Gå til innhold

Overføre penger til konto i utlandet

Anbefalte innlegg

Gjest kattekwinnen
Skrevet

Emnet forklarer vel alt... Skal kjøpe noe fra eBay.de og lurer på om det er mulig å overføre penger på "vanlig måte" til en konto i Tyskland. Jeg må vel også sjekke kursen til euro, regne om og så betale i norske kroner?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Noen nettbanker lar deg gjøre det. Men du trenger IBAN-kode og muligens også swift-kode.

Gjest gurimalla
Skrevet
Emnet forklarer vel alt... Skal kjøpe noe fra eBay.de og lurer på om det er mulig å overføre penger på "vanlig måte" til en konto i Tyskland. Jeg må vel også sjekke kursen til euro, regne om og så betale i norske kroner?

I min bank er det noe som heter "betalingsoppdrag utland". Dette funker helt greit. Du betaler i lokal valuta (så beregner banken kostnader). Men du trenger IBAN kode og adresse til den lokale banken.

Skrevet

Men er det ebay så kanskje seller godtar paypal og da er det like greit å opprette en paypal konto (www.paypal.com). Det er enklere og billigere enn å bruke nettbanken.

Gjest kattekwinnen
Skrevet
I min bank er det noe som heter "betalingsoppdrag utland". Dette funker helt greit. Du betaler i lokal valuta (så beregner banken kostnader). Men du trenger IBAN kode og adresse til den lokale banken.

Hvilken bank har du?

Gjest kattekwinnen
Skrevet
Noen nettbanker lar deg gjøre det. Men du trenger IBAN-kode og muligens også swift-kode.

Hva er IBAN- og swift-kode? :forvirret:

Gjest Gjesta
Skrevet

IBAN er internasjonalt bankkontonummer, som er lengre enn det vanlige. Swift-kode husker jeg ikke helt hva er. :sjenert:

Gjest Gjest_gurimalla_*
Skrevet

Jeg har sparebank1, men jeg vil tro at flere andre nettbanker har det samme tilbudet. Første gangen jeg overførte spurte jeg bare banken via nettbanken hvordan jeg gjorde det og fikk veldig god hjelp derfra. Jeg har gjort dette mange ganger siden jeg har bodd i utlandet og overført penger mellom norsk og utenlandsk bank. Hvert oppdrag kostet 90 kr.

Skrevet

Paypal koster til sammenligning som å dra visa kortet i utlandet... Tror det er 1,- jeg blir belastet for det i slutten av hver mnd, eller så er det gratis.

Skrevet

jeg har skandiabanken og kan fint overføre penger til kontoer i utlandet, men som andre nevner er jeg nødt til å ha både iban-nummer og swift/bic-nummer, dette får du ved å kontakte banken du skal overføre penger til, dersom ikke mottaker allerede har gjort dette for deg og har skaffet disse nummerne.

Gjest -eline-
Skrevet
Jeg har sparebank1, men jeg vil tro at flere andre nettbanker har det samme  tilbudet. Første gangen jeg overførte spurte jeg bare banken via nettbanken hvordan jeg gjorde det og fikk veldig god hjelp derfra. Jeg har gjort dette mange ganger siden jeg har bodd i utlandet og overført penger mellom norsk og utenlandsk bank. Hvert oppdrag kostet 90 kr.

...og har man feks. Skandiabanken så er dette gratis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...