Thomasine Skrevet 16. april 2006 #1 Skrevet 16. april 2006 Jeg la noen paprikafrø i jorda for en tid siden, og nå har jeg 2 planter som er ca. 20 cm. Den lengste tror jeg at jeg må binde til en pinne snart... ellers knekker den vel...:klø: Skal jeg gi planten gjødsel? Mye lys? Den står i et kjøkkenvindu som er nordvendt. Noen andre tips i forhold til å holde paprikaplante?
Gjest Madeline Skrevet 16. april 2006 #2 Skrevet 16. april 2006 Jeg har hatt paprikaplanter tidligere. Da sådde jeg frø i mars og satte plantene ut på veranda`n i slutten av mai. Der sto de lunt og med sol hele dagen. Jeg vannet de med gjødselvann et par ganger i uka (en neve gjødsel blandet i en vannkanne). Da fikk jeg store fine planter med mange paprikaer når høsten nærmet seg. Jeg måtte støtte opp plantene slik at de ikke skulle knekke.
Thomasine Skrevet 16. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 16. april 2006 Jeg har hatt paprikaplanter tidligere. Da sådde jeg frø i mars og satte plantene ut på veranda`n i slutten av mai. Der sto de lunt og med sol hele dagen. Jeg vannet de med gjødselvann et par ganger i uka (en neve gjødsel blandet i en vannkanne). Da fikk jeg store fine planter med mange paprikaer når høsten nærmet seg. Jeg måtte støtte opp plantene slik at de ikke skulle knekke. ← Takk, takk... Da skal jeg sette ut mine i slutten av mai også...
Montezuma Skrevet 16. april 2006 #4 Skrevet 16. april 2006 jeg har også paprikaplanter i år! Mine har nådd 22 cm, men holder seg godt oppe ved egen hjelp enda. men det er kanskje greit å binde de opp før det er for sent . men jeg lurer på om det kan være flere stengler i samme potte, eller om det bare skal stå en i hver? Det blir gøy å følge med utover! Jeg har også en del chiliplanter i år som også er store og flotte!
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #5 Skrevet 17. april 2006 Helst en paprikaplante i hver potte, og så lyst som mulig (pass bare på med vann!) Lykke til! Vi har fått til røde paprikaer på våre 7 planter for noen år siden, men da hjalp vi naturen litt og bestøvet med en liten pensel.
Mrs. B Skrevet 17. april 2006 #6 Skrevet 17. april 2006 Dumt spørsmål kanskje, men hva slags paprikafrø er dette? De som er inne i paprikaen eller noe som dere har kjøpt på pose?
Gjest Madeline Skrevet 17. april 2006 #7 Skrevet 17. april 2006 Dumt spørsmål kanskje, men hva slags paprikafrø er dette? De som er inne i paprikaen eller noe som dere har kjøpt på pose? ← Jeg tok frø fra en rød paprika som jeg hadde kjøpt. Det går kjempefint. men jeg lurer på om det kan være flere stengler i samme potte, eller om det bare skal stå en i hver? Det skal bare være en i hver potte.
Thomasine Skrevet 17. april 2006 Forfatter #8 Skrevet 17. april 2006 ...men da hjalp vi naturen litt og bestøvet med en liten pensel. ← :klø: Hva betyr det? Bestøve med pensel... :klø:
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #9 Skrevet 17. april 2006 :klø: Hva betyr det? Bestøve med pensel... :klø: ← At man tar en pensel og børster av pollen fra pollenbærerne, og pensler dette på arret. Da befrukter du planten slike at den kan lage paprika. Viktig om planten står inne uten hjelpsomme insekter:-) Jeg har sådd noen paprikafrø nå nettopp, håepr det blir planter av dem. Inspirerende tråd:-)
Thomasine Skrevet 17. april 2006 Forfatter #10 Skrevet 17. april 2006 At man tar en pensel og børster av pollen fra pollenbærerne, og pensler dette på arret. Da befrukter du planten slike at den kan lage paprika. Viktig om planten står inne uten hjelpsomme insekter:-) Jeg har sådd noen paprikafrø nå nettopp, håepr det blir planter av dem. Inspirerende tråd:-) ← Skjønte fremdeles ikke jeg... Mine planter fra vanlige frø fra en paprika er ca. 20 cm. Pollen og pollenbærer?? Hvilket arr? :klø:
Gjest Madeline Skrevet 17. april 2006 #11 Skrevet 17. april 2006 Jeg hjalp ikke til med hverken pensel eller noe annet. Jeg har som regel hatt en 3-4 planter og det har blitt paprikaer på dem selv om jeg ikke har hjulpet til med noe annet enn vann og gjødsel.
Thomasine Skrevet 17. april 2006 Forfatter #12 Skrevet 17. april 2006 Jeg hjalp ikke til med hverken pensel eller noe annet. Jeg har som regel hatt en 3-4 planter og det har blitt paprikaer på dem selv om jeg ikke har hjulpet til med noe annet enn vann og gjødsel. ← Det har noen venner av meg også, derav min inspirasjon... Skal prøve det jeg også... Bør jeg forresten begynne å gjødsle allerede nå?
Gjest Madeline Skrevet 17. april 2006 #13 Skrevet 17. april 2006 Bør jeg forresten begynne å gjødsle allerede nå? ← Jeg gjødslet ikke plantene før jeg satte de ut, men jeg hadde sådd frøene i næringsrik jord.
Gjest første gjest Skrevet 18. april 2006 #14 Skrevet 18. april 2006 Kunstig bestøvning: Ta en liten pensel, "dypp" den i midten av en åpen blomst, fortsett på samme måte på alle andre åpne blomster. Polle setter seg på penselen og overføres til andre blomster. Var vel ikke så vanskelig vel? Vi sådde bare frø fra rød paprika vi hadde kjøpt i butikken (samme med chili jeg dyrket noen år senere - ingen vits i å kjøpe frø spesielt.) NB: Ikke så frø fra grønn paprika. Den er ikke moden, og det er ikke sikkert frøene er modne heller...
Montezuma Skrevet 29. april 2006 #15 Skrevet 29. april 2006 Vi har vår første paprika!!!! En liten grønn klump på et par cm størrelse!!! Veldig morsomt!!! Jeg har enda ikke satt stenglene i hver sin potte; de står tre sammen enda, men jeg skal gjøre det idag. MEN; det er jo innmari mange knopper på hver stengel. Hvor mange kan det være for at jeg alikevel skal få litt størrelse på de som kommer? Jeg bør vel knipe av noen? Hvordan går det hos deg?
Thomasine Skrevet 29. april 2006 Forfatter #16 Skrevet 29. april 2006 Vi har vår første paprika!!!! En liten grønn klump på et par cm størrelse!!! Veldig morsomt!!! Jeg har enda ikke satt stenglene i hver sin potte; de står tre sammen enda, men jeg skal gjøre det idag. MEN; det er jo innmari mange knopper på hver stengel. Hvor mange kan det være for at jeg alikevel skal få litt størrelse på de som kommer? Jeg bør vel knipe av noen? Hvordan går det hos deg? ← Har du?? Ikke antydning til frukt i det hele tatt hos meg... Har du godsnakket mye med din du eller... Jeg vil også ha paprika snart...
Montezuma Skrevet 30. april 2006 #17 Skrevet 30. april 2006 Nei, jeg prater vel ikke så mye med de....! Men vi har en glad og harmonisk atsmostfære i hjemmet vårt...... haha,nei, det har vel mer med lysforhold å gjøre. Vi har stooore vinduer på tre sider av kjøkkenet, så de får masse sol og lys hele tiden. Nå har det også begynt å vokse en liten chili her Men jeg lurer fortsatt på dette med hvor mange stengler og hvor mange blomster det kan være på en plante. her er det så mange knopper og blomster at alle de har ikke sjans til å bli store.
Thomasine Skrevet 2. juni 2006 Forfatter #18 Skrevet 2. juni 2006 Nå, hvordan går det med paprikaene, Montepulciano? Mine to planter er på 15 cm og nærmere 40 cm, men bare blader... Ikke antydning til frukt engang... Hvorfor klarer ikke jeg det...? Står i kjøkkenvinduet hvor den har godt med lys også...
Gjest Chrizzy Skrevet 2. juni 2006 #19 Skrevet 2. juni 2006 Hva om man har flere stengler i en potte som er veldig stor? Jeg plantet noen frø i mars, vi fikk mange stengler opp av de frøene. Nå har jeg plantet alle sammen (de har stått sammen hele tiden) i en stor potte. Tenkte jeg skulle plante de e en enda større om en liten stund? Er mange knopper på den allerede...
Gjest Gjest_montepulciano_* Skrevet 2. juni 2006 #20 Skrevet 2. juni 2006 Jo, hos meg har alle plantene flyttet ut i store urner. Vi har stooore paprikaer - fortsatt grønne, og søte små røde chilier! Den største planten er vel en drøy halvmeter høy, tror jeg. men de stagnerte inne, det var tydelig at de ville ut i mer sol og større vekstforhold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå