frk.Smilla Skrevet 27. november 2002 #1 Del Skrevet 27. november 2002 Det baller på seg med dårlig kjøtt, kritikkverdig hygiene og livsfarlig sprit på restauranter og i butikkene. Mister helt lysten på å spise ute, og matbutikkene kan vi heller ikke stole på. Må kanskje vurdere å bli vegetarianer eller bonde! http://www.dagbladet.no/dinside/2002/11/27/354910.html http://www.dagbladet.no/dinside/2002/11/27/354887.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 27. november 2002 #2 Del Skrevet 27. november 2002 Ja, det er tryggeste er nok å bli vegetarianer! Før jobbet jeg som ekstrahjelp i to forskjellige matbutikker. Det var helt vanlig å pakke om kjøttdeig, medisterdeig etc. Nesten all mat i varmeskapet ble laget av mat som hadde gått ut på dato... Ble pålegg, fisk eller annen mat mistet på gulvet, ble det solgt likevel. "nystekte" kyllinger kunne gjerne ligge flere dager, og bli varmet opp igjen. Dette er i ordentlige matbutikker, som faktisk har mange kunder og er godt besøkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.Smilla Skrevet 27. november 2002 Forfatter #3 Del Skrevet 27. november 2002 Æsj, dette høres vemmelig ut Linsi! Du vil kanskje ikke fortelle hvilke butikker du jobbet i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 27. november 2002 #4 Del Skrevet 27. november 2002 Jeg kan vel ikke akkurat si hvem det var. Men det var Meny og Ica. Fine butikker begge to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 27. november 2002 #5 Del Skrevet 27. november 2002 Aaaaargh! Dette er så hårreisende! Brekker meg snart! Hva skal man gjøre, da? Veggis er ikke noe alternativ for denne kjøtteteren. Folk tenker tydeligvis bare PENGER, PENGER, PENGER, OG ATTER PENGER! At de får Næringsmiddeltilsynet i hælene, ser ikke ut til å skremme dem. At folk kan bli syke av dette, får synderene heller ikke til å stoppe denne bestialske behandlingen av mat. Æsj! Skulle leksa opp for dem ja! (tror ikke det hadde hjulpet, men...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 27. november 2002 #6 Del Skrevet 27. november 2002 De forsøker å få så lite svinn som mulig, vet du :-? Ofte får butikkene vite på forhånd, at næringsmiddeltilsynet kanskje kommer. Da skjerper de seg gjerne litt i noen uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. november 2002 #7 Del Skrevet 27. november 2002 Jeg har en venn som jobbet på Shell mens han studerte. Han fortalte at hvis pølser eller pølsebrød falt på gulvet var det helt vanlig å plukke det opp og selge det. Så sant ingen kunder så det, da gikk maten i søpla. Jeg bad ham instendig om å slutte med det, men han sa det var fast rutine så det kunne han nok ikke... Men han skulle prøve å ikke miste mat på gulvet. Jeg for min del har vært vegetarianer i flere år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylvalin Skrevet 27. november 2002 #8 Del Skrevet 27. november 2002 Det var visst jeg som hadde pølsevennen ovenfor. *Må huske å logge meg inn!* :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 27. november 2002 #9 Del Skrevet 27. november 2002 Er vel ikke så lurt å bli vegeterianer heller - med sprøyta og genmodifisert mat..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylvalin Skrevet 27. november 2002 #10 Del Skrevet 27. november 2002 Som om kjøtt ikke er genmodifisert... Jeg kan i alle fall vaske maten min før jeg spiser den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 27. november 2002 #11 Del Skrevet 27. november 2002 Får ikke vasket vekk implanterte gener - vet du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Perser* Skrevet 27. november 2002 #12 Del Skrevet 27. november 2002 æsj da...... kommer ikke til å handle på ferskvare avdelingen mer nei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 28. november 2002 #13 Del Skrevet 28. november 2002 Nei, jeg synes heller ikke det er særlig delikat det som kommer frem om dagen. Meny-butikker med kjøtt på lageret fra juni 2000 og sånn. Men tenker jeg litt stort om det hele, så har jeg aldri blitt syk eller dårlig på noen måte som kan tilbakeføres til dårlig mat fra norske butikker eller restauranter. Så da velger jeg å fortsette med mine handlevaner. Vi handler en del i Sverige - kylling og egg bla. og der kan det være andre ting som man kan plages av - genmodifisering, salmonella etc. Ja, nå er det jo det her også da... Flott at det blir satt fokus på dette - la oss få en slutt på det tullet butikkene driver med. Men tenk også på at alt kan være farlig, og skal man gå rundt å tenke på sånn hele tiden, blir man hemmet i hverdagen. Det er mye som skjer som vi ikke vet om. På bakrom til fine eller ikke fine butikker - på kjøkkenet til fine og ikke fine spisesteder - i flaskene til fine og ikke fine barer - og hvem har ikke kjøpt en bakt potet på vei hjem fra fest? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 28. november 2002 #14 Del Skrevet 28. november 2002 Nei, jeg synes heller ikke det er særlig delikat det som kommer frem om dagen. Meny-butikker med kjøtt på lageret fra juni 2000 og sånn. Men tenker jeg litt stort om det hele, så har jeg aldri blitt syk eller dårlig på noen måte som kan tilbakeføres til dårlig mat fra norske butikker eller restauranter. HELT enig. Vi har sikkert alle kjøpt kjøttdeig som er utgått på dato og andre ulumskheter. Samme med smuglerkjøtt fra gatekjøkken. MEN! Hva gjør nå det? Hvis maten ser "ok" ut, smaker godt og vi ikke blir syke? INGEN har reagert på dette så kraftig som i det siste. Det har jo pågått i mange år uten at forbrukerene har tenkt over det. Ja, jeg syns det er ekkelt å tenke på. Men jeg kommer også til å fortsette med handlerutinene mine så langt som mulig. Nå går jeg seff ikke inn for å spise på restauranter som er stengt av næringsmiddeltilsynet da, men dere skjønner hvor jeg vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 28. november 2002 #15 Del Skrevet 28. november 2002 For å kunne nyte et godt kjøtt måltid ute, er det bare til å slutte å tenke :-? Det vi ikke vet - og ikke merker - har vi kke vondt av heter det..... Har forøvrig hørt mange historier om kattemat i pizza, forsvunnende katter etc... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 28. november 2002 #16 Del Skrevet 28. november 2002 Den historien om shell og den linsi nevnte hadde vært noe for Gerhard Helskog. Undercover - investigation, det hadde vært noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 28. november 2002 #17 Del Skrevet 28. november 2002 Jeg jobbet på en Ica-butikk i en ferskvare, men måtte slutte for det var helt uutholdelig. For det første var det så skittent i avdelingen at jeg blir kvalm bare ved tanken. Vannet i oppvaskmaskinen var i underkant av 50 grader og dette er ikke hygienisk forsvarlig. I varmedisken, som var 45 grader varm, solgte vi gammel kylling, mat som hadde ligget på gulvet og fiskekaker som ble varmet opp en 2-3 ganger. Vi pakket om farse, kjøttkaker, kjøttdeig, ost, fisk og salater. Noen ganger limte vi bare nye lapper utenpå de nye. Da vi fikk ny sjef ble hele avdelingen vasket og vi kastet utrolig mye gammel mat. I frysen der var det pølser som hadde gått ut på dato -3- år i forveien. Under platene i fiskedisken fant vi noe vi TROR var en makrell.. Den hadde ligget der i minst 4 måneder.. Etter dette sluttet jeg, orket ikke mer selv om den nye sjefen var mye mer opptatt av renhold. Jeg handler ikke per dags dato i ferskvarer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Skrevet 29. november 2002 #18 Del Skrevet 29. november 2002 Æsj! Jeg har heldigvis aldri blitt syk av mat, men man får ikke akkurat skjerpet apetitt på ferskvarer når man leser slike ting. Jeg kommer nok ikke til å slutte å spise kjøtt av dette her, men jeg håper jo selvfølgelig at butikker og restuaranter skjerper seg. Hvis kontrollene blir hyppigere blir det nok en bedring der også vil jeg tro. Er veldig glad for at pappan min jakter jeg, så kan jeg for det meste holde meg til viltkjøtt som jeg VET er behandlet forsvarlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 29. november 2002 #19 Del Skrevet 29. november 2002 Åååh.. *stønn* Viltkjøtt.. Gjett om jeg savner viltkjøtt... INGENTING slår smaken av vilt;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2002 #20 Del Skrevet 29. november 2002 Jeg jobbet på Spar (Simensbråten) før, og der var det faktisk ganske bra. Jeg husker fremdeles at en av de ansatte løp rundt som et pisket skinn en dag fordi han måtte rekke å lage gryterett av kjøttet mens det fremdeles kunne brukes (før det gikk ut på dato). Jobbet ikke i ferskvaren selv, men fikk absolutt inntrykket av at det var svært nøye med rutinene der i gården. En annen fordel er at kundene har fritt utsyn til absolutt hele kjøkkenavdelingen, inkludert skrubben. Ville bare si at det finnes skikkelige steder også! Jeg ble faktisk overrasket når jeg hørte hvor utbredt dette var, for jeg trodde jeg hadde jobbet på et helt vanlig sted og at det var ordentlig nøye over alt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå