettigheter i etterkant. Jeg kjenner en mor som mistet barnet sitt (barnet var alvorlig funksjonshemmet) Han døde da han var fire år, moren hadde valgt å være hjemme hos barnet og gi nødvendig pleie og omsorg i den tiden han levde. Hun fikk omsorgslønn, hjelpe og grunnstønad. Da han døde forsvant den inntekten hun hadde. Tragisk men sant, hadde hun fått innvilget pleiepenger ville hun i allefall hatt rett til sykepenger. Litt å tenke på Lykke til i jungelen
Peony Skrevet 17. april 2006 Forfatter #6 Skrevet 17. april 2006 Men pleiepenger kan man kun få i inntil 20 dager? Så det ville vel ikke vært et alternativ for moren til det syke barnet? Jeg ser at sykemelding er et alternativ, men jeg vet ikke om mamma vil føle seg komfortabel med det (tror aldri hun har hatt en sykemelding...). Samtidig så vet vi ikke hvor lenge mormor vil leve, det kan jo godt være over 4 uker - de har ikke gitt noen prognose fra sykehuset fordi de ikke vil la henne gjennomgå smertefulle undersøkelser når de likevel ikke vil behandle.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #7 Skrevet 17. april 2006 Mormoren min har fått kreft med full spredning, og har mest sannsynlig ikke så lenge igjen Hun får ikke være så mye lenger på sykehuset, de vil helst at hun skal dra på sykehjem, men det vil hverken vi eller hun, og hun er for syk til å være hjemme alene (hun bor langt unna sine 3 barn). Mamma lurer nå på om hun kan ta seg permisjon i en periode for å kunne ta seg av mormor hjemme hos seg. Hvordan er dette med omsorgspermisjon og -lønn? Hva har man krav på, hvilke muligheter finnes det hvis noen nær en for en periode trenger en 100%? Jeg blir veldig glad hvis noen har kunnskap de vil dele med meg om dette! ← Er det en lomune med dårlig råd, så kam svaret bli nei.
Ann Mari Skrevet 17. april 2006 #8 Skrevet 17. april 2006 Men pleiepenger kan man kun få i inntil 20 dager? Så det ville vel ikke vært et alternativ for moren til det syke barnet? Jeg ser at sykemelding er et alternativ, men jeg vet ikke om mamma vil føle seg komfortabel med det (tror aldri hun har hatt en sykemelding...). Samtidig så vet vi ikke hvor lenge mormor vil leve, det kan jo godt være over 4 uker - de har ikke gitt noen prognose fra sykehuset fordi de ikke vil la henne gjennomgå smertefulle undersøkelser når de likevel ikke vil behandle. ← Pleiepenger kan man få i lengre tid enn tyve dager når det gjelder kronisk syke/eller alvorlig syke barn i allefall, ny lov pr. 01.01.06. Men så lander det gjerne på hvordan trygdekontoret i kommune ser på hva som er alvorlig og hva som er kronisk. Min sønn f.eks. er ikke kronisk syk, ei heller alvorlig syk sier trygdekontoret, selv om han har en muskelsvinnsykdom som er progredierende (han blir bare svakere). Ønsker dere i allefall lykke til, og håper at dere finner en løsning på dette. Klem til deg
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #9 Skrevet 17. april 2006 Vil bare legge til at det er laaang behandlingstid på omsorgslønn, søkte for 4 mnd siden og har ikke fått noe svar enda, har purret mange ganger men det hjelper ikke!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå