Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #1 Skrevet 16. april 2006 Hva hadde du gjort; du har to barn på 8 og 10 år. Dere er bedt på en fest/arrangement, men har ikke barnevakt. Hva gjør dere?? Lar dere ungene være hjemme alene og går, eller blir dere hjemme? Dette gjelder ikke meg selv, men en venninne av meg. Jeg synes det er for tidlig å la disse ungene være alene. Jeg for min del blir hjemme med mine unger mens mannen drar, de lar ungene være hjemme alene og drar begge to. Mine unger mye yngre enn hennes, kanskje derfor jeg reagerer på dette? Hva synes du?
Gjest Hilde K S Skrevet 16. april 2006 #2 Skrevet 16. april 2006 Jeg ville ikke latt dem være en hel kveld alene. Jentungen vår på 12 sitter gjerne barnevakt for søskene sine på 10 og 5 dersom hun har en venninne sammen med seg. Da bor venninnes foreldre mellom et halvt og tre minutter fra oss og er bakvakt. Da er en av oss edru.
Gjest Gjesta Skrevet 16. april 2006 #3 Skrevet 16. april 2006 Mine barn er på samme alder, og jeg hadde aldri latt de være hjemme alene mens jeg dro på fest.
Gjest Embla s Skrevet 16. april 2006 #4 Skrevet 16. april 2006 Det kommer an på hvordan barna er, om de selv syns dette er greit, om de er ansvarsfulle og fornuftige, om det er naboer dere kjenner godt som kan være buffer og hvor langt unna det dere skal på er. Vet ikke om jeg ville gjort det selv, men hadde uansett vært en forutsetning at jeg var edru og ikke langt borte. Tror det ville blitt en kort kveld for å si det sånn.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #5 Skrevet 16. april 2006 Joda, de har tilgang på mobil, og de er nok ganske vant til å være hjemme alene. Festen er et stkke unna, men ikke lengre enn ca 1/2 times kjøre tur.
Gjest Madeline Skrevet 16. april 2006 #6 Skrevet 16. april 2006 Jeg ville aldri latt barn på 8 og 10 år være alene hjemme mens jeg dro på fest. Enten så hadde jeg skaffet barnevakt eller så hadde jeg blitt hjemme.
T.S Skrevet 16. april 2006 #7 Skrevet 16. april 2006 Hadde ikke dradd en halv time unna. Og ikke drukket uansett.
Alenepappa. Skrevet 16. april 2006 #8 Skrevet 16. april 2006 Hvis foreldrene i tillegg hadde alliert seg med en nabo som bodde rett ved, slik at hvis de var usikre/redde hadde de et sted å gå, synes jeg det er greit. Du sier jo selv at barna har tilgang på mobil og er vant til å være alene hjemme. Men syntes det var ganske langt unna, derfor ville iallefall jeg alliert meg med en nabo slik at barna kunne gå til noen i mellomtiden, dersom noe skulle skje. ← Når huset står i full fyr og to små barn er der mens du er på fest,så hjelper det ikke om at naboen er tilgjengelig,han hører ikke røykvarsleren.Nei stakkars unger hvis de ble forlatt mens naboen satt i sitt hus og passet på...Dette skulle barnevernet sett.(eller gitt en utalelse om.) En barnevakt bør ALDRI være under 15-16 år.
Dina Skrevet 16. april 2006 #9 Skrevet 16. april 2006 Jeg ville aldri latt barn på 8 og 10 år være alene hjemme mens jeg dro på fest. Enten så hadde jeg skaffet barnevakt eller så hadde jeg blitt hjemme. ← Signerer denne!
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #10 Skrevet 16. april 2006 Når huset står i full fyr og to små barn er der mens du er på fest,så hjelper det ikke om at naboen er tilgjengelig,han hører ikke røykvarsleren.Nei stakkars unger hvis de ble forlatt mens naboen satt i sitt hus og passet på...Dette skulle barnevernet sett.(eller gitt en utalelse om.) En barnevakt bør ALDRI være under 15-16 år. ← Min bestefar ble som sjuåring sendt ALENE for å passe på buskapen på setra i to måneder. Helt alene. Sju år! Mener ikke at dette er idealet, tvert imot! Likevel, sammenligne disse to sakene. Mener du at barn som er født to generasjoner senere ikke bør være alene i noen timer om kvelden, hvis det skjer bør barnevernet se på saken?? Selv om barna har både mobil og naboer tilgjengelig? Sorry, men jeg synes du har ganske voldsomme synspunkter...
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #11 Skrevet 16. april 2006 Mine barn er på samme alder, og jeg hadde aldri latt dem være alene mens jeg dro på fest, edru eller ikke. Unntaket måtte være hvis jeg bodde i blokk og festen var i etasjen over/under
Cola;) Skrevet 17. april 2006 #12 Skrevet 17. april 2006 Ingen fest er så viktig for meg at jeg hadde latt mine barn være hjemme alene uten barnevakt...
Gjest Emera Skrevet 17. april 2006 #13 Skrevet 17. april 2006 Ingen fest er så viktig for meg at jeg hadde latt mine barn være hjemme alene uten barnevakt... ← Ikke jeg heller. Jeg hadde uansett bare gått og tenkt på om de hadde de bra hjemme. Akkurat sånn er jeg en hønemor.
Gjest kamela Skrevet 17. april 2006 #14 Skrevet 17. april 2006 Vi har latt våre to på hhv 9 og 10 være alene mens vi har vært i byen på kino eller konsert. Mobilen har vært tilgjengelig, vi har med oss bilen og er ikke mer enn 15 minutter unna. Ungene synes det er ok. Men å la dem være alene for at vi voksne skulle ta oss en fest, vil ikke være aktuelt for oss.
Gjest L@dy in red ikke innlogget Skrevet 19. april 2006 #15 Skrevet 19. april 2006 Vi har latt våre to på hhv 9 og 10 være alene mens vi har vært i byen på kino eller konsert. Mobilen har vært tilgjengelig, vi har med oss bilen og er ikke mer enn 15 minutter unna. Ungene synes det er ok. Men å la dem være alene for at vi voksne skulle ta oss en fest, vil ikke være aktuelt for oss. ← Kall meg hønemor eller hva dere vil, men jeg hadde aldri for enhvr pris latt mine to være alene hjemme i den alderen. Vist noe skulle skje eller at de finner på noe, så er det neimen ikke sikkert at de klarer å tenke rasjonelt. Min datter er 12 år og får være hjemme noen timer av gangen, og det er om dagen og at hun er som regel sammen med venner.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 19. april 2006 #16 Skrevet 19. april 2006 Jeg synes ikke du er hønemor, jeg tenker på akkurat samme måte. Disse to skulle på fest, hvor de satt på med noen andre, og de drakk begge to. Altså hvis det hadde skjedd noe hjemme så hadde de ikke engang hatt egen bil slik at de kunne komme seg hjem...
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #17 Skrevet 19. april 2006 Det hadde jeg gjort, men hadde selvsagt ikke drukket, og ringt hjem ofte. Det er så mange overbeskyttende mødre her inne så jeg blir helt . Ja, ting kan skje. På skoleveien, på skolen, i butikken, over alt og hele tiden. Man kan ikke overvåke og passe på ungene 24 timer i døgnet. Hvorfor er det værre å være alene hjemme hos seg sjøl der man er trygg enn f eks å være ute å leke, gå alene ute osv?
T.S Skrevet 19. april 2006 #18 Skrevet 19. april 2006 Det hadde jeg gjort, men hadde selvsagt ikke drukket, og ringt hjem ofte. Det er så mange overbeskyttende mødre her inne så jeg blir helt . Ja, ting kan skje. På skoleveien, på skolen, i butikken, over alt og hele tiden. Man kan ikke overvåke og passe på ungene 24 timer i døgnet. Hvorfor er det værre å være alene hjemme hos seg sjøl der man er trygg enn f eks å være ute å leke, gå alene ute osv? ← Fordi ungene ikke går femten til halv time med bil unna når de leker? Og det er ikek det samme å våkne om natten og være alene når man er liten som å være alene ute på dagen.. Noe annet er jo å være i nabolaget på besøk på kvelden.. . Men om du er så avslappet; hvorfor ville du ringt hjem ofte da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå