Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som de fleste vet er det dyrt med prøverør, og for unge i etableringsfasen som oss tar det tid å spare opp. Vi har nettop kjøpt hus med 100% finansiering. Kan vi da låne med garanti i huset? Nekter å ta opp forbrukslån. Hvordan ser bankene på å låne vekk penger til et slikt formål, tenker også evt. adopsjon. Må men vente i flere år og spinke å spare, eller kan en fek. låne 100000 m/ garanti evt. kausjonist til adposjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Som de fleste vet er det dyrt med prøverør, og for unge i etableringsfasen som oss tar det tid å spare opp. Vi har nettop kjøpt hus med 100% finansiering. Kan vi da låne med garanti i huset? Nekter å ta opp forbrukslån. Hvordan ser bankene på å låne vekk penger til et slikt formål, tenker også evt. adopsjon. Må men vente i flere år og spinke å spare, eller kan en fek. låne 100000 m/ garanti evt. kausjonist til adposjon.

Huset er allerede belånt 100%, så der er det jo ingen garanti.

skal du låne til adopsjon, så er det mye penger også. har du en garantist, så får du sikkert lån,men det kan hende det blir forbrukslån i banken? siden det ikke blir huset. Mulig eks foreldre stiler sitt hus som garanti, da blir det som boliglån.

Det kan jo hende banken ser dere har god nok økonomi...kansje dere får på huset alikavel?

Skrevet

Tror ikke det er noen grunner som er mer "gyldige" enn andre for å ta opp mer lån på huset....heller det motsatte kanskje når det gjelder barn. Barn er dyrt (veldig dyrt!), og hvis dere har belånt huset allerede med 100%, har dere ikke mye å gå på.

Dere må nok ha kausjonist for å låne mer på huset.

Skrevet

Nå koster deg vel ikke 100.000 med prøverørsbehandling.. Det er vel en egenandel på 15.000,- eller noe - så vidt jeg vet.

Jeg ville spart de 15.000,- FØR jeg startet på prøverørsbehandlingen - for å unngå skyhøye renter på forbrukslån. Siden huset er 100% belånt - er det ikke noe mer å hente der.

Sats på å betale litt mer i skatt f.eks. slik at dere får igjen en pen slump - og planlegg prøverør et års tid frem i tid (hvis det er mulig).

Og forresten: Ønsker dere lykke til på ferden. De jeg kjenner som har vært gjennom det har lyktes på 1. eller 2. forsøk!

Skrevet

Jeg tror faktisk at det er lettere å få lån dersom dere begrunner det med IVF behandling. Dersom dere ikke har tenkt å ta forsøket privat, trenger dere ikke låne mer enn 30 000 ca. Et forbrukslån hos banken på 30 000 blir jo ikke så mye. (dersom dere ikke får lånt mer på huset, eller klarer å skaffe kausjonist)

Skrevet
Jeg tror faktisk at det er lettere å få lån dersom dere begrunner det med IVF behandling.

hvorfor tror du det? Bankene driver jo ikke med veldedighet. Og sannsynligheten er jo enda mindre for banken for å få tilbake pengene når det er til å lage barn. For barn er jo ikke gratis.

Jeg ville heller aldri satt et barn til verden hvis jeg hadde så dårlig økonomi, men det er nå sånn jeg tenker. Jeg vil gi barnet mitt trygge stabile forhold, og det er ikek stabile økonomiske forhold hvis man lager barn på lånte penger :forvirret:

Skrevet
hvorfor tror du det? Bankene driver jo ikke med veldedighet. Og sannsynligheten er jo enda mindre for banken for å få tilbake pengene når det er til å lage barn. For barn er jo ikke gratis.

Jeg ville heller aldri satt et barn til verden hvis jeg hadde så dårlig økonomi, men det er nå sånn jeg tenker. Jeg vil gi barnet mitt trygge stabile forhold, og det er ikek stabile økonomiske forhold hvis man lager barn på lånte penger :forvirret:

For alle som starter familie har mellom 30-50 000 stående klar på konto til barnet??

Vet ikke om du har lagt merke til at mange faktisk kjøper ting etterhvert!? Det er fult mulig, og det sier ingenting om økonomien til folk.

Og jeg tror det er lettere å få lån til noe konkret. Jeg vet flere som har fått lån til tannlege, barnevogn, IVF, enn til en ny tilhenger. De som behandler søknaden er også bare mennesker og vil også se litt medmenneskelig på saken. Men det er selvsagt hvis søkerne er betalingsdyktige, og lønn samsvarer til lånet.

(og så tok jeg også utgangspunkt i at de fikk kausjonist eller tok et forbrukslån. Ikke at kundebehandleren ville la dem låne mer enn 100% på huset for å være snill)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...