Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #1 Skrevet 16. april 2006 Jeg ønsker meg en katt men har ikke peiling på hva katten trenger annet enn mye kos. Noen som kan sette meg inn i kattehold eller har gode linker? Jeg vil vite så mye som mulig slik at jeg vet hva det vil si å ha katt før jeg skaffer en. Takk
Gjest King James II Skrevet 16. april 2006 #2 Skrevet 16. april 2006 (endret) eneste jeg vet om er denne http://clik.to/katterommet du vet de trenger kos...Men jeg kan avsløre for deg at de også trenger mat og vann. Endret 16. april 2006 av Trajan Cicero
liv Skrevet 16. april 2006 #3 Skrevet 16. april 2006 De trenger tilgang på frisk vann og på kvalitetsfor fra dyrebutikken. Skal den være inne må den også ha en sandkasse til toalett. Ellers så kan det være greit med et klorestativ.Vår er veldig glad i sitt i allefall.
Mrs. K Skrevet 16. april 2006 #4 Skrevet 16. april 2006 Utgifter til evt. p-piller/kastasjon og til regelmessig vaksinasjon. Kattepass når du er bortreist.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #5 Skrevet 16. april 2006 Katten skal vaksineres en gang i året, og vær så snill å få den kastrert eller sterilisert! Få katten merket også, gjerne med øretatovering. I det daglige stell så trenger den friskt vann, kvalitetsfór (jeg har best erfaring med merket Specific som dyrlegen selger). Du trenger kanskje sandkasse til den, selv om det er en utekatt. Ellers anbefaler jeg børste og kam, og kloklipper hvis klørne blir for lange på en innekatt.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #6 Skrevet 16. april 2006 ...og et transportbur når den skal til og fra dyrlege/andre steder.
MiniMjau Skrevet 19. april 2006 #7 Skrevet 19. april 2006 Tenk gjennom følgende: - Har du TID til ett eller flere dyr? - Har du RÅD til et eller flere dyr? Husk at alle dyr koster penger å ha, og trenger jevnlig tilsyn av veterinær, samt mange må vaksineres 1. gang pr år. - Har du noen til å passe på dyret(ene) når du er bortreist? Hvis nei, har du råd til å ha dyret(ene) på pensjonat? Husk i så fall å bestille plass i god tid! - Hva om noe skjer med deg? Har du alliert deg med noen som kan overta ansvaret for katten og gi det hjemmet den/de fortjener? - Er du forberedt på å gi dyret et godt liv resten av dets naturlige levetid? Katter kan leve 15-20 år, kaniner oftest 8-10 år. - Har du sjekket deg for allergi? Er det noen i din nærmeste familie som er sterkt allergiske? - Har du trygge utemuligheter? Om du bor i borettslag, så må du dobbelsjekke med styret om dyrehold er lov. Du må også øremerke og sterilisere/kastrere katten din. Du kan også finne litt info her http://www.dooa.no/faktasider/indexFAK.html
Gjest Miloine Skrevet 19. april 2006 #8 Skrevet 19. april 2006 (endret) Ja, så må jeg nevne at du må gi den markkur allerede som kattunge! Egg ligger patent i katter. Dette gir du uansett om det er inne eller utekatt du skal ha! JO, de skal det! Jeg vet det og jeg er dyrepleier av yrke. Viktig å ha friskt vann tilgjengelig, spes. dersom du bare gir tørrfor. Alt annet av nødvendigheter er nevnt før her ser jeg. Gled deg til du får katt. Katter er skjønne, morsomme og selskapelige skapninger. Endret 19. april 2006 av Miloine
Gjest gjest1 Skrevet 19. april 2006 #9 Skrevet 19. april 2006 Uff nei puser får kreft av å gå på parre-piller
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #10 Skrevet 20. april 2006 Ta kontakt med nærmeste omplasseringsorganisasjon, de har katter i alle aldre og fasonger! De kan også gi deg den informasjonen du trenger. I tillegg er kattene derfra sterilisert og vaksinert.
Gjest Binna Skrevet 20. april 2006 #11 Skrevet 20. april 2006 Uff nei puser får kreft av å gå på parre-piller ← Jeg ga katten min Ppiller det første året, og de gangene hun ble kosete kom jeg på at jeg hadde glemt ukas pille.. Jeg vil anbefale deg å sterilisere den så fort som mulig (evt gi Ppiller frem til den kan steriliseres). Katter får løpetid et sted mellom 6-12 mnd. Skal du ha en kattunge ville jeg ventet med å ta den før den var 12uker. Ellers vil jeg anbefale deg å se hos dyrebeskyttelsen, det finnes enormt mange puser som ikke har noe sted å bo. Husk å tenk godt gjennom alt det Minimjau har skrevet! Selv har jeg flere i familien som er svært allergisk mot katter(noen hyperallergiske) og hunder(som jeg da har), men jeg støvsuger alltid og setter på luftrenser før de kommer. Og hvis de tar på katten så må de vaske seg på hendene med en gang. Det funker greit, men de kan bare komme på besøk noen timer, ikke overnatte.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #12 Skrevet 20. april 2006 Kjøp en kattebok på bokhandelen eller lån en på biblioteket og les! Det er kjempefint at du er ditt ansvar bevisst og ikke anskaffer et dyr uten å vite noe om stell og behov! (Jeg ønsker meg også katt, men er ikke mye hjemme så jeg må slå det fra meg fordi katten ville blitt alt for mye alene. Og til sommeren skal jeg på lang ferie så da måtte jeg fårr kattepasser hvis jeg kunne reist.) Men jeg skal vurdere det til høsten. Og i mellomtiden koser jeg med alle katter som krysser min vei...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå