Frk Doodad Skrevet 27. november 2002 #1 Skrevet 27. november 2002 Hei Har lest en del av trådene de siste dagene som har blitt stengt/fjernet, og jeg prøver absolutt ikke å lage en til. Men jeg lurer på hvofor slike ting oppstår. Når det gjelder krangling/personhets tror jeg det har vært diskutert i nokmange tråder allerede, så jeg vil rette denne tråden mot useriøse innlegg. Hvorfor skriver folk slike innlegg? (som vi typisk har sett på vælvære forumet de siste dagene) Det er innmari frustrerende for 'oss seriøse' brukere av KG forumet å lese slike innlegg. Er det folk som sveiper innom KG i ny og ne og skriver slike innlegg bare på kvalm eller er det faste bruker som på en eller annen måte synes det er underholdene å se andres reaksjoner. (Og dette sier jeg helt hypotetisk og sikter absolutt ikke til noen spesielle brukere her inne. Og jeg håper tråden kan fortsette uten å peke ut andre brukere.) Det er kanskje sånn generelt i samfunnet at det er lettere å drive f*enskap når en er skult og ikke kan bli oppdaget? Håper på andres synspunkt, og en debatt litt mer om hvorfor og ikke hvem
Kristian (71) Skrevet 27. november 2002 #2 Skrevet 27. november 2002 Det er kanskje sånn generelt i samfunnet at det er lettere å drive f*enskap når en er skult og ikke kan bli oppdaget? Er nok en grunn det ja. Ellers kan jeg ikke skjønne annet enn at folkene som skriver slike innlegg kjeder seg og ikke har noe mer fornuftig å finne på, stakkars.
Milo Minderbinder Skrevet 28. november 2002 #3 Skrevet 28. november 2002 Hei, Pingpong. Jeg har ikke vært her inne så lenge, og må i denne sammenheng si at jeg er i en fase der jeg gjør meg litt kjent med sjargongen her inne. Og av denne har jeg fått inntrykk av at den naturligvis skal være i harmoni med det man normalt foventer av høflighet og respekt. Dog er du inne på et prinsipp.....jeg tror det første gang ble formulert rundt den tid da Aleksander Graham Bell fant opp telefonen...."Den tredje telefonsamtalen som fant sted i verdens historie var antagelig en obskøn en". Finnes det et medium av en eller annen art som det går an å formidle budskap via, så vil beklageligvis en del av de budskap som formidles være av mindre heldig art. Jeg henger meg selvfølgelig til pynt under den fane som sier at mellommenneskelig kontakt skal være basert på gjensidig respekt og høflighet, og mener, som alle, at personangrep i beste fall kan betegnes som useriøse er ille. Budskapene kan såre, og gjøre vondt. Men...så er det nå slik at begrepet useriøst kan dimensjoneres langs kvalitetene harmfullt og harmløst. Den første av disse er vi jo skjønt enige om at kategorisk ikke bør forekomme. Dog er det nå slik med den neste, den harmløse useriøsiteten, at den er konstruert med formål blott til lyst. Jeg må innrømme at jeg har skrevet et slikt innlegg (tittel "antiloper") med fullkomment overlegg, og har selvsagt takhøyde for å se at dette innlegget ikke nødvendigvis får alle mennesker i verden på gapskratten. Dog registrerte jeg at det var noen som la inn en og annen kommentar som tydet på at de hadde hatt et bittelite øyeblikk som ikke var av det vonde. Uansett....et useriøst innlegg var det. Mitt spørsmål til deg, Pingpong, er om det er alle typer useriøse innlegg du vil til livs, eller om det er kun er den typen useriøsitet som er harmfull. Når jeg her i dette innlegget har blottlagt en viss "for"-holdning til den harmløse useriøsiteten, så vil jeg at det skal loggføres at jeg selvsagt er for måtehold. Det er fantastisk mange innholdsrike og tankevekkende innlegg her inne, og selvfølgelig skal disse ikke dynges ned av tanketomt pjatt med vennlig hilsen Milo
Gjest Starya Skrevet 29. november 2002 #4 Skrevet 29. november 2002 Tja.. Skulle egentlig vært i seng nå, men får gjøre meg noen tanker om emnet sånn på tampen *gjesp* -Noen blir utvilsomt "beruset" av muligheten til å kunne si hva de vil -uten å måtte stå til ansvar for det. Her beveger man seg i et offentlig rom der visse normer skal følges. Når mulighetenm til å bryte denne normen byr seg, klarer de ikke å motstå fristelsen. -Et annet faktum er at vi lever i en tid der det er blitt så "in" å være "ærlige". Misforstått ærlighet er hva jeg kaller det. Jeg minnes en scene fra første BigBrother der en av mannfolkene sitter i sofaen og skryter av hvor ærlige de er: de forteller folk at de ikke tåler trynet på dem.. Samtidig som ærlighet er en egenskap vi bør hige etter, så er det noe som heter å vise takt. Man har selvsagt ulike grenser for hvor denne grensen går, men stadig oftere ser det ut for at denne grensen er ikke-eksisterende. Og istedet for å bruke noen sekunder/minutter på å finne en grei måte å si ting på, kjører man ut det man tenker der og da, ingen filter. -Kanskje er det noen som rett og slett har det så dårlig med seg selv, at det eneste som får dem gjennom dagen er å lage kvalm for andre? "Jeg har det jævlig, så da skal andre også få ha det litt jævlig".. Innestengt aggresjon får utløp på tastaturet, istedet for mer passende arenaer. -Misforståelser er utbredt på nettet. Man sier noe med den intensjon å være vennlig, motparten tror det er sarkasme, og der er vi i gang. Jeg opplevde som nybegynner på et annet forum å få en pm om hvorfor i allverden jeg rullet øynene til det ei hadde sagt.. Hun spurte på en ordentlig måte, jeg forklarte hvordan det var ment, saken var ute av verden. Tenk om det alltid hadde vært så enkelt... -Humor er en rar ting. De fleste har det, men med svært ulik oppfatning av hva som er morsomt eller ei. Ofte en årsak til konflikter rundt omkring i verden.. Bevares, jeg tydde nesten til nevene mot en nisse som ikke forsto humoren i at Johan Golden og makkeren startet det Politiske Parti.. Go figure.. Til slutt vil jeg bare si at jeg så absolutt setter pris på useriøse innlegg som aldri gir seg ut for å være annet, og kun tjener som tidtrøyte/underholdning. Vi trenger slikt også..
Tusenfryd Skrevet 29. november 2002 #5 Skrevet 29. november 2002 Useriøse tulleinnlegg og useriøse tulleinnlegg kan være to forskjellige ting. Når det er et innlegg som opplagt er skrevet med humor og sjarm, med det til hensikt at folk skal more seg litt, ha det gøy - jamen ingen ting er bedre. Vi har da til og med et eget forum for dette her; Snikk-Snakk. Men når det er innlegg som er skrevet liksom seriøs - er der kun for å provosere (på en dårlig måte - provosere og provosere er også to forskjellige ting) og gjøre folk sinte, ikke respektere andre - ja, da er det ikke gøy. Å være nedlatende om andre, sikte mot en spesiell person sin måte å svare på, latterliggjøre andre... nei, det er ungdomsskolestadiet i erting av andre mennesker, og er ikke morsomt, sjarmerende eller på noen måte ålreit. Hvorfor har noen behov for å ødelegge for andre? Nei, jeg vet ikke. Spør de som skraper opp vinduene på t-banen eller skjærer opp setetrekkene? Spør de som alltid velger de som er mindre enn seg å kaste snøball på. Spør de som stjeler sykler for så bare å ødelegge dem uten å tenke på at det sitter en som faktisk gjerne ville ha den sykkelen og kanskje har spart bursdagspenger og julepenger i lang tid. Jeg synes egentlig synd på dem. De ser at noen har det fint. Og føler seg sikkert utenfor selv. Og i stedenfor å gjøre en innsats for å delta, så gjør de et forsøk på å ødelegge de for de som er der. Disse menneskene finner du ikke bare på internett, men overalt ellers. Men fortsett å skrive morsomme innlegg, Milo og alle andre. Jeg synes tanken på hva en Lope var var hysterisk.
Frk Doodad Skrevet 29. november 2002 Forfatter #6 Skrevet 29. november 2002 Mitt spørsmål til deg, Pingpong, er om det er alle typer useriøse innlegg du vil til livs, eller om det er kun er den typen useriøsitet som er harmfull. Når jeg her i dette innlegget har blottlagt en viss "for"-holdning til den harmløse useriøsiteten, så vil jeg at det skal loggføres at jeg selvsagt er for måtehold. Det er fantastisk mange innholdsrike og tankevekkende innlegg her inne, og selvfølgelig skal disse ikke dynges ned av tanketomt pjatt med vennlig hilsen Milo Hei Milo Jeg er helt klart ikke imot morsomme tulleinnlegg, der man skriver innlegget for å lage en morsom tråd. Det jeg sikter til er innlegg som dukekr opp midt i en debatt som liksom skal være særiøse, men som er bare tull. Det blir bare dumt. Type innlegg man har lest på velværeforumet, 'jeg maler spiraler i pannen når jeg sminker meg for det er så diskret og lekkert'. PP
Gjest chimp Skrevet 29. november 2002 #7 Skrevet 29. november 2002 Hvorfor ikke bare overse d? D er jo rimelig harmløst da.....
Gjest Dawna Skrevet 29. november 2002 #8 Skrevet 29. november 2002 Dette handler bare om manglende integritet blandt menneskene som bruker forumet. Integritet kan beskrives sånn: Når du gjør det rette selv om ingen ser på, har du integritet. Det er så lett å være snill og grei når andre ser det og anerkjenner det, men når man kan være anonym er det straks vanskeligere for noen. De tillater seg nesten hva som helst fordi de kan være anonyme. Slike mennesker mangler integritet. Har man moralske grenser og begreper om hva man tillater seg og ikke, og følger dem, så vil det ikke være nødvendig med moderatorer her inne. Så lenge det finnes så mange mennesker med manglende integritet så blir det dessverre "skittkasting" og tulleinnlegg på internettforumer, det er ikke til å unngå. Dessverre. Dawna
Gjest Hege Skrevet 29. november 2002 #9 Skrevet 29. november 2002 Det blir jo nesten som enkelte nordmenn i syden det, Dawna. Langt hjemmefra, ingen hemninger
Gjest Dawna Skrevet 29. november 2002 #10 Skrevet 29. november 2002 Ja Hege, det blir omtrent sånn! Heldigvis er de menneskene i fåtall; vi bare hører mer om dem fordi de gjør så mye utav seg. De med integriteten i behold hører man ikke mye til, for de passer sine egne saker. Dawna
Gjest Hege Skrevet 29. november 2002 #11 Skrevet 29. november 2002 Ja, og de aller fleste gjestene her er flotte brukere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå