Gå til innhold

Visning ved salg av bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha visning av huset vårt. Hadde tenkt at megler kunne ta visningen, greit å slippe å være tilstede, men så sier flere kjente at de ville passet på å være med selv også for folk er så utrolig frekke. Greit nok at de åpner og sjekker kjøkkendører osv, men flere nevnte tilfeller av privat "grafsing" der det ble åpnet kommodeskuffer, nattbordsskuffer, lekt i barnas senger og med barnas leker osv.

Herregud, er slikt vanlig :overrasket: ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi opplevde at folk lagde hull lagde hull i rekkverket for å sjekke om treverket var råtten (det var det heller ikke). På den ene siden skjønner jeg at folk som kjøper hus vil gjøre grundig research, men det bør være visse grenser for hva man kan tillate seg på visning.

Så ja, jeg ville så absolutt vært til stede på visningen. Dessuten kan det hende du kan svare på spørsmål som megler ikke har greie på, og det kan være positivt i forhold til om folk vil legge inn bud eller ikke. :)

Skrevet

Jeg har aldri hørt om at folk tar seg sånn til rette på en visning :overrasket:

Det er jo helt uhørt!

Da vi solgte leiligheten vår holdt vi endel visninger selv (megleren skulle jo ha svinmye penger for hver gang han kom - og vi hadde ganske mange visninger i et dødt market :cry: ). Synes det var greit, for vi kunne jo svare best på spørsmål om borettslag og naboer osv.

Det vi mest "ubehagelige" vi opplevde, var at tidligere eier møtte opp med sine tre barn, for å se hvordan vi hadde gjordt det i "deres" leilighet... Greit at folk er nysgjerrige, men...

Skrevet

En venninne hadde visning. Ikke nok med at noen "sjekket" klesskap og medisinskap som skulle gå med huset, men de sjekket også inni oppvaskmaskinen (som forøvrig ikke inngikk i salget)... :klaske:

Det som var like utrolig var at enkelte kommenterte det de så i skapene med kommentarer som: "godt dere snart skal flytte, slik at dere får ryddet opp litt..."

(En av grunnene til at de skulle flytte var nettopp mangelen på plass)

Så ja, enkelte er frekke og nysgjerrige, og tror at de kan tillate seg hva som helst på visning.

Skrevet
Jeg har aldri hørt om at folk tar seg sånn til rette på en visning :overrasket:

Det er jo helt uhørt!

Da vi solgte leiligheten vår holdt vi endel visninger selv (

Ganske stor forskjell på å selge hus og leilighet... Folk er mye mer skeptiske til skjulte feil og mangler, manglende vedlikehold osv når man skal kjøpe hus. I en leilighet, er det jo bare å sjekke opp med borettslagets/sameiets oversikter over vedlikehold for å sjekke om fasaden er oppgreadert osv. En leilighet er ganske grei på den måten: planløsningen pleier å være ganske lik (alt er jo på samme plan), forskjeller i planløsning er bare variasjoner over det samme. I et hus derimot varierer planløsningen mer, og jeg tror en del er ute etter å se hvordan tidligere eier har fått utnyttet plassen på visningen.

Men at folk skal ødelegge vegger, sjekke inni skap og oppvaskmaskin synes jeg er langt over streken! :overrasket: Og så er jo visningene åpne for alle, så det kan også være mennesker som ikke er ute etter bolig i det hele tatt, men bare er ute etter å kikke (ja det finnes sånne mennesker også. Ingenting er så spenende som å se hvordan naboen bor :roll: )

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Da vi hadde visning, så opplevde vi at unger krabbet i sofaen med sko på. Spurte om vi hadde is. Trykke på fjernkontroll til tv'en.

Det finnes mange rare der ute.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg går fra tid til annen på visninger selv om jeg ikke har planer om å flytte med det første. Det er ikke fordi jeg er spesielt interessert i hvordan naboen har det, men fordi jeg er genuint interessert i arkitektur og interiør, og det kan være kjempegøy å gå på visning. For litt siden var det et hus oppe i gaten som jeg synes ser så koselig ut fra utsiden og lurer på hvordan det er inni, og andre ganger fordi det er et hus/en leilighet til salgs et sted jeg kan tenke meg å flytte til i fremtiden, og jeg har lyst til å gjøre meg kjent med strøket, planløsning osv.

Er jeg på visning bare for nysgjerrighetens skyld holder jeg meg til overfladisk kikking, men hvis jeg skal kjøpe så kan jeg finne på å åpne skap osv. Å kikke inni oppvaskmaskinen som uansett ikke følger med, ødelegge ting osv. er uhørt - men er en seriøst på boligjakt bør en etter min mening være grundig. Det kan være mange skader og mangler som skjuler seg bak skapdører osv. Da vi overtok leiligheten vår manglet det tapet på ca 1m2 av soveromsveggen. Dette hadde vi ikke lagt merke til på visning siden det sto en kommode plassert der. Ikke at det hadde vært avgjørende for at vi kjøpte, men samtidig veldig irriterende å finne ut i ettertid.

Dere må nok belage dere på at enkelte kan finne på å gå litt over streken og kikker steder de ikke har noe med (i hovedsak synes jeg ikke en bør kikke inn i noe som ikke følger med kjøpet, hvordan nattbordskuffen ser ut inni - noe som uansett ikke følger med kjøpet, er jo helt tullete). Men nå er det dessverre (?) slik at kunden "alltid" har rett, så om en potensiell kunde har med seg noe frekke barn som spør etter is så er det nok bedre å bite det i seg enn å kommentere det.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg syns egentlig mange tar for lett på det når de er på visning jeg (hvis de er aktuelle kjøpere vel å merke). Skjønner heller ikke at folk kan kjøpe noe etter å ha vært på kun en visning, må gjerne se en ting flere ganger for å få et ordentlig og riktig inntrykk. Syns heller ikke det er noe galt i at folk ser i skap som følger med objektet - skulle vel egentlig bare mangle?

Selv skulle jeg gjerne gått på visninger bare for å titte på arkitektur, innredning og løsninger, syns det er morsomt å se andres hjem. Men jeg holder meg i skinnet.

At folk ikke holder styr på ungene sine og at unger spør vilt fremmede om is er en annen greie...

Skrevet

Da moren min skulle selge huset sitt - var jeg tilstede på visningene, og da opplevde vi faktisk at en familie på 4-5 voksne satte seg ned i sofaen og begynte å diskutere på et utenlandsk språk. Ble til slutt de som kjøpte, så greit nok, men snakk om særheter.

Gjest gjest1
Skrevet
Skjønner heller ikke at folk kan kjøpe noe etter å ha vært på kun en visning, må gjerne se en ting flere ganger for å få et ordentlig og riktig inntrykk.

Dette er jeg i utgangspunktet enig i, men hvertfall da vi var på boligjakt her i Bergen for et drøyt år siden så var markedet så hett av det var sjelden at det var mer enn en visning, og svært ofte ble boligen solgt i løpet av en dag eller to etter visning. Da har en ikke mulighet til å få sett leiligheten flere ganger.

Det er noe av grunnen til at jeg fortsatt går litt på visninger når det dukker opp noe som kan være aktuelt nå eller senere. Rett og slett for å få et klarere bilde av hva slags muligheter som fins. Vi kan risikere at neste gang vi skal kjøpe går det like fort som denne gang, og da er vi avhengig av å ha et veldig klart bilde av hva slags kvaliteter vi ønsker slik at vi kan ta en avgjørelse på om vi skal kjøpe / legge inn bud raskt.

Skrevet
Da moren min skulle selge huset sitt - var jeg tilstede på visningene, og da opplevde vi faktisk at en familie på 4-5 voksne satte seg ned i sofaen og begynte å diskutere på et utenlandsk språk. Ble til slutt de som kjøpte, så greit nok, men snakk om særheter.

:klø: hvorfor er det så sært? at de satte seg ned i sofaen for å diskutere ting ang huset de planla å kjøpe?

Skrevet

Jeg trro jeg ville kikket inni skap, faktisk, for etter å ha leid leilighet med mugg i soveromsgarderoben vet jeg at det kan skjule seg mye rart slike steder. Men å rote i skuffer eller åpne "løse" skap, se i oppvaskmaskinen/vaskemaskinen og liknende ville jeg aldri gjort. Ting som er relatert til boligen; ja, men ikke "private" ting. Ville aldri ødelagt noe eller begynt å se på tv heller...

Skrevet

Trådstarter her. Tror noen kansje har mistforstått meg litt. Jeg regner det som sikkert at det kommer noen "kikkere" i den forstand at noen kansje(!) skal bytte bolig, noen liker å se på dyrere objekter enn det som realistisk er osv. Og at man undersøker kjøkkendører, garderobe osv skikkelig forstår jeg også. Det jeg ikke skjønner er at så mange faktisk opplever ren "kikking" i form av å undersøke undertøy- og nattbordskuffer, barnas lekekasser osv. At Titta holder seg orientert på markedet og kikker på interiør, eller at Embla ville hatt flere visninger, er OK, men det er nå man stadig hører om mennesker som går langt over grensen for "normal" oppførsel at man begynner å lure på hvor det er blitt av moral og folkeskikk. For det er ikke få eksempler jeg har fått... (Jeg går på visning for å sjekke huset jeg evt. skal kjøpe, ikke undertøyet og frysen til naboen...)

Skrevet
:klø: hvorfor er det så sært? at de satte seg ned i sofaen for å diskutere ting ang huset de planla å kjøpe?

Vel, jeg synes det var rart at de satte seg til rette i sofaen og ble sittende i 10 minutter for å diskutere. Var som om megler og jeg ikke var til stede. Vil si at det er mer vanlig å gå rundt og titte og diskutere underveis.

Ellers tilbake til tema - så opplevde ikke vi noen andre "rare" på visningene. Ingen som tittet på steder der de ikke burde :). Lykke til med visning!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg går gjerne på visning selvom jeg ikke har tenkt å flytte. Syns det er moro å se hvordan folk har tenkt rent innredningsmessig, særlig her i nærheten av hvor vi bor ;)

Men jeg spør ikke etter is, altså...... :ler:

Skrevet
Vel, jeg synes det var rart at de satte seg til rette i sofaen og ble sittende i 10 minutter for å diskutere. Var som om megler og jeg ikke var til stede. Vil si at det er mer vanlig å gå rundt og titte og diskutere underveis.

Synes terskelen din er litt lav her. For hva var det du reagerte på: at de diskuterte? At de satte seg i sofaen din? (du har vel latt andre sette seg i den sofaen før?) Eller at de diskuterte på et annet språk?

Ja, det er noen som snakker tenker seg om, snakker samme og diskuterer seg imellom før de kjøper bolig. Også på visningen kan det hende folk snakker sammen.

Ja, det er folk som er litt dårlig til beins eller blir slitne av å gå på visninger hele dagen. da er det vel ikke så rart at man kan sette seg ned på en stol mens man er på visningen? Vi hadde ikke sitteforbud på vår visning.

Og ja, det er folk som snakker andre språk enn norsk her i verden.

;)

Skrevet

Vi holdt visningen selv og kommer til å gjøre det igjen.

Gjest Gjest1
Skrevet
Ganske stor forskjell på å selge hus og leilighet... Folk er mye mer skeptiske til skjulte feil og mangler, manglende vedlikehold osv når man skal kjøpe hus. I en leilighet, er det jo bare å sjekke opp med borettslagets/sameiets oversikter over vedlikehold for å sjekke om fasaden er oppgreadert osv. En leilighet er ganske grei på den måten: planløsningen pleier å være ganske lik (alt er jo på samme plan), forskjeller i planløsning er bare variasjoner over det samme. I et hus derimot varierer planløsningen mer, og jeg tror en del er ute etter å se hvordan tidligere eier har fått utnyttet plassen på visningen.

Det finnes jo selveierleiligheter også.

Skrevet

Oj så rart. Også på et språk dere ikke forsto!!! :overrasket:

:ironi:

Skrevet

Har også hørt om rare folk som kikker i kommoder på soverommet og sånt. Det kan jo være en grunn til å være flere på visningen. Som kjøper syns jeg det er veldig greit å få snakket med huseier. Han kan ofte svare på en del ting megler ikke vet (min erfaring er at meglere kan det som står i prospektet, ikke så mye mer).

Til deg som syns det var rart at noen satte seg nedi sofaene under visning: Var selv på visning 2 *2 timer (to dager) før vi endelig bestemte oss for å ta huset. Godt mulig vi satte oss ned litt i løpet av den tiden for å diskutere litt, lese i prospektet etc. Uten at jeg føler meg noe sær av den grunn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...