Gå til innhold

Gardiner eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bildet som er ved i innlegget er vinduene i stuen min (karnapp). Har veldig pen utsikt, og vil derfor ikke dekke til vinduet for mye. I dag har jeg hvite persienner i vinduene som dere ser på bildet.

Jeg er usikker på hva slags gardiner som jeg kan ha og hvordan desse kan henges opp siden det er en karnapp. Det er et kant som stikker ut mellom vinduene og taket.

Har dere noen gode tips til meg?

http://www.jungelen.no/stue.jpg

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Her jeg bor nå har jeg ikke gardiner i mine store stuevinduer, ikke i noen andre vinduer i hele huset faktisk med untak av soverommet. Har persienner som jeg bruker til å regulere lys med og som jeg lukker om kvelden.

Der jeg bodde før hadde jeg karnapp og gardiner, men jeg valgte å henge gardinene foran karnappet, i flukt med veggen. Da fikk jeg fullt utbytte av utsikten på dagtid siden gardinene kunne trekkes vekk fra karnappet. Løsningen er også mindre kronglete enn å ha gardiner inni karnappet.

Skrevet

Jeg ville ikke hatt gardiner der. Har kun trepersienner i stuen selv og synes det er veldig fint. Synes når man har så fine vinduer som du har, så skal det fremheves. Men det er min personlige smak.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg synes ikke det passer å ha gardiner der.

Skrevet

Vi har karnapp med både persienner (som vi ikke bruker) og tynne gardiner som gir mye lysinnslipp og tar veldig lite plass. Nå er ikke karnappet vårt særlig pent (hvilke karnapper er vel det..), og rommet vårt ville blitt veldig nakent uten gardiner, men det er godt å ha utsikt og lys fra store "frie" vinduer. Så jeg ville heller ikke hatt så mye gardiner der. Personlig synes jeg det blir litt mindre hardt med trepersienner enn metall/plastpersienner, men sånt kommer an på smak... Ellers går det an å ha gardiner som kan trekkes helt til side på stenger eller andre oppheng over vinduene. Sånn at de blir hengende mellom vinduene.

Om det ikke er noe problem med innsyn MÅ man jo ikke ha gardiner. Det ser jo ikke nakent eller "slurvete" ut hos deg på bildet heller, så det ser liksom ikke ut som en forglemmelse at det ikke er gardiner.

Skrevet

Jeg synes heller ikke du trenger gardiner. Vinduene er så utrolig flotte i seg selv, så det ville være synd å gjemme dem bort bak gardiner.

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg ville ikke hatt gardiner der. Synes det så fint ut slik det er

Gjest Gjesta
Skrevet

Kan noen se inn der? For da ville jeg garantert hatt gardiner.

Men vinudet var veldig pent :)

Skrevet

Vi har ikke innsyn fordi huset ligger ganske høyt oppe. Jeg føler på at det kanskje mangler noe uten gardiner, men er veldig usikker.

Skrevet

Hva med liftgardiner?

Ellers var det flotte vinduer, så jeg kunne godt sett for meg at jeg selv ville droppet gardiner og gått for noen litt store grønne planter i spreke potteskjulere i stedet.....

Gjest gjesta
Skrevet

Ville ikke hatt gardiner. Blir litt for bestemoraktiv for meg.

Skrevet

Panellengder er jo en mulighet, mange løsninger å velge i der. De er ihvertfall ikke bestemor-aktige. Og de kan gi det lille du synes mangler.

Nydelig karnapp!

Skrevet
Hva med liftgardiner?

Det har vi i karnappvinduet vårt, og det rommet har blitt mye lunere av det.

Men jeg synes ikke det så ut som om vinduet ditt "manglet" noe ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ville enten hatt det som det var,

eller henge opp lift gardiner.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg ville faktisk hatt gardiner. Min tante har en tilsvarende karnapp med pene gardiner, og det ser straks mye koseligere ut. Hun har spesialtilpassede gardinstenger.

Skrevet

Bare pass på lengden på gardinene. Vinduskarmen under og at vinduene og karmen går i "ett" rundt hele gjør kanskje at det ikke er så mange muligheter for å henge gardinene mellom vinduene? Har sett noen bruke korte gardiner, men det ser fort litt snaut ut.

Liftgardiner var ingen dårlig idè synes jeg. Det ser ut til å passe med stilen også.

Og jeg synes det ser litt nakent ut uten gardiner egentlig, selv om det ikke ser helt galt ut - når det er mørkt ute blir vinduene mørke hull uansett om karnappet er pent. Det trenger ikke være bestemoraktig med gardiner; vi har selv noen tynne, rette, gjennomsiktige beige gardiner med svakt stripemønster fra Black design i et karnappvindu. Ikke bestemoraktig selv om stilen hos oss er annerledes enn på bildet. I en nøytral farge eller klar kontrastfarge kan det bli skikkelig fint. Ville uansett hatt rette gardiner, ikke masse rysjer og oppheng (grøss).

Hm. men oppheng, da.. Liftgardiner kan trolig festes rett i veggen elelr taket over hvert vindu. Andre gardiner kan kanskje være et litt større problem.

Skrevet

Jeg synes det var fint sånn det så ut på bildet! Har omtrent samme løsning selv, gardiner ble i veien for utsikten. Ska man hindre f.eks innsyn eller solstråler å titte inn så kan man jo bare bruke persiennene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...