Lemming Skrevet 16. april 2006 #1 Skrevet 16. april 2006 (endret) Når begynte dere å gi barna deres vanlig melk? Hva er anbefalt? Bør man begynne med helmelk eller lettmelk? Endret 16. april 2006 av Lemming
Gjest Piper Skrevet 16. april 2006 #2 Skrevet 16. april 2006 Jeg mener mine var ca 1 år, og da ga jeg de helmelk. Men mener jeg har lest et eller annet sted, at de egentlig ikke har behov for helmelk. Men er ikke helt sikker på det da.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #3 Skrevet 16. april 2006 Det er vel ikke alle som mener kumelk er sunt for barn? Barn kan lett utvikle allergier fra kumelk, så mange i utlandet gir barna kalsium og de andre næringsverdiene gjennom mat og annen næring, bare ikke kumelk. En respresetnant i ernæringsrådet (C. Drevon) har også uttalt at det grenser til barnemishandling å gi barna kumelk.
Gjest Grønn Skrevet 16. april 2006 #4 Skrevet 16. april 2006 Barn kan få kumelk fra ca 1 års alder. Hel-melk anbefales ikke etter ett års alder - lettmelk eller skummet melk er bra. Dersom man velger å gi kumelk før ett års alder bør man gi hel-melk, eventuelt utblandet med vann.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #5 Skrevet 16. april 2006 Barn kan få kumelk fra ca 1 års alder. Hel-melk anbefales ikke etter ett års alder - lettmelk eller skummet melk er bra. Dersom man velger å gi kumelk før ett års alder bør man gi hel-melk, eventuelt utblandet med vann. ← Vel, akkurat det er det svært delt emeninger om, finnes ikke 1 fasit på dette.
Gjest gjest1 Skrevet 16. april 2006 #6 Skrevet 16. april 2006 Vi fikk faktisk beskjed om å gi denne ekstra lett med vitamin D på helestasjonen. Synes i grunn dette er rart, da jeg var sikker på at fettet i melken er bra for barn som vokser. Men jeg lever likevel etter "regelen" at barna begynner å få den melken resten av huset drikker når de er ca 1 år.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #7 Skrevet 16. april 2006 Bare sånn for å ha sagt det: selv om informasjon kommer fra et sykehus betyr ikke det at alt som sies der er korrekt, bra eller riktig.
Ann Forup Skrevet 16. april 2006 #8 Skrevet 16. april 2006 Alle mine unger 5 stk har fået ku melk fra 3 måneder's alderen og det har været hel melk og de har ikke allergi eller ander former for problemer
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #9 Skrevet 16. april 2006 Alle mine unger 5 stk har fået ku melk fra 3 måneder's alderen og det har været hel melk og de har ikke allergi eller ander former for problemer ← Alle våre 3 barn har utviklet melkeallergi på grunn av kumelk de fikk som små.
Gjest Gjest1 Skrevet 16. april 2006 #10 Skrevet 16. april 2006 Barn kan få melk, men det er ikke like viktig som før i gamle dager da vi i dag har tilgang på mye mer variert kost enn før i tiden. Barn opp til skolealder skal ha max 4 dl melk hver dag, etter det max 6 dl. Det sa helsesøster til meg da min datter var liten. Om de får helmelk eller lettmelk er det jo bare fettet som utgjør forskjellen. Fett får de gjerne gjennom andre kilder. Det gjorde de ikke i samme grad før i tiden.
14062003 Skrevet 16. april 2006 #11 Skrevet 16. april 2006 Norske retningslinjer sier melk i maten fra 10mnd, men ren kumelk fra 12 mnd. Og da max 5dl om dagen. Ellers kan det gå ut over apetitten og jernopptaket (melk hindrer kroppen i å oppta jern). Vi gir helmelk, fordi vi har et tynt barn.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #12 Skrevet 16. april 2006 Vi gir ikke våre barn melk, fordi mener de da lettere kan utvikle intoleranse overfor mat og drikke. Dessuten er ikke kumelk sunt for barna.
Jens Skrevet 16. april 2006 #13 Skrevet 16. april 2006 Trenger barna i det hele tatt ku melk??Jeg er oppvokst i en familie hvor vi aldri har drukket melk.
Gjest Gjest1 Skrevet 16. april 2006 #14 Skrevet 16. april 2006 Trenger barna i det hele tatt ku melk??Jeg er oppvokst i en familie hvor vi aldri har drukket melk. ← Nei de trenger ikke det. Det var viktig før, da vi ikke hadde tilgang på all den gode og sunne maten vi har i dag.
Nala Skrevet 17. april 2006 #15 Skrevet 17. april 2006 Vi har - etter råd fra helsestasjonen - praktisert det samme som 14062003, nemlig melk i maten fra 10 måneder og melk å drikke fra 12 måneder.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #16 Skrevet 17. april 2006 Vi har, etter råd fra en ernæringsekspert - valgt å ikke gi våre barn melk/kumelk.
monja Skrevet 17. april 2006 #17 Skrevet 17. april 2006 Vi har etter råd fra helsestasjon praktisert å gi melkeprodukter i form av youghurt evt melk i maten fra 10 mnd alder og melk som drikke fra 12 mnd alder. Og vi gir lettmelk.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #18 Skrevet 17. april 2006 Hvis dere har adoptivbarn, så sjekk hudfargen før dere gir dem melk. Mange afrikanere og asiater som får diare om de drikker melk. Det er ingenting i melken som ikke kan erstattes av andre ting i kostholdet. Men ungen trenger nok næring!
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #19 Skrevet 17. april 2006 Og hvis dere skal gi ungene kumelk, ville jeg kun gitt dem pasteurisert melk. Kumelk rett fra ku kan i enkelte tilfeller inneholde bakterier som er farlige for ungen (det er en grunn til at vi heter melka) Listeriose og atypiske mykobakterier er ikke kult for småttiser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå