Gå til innhold

besvimelse ved sterke smerter

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man unngå å besvime med akutte sterke smerter? (Altså slik at man ikke rekker å ta smertestillende...f.eks ved akutte magesmerter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jalileh

Når jeg fikk kneet ut av ledd så holdt jeg på å besvime.

Jeg unngikk det ved å psyke meg vekk i fra besvimelsen med å tenke: "Det er bare et kne, det er bare et kne".

Men... nå vet jo ikke jeg hvorfor du har magesmerter og sånt.

Et kne som går ut av ledd er ikke farlig, bare jævlig vondt, så på den måten holdt jeg meg "våken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg tror besvimelse er kroppens måte å takle sterke smerter på. Jeg har vært besvimelsen nær ved to anledninger, pga. ryggsmerter og pga. magesmerter. Svetten rant og jeg måtte legge meg på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror besvimelse er kroppens måte å takle sterke smerter på. Jeg har vært besvimelsen nær ved to anledninger, pga. ryggsmerter og pga. magesmerter. Svetten rant og jeg måtte legge meg på gulvet.

Jeg havnet på legevakten pga plutselig påførte sterke smerter. Var besvimelse nær flere ganger og spurte legen om dette. Svarat han ga var at blant de som ikke tror på Gud, så tror mange at dette er en kroppslig reaksjon fra den gang vi var dyr - når man er for syk til å kunne beskytte seg, så svarer kroppen med å late som den er død (besvimelse), og da blir man ikke så lett bytte for andre dyr - for de rører sjelden døde dyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippopotamus

Tror ikke det er mye man kan gjøre for å unngå å besvime under sterke smerter. Er det så ille at man besvimer, er det nok vanskelig å hindre kroppen i å kollapse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merkelige er at man ikke besvimer når man føder. Det finnes ikke noe som er mer smertefullt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg havnet på legevakten pga plutselig påførte sterke smerter.  Var besvimelse nær flere ganger og spurte legen om dette.  Svarat han ga var at blant de som ikke tror på Gud, så tror mange at dette er en kroppslig reaksjon fra den gang vi var dyr - når man er for syk til å kunne beskytte seg, så svarer kroppen med å late som den er død (besvimelse), og da blir man ikke så lett bytte for andre dyr - for de rører sjelden døde dyr.

Ok, hva hadde Gud med det der å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merkelige er at man ikke besvimer når man føder. Det finnes ikke noe som er mer smertefullt!

Men dette er smerte som kroppen er forberedt på, i motsetning til plutselig smerte som i mitt tilfelle kan resultere i at jeg besvimer. Tror rett og slett ikke kroppen "så det komme" og reagerer deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hva hadde Gud med det der å gjøre?

De som tror på skapelsesberetningen i Bibelen er uenige i at mennesket stammer fra dyr - der kom Gud inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippopotamus
Men dette er smerte som kroppen er forberedt på, i motsetning til plutselig smerte som i mitt tilfelle kan resultere i at jeg besvimer. Tror rett og slett ikke kroppen "så det komme" og reagerer deretter.

Nå er det jo ikke bare plutselige og uventede smerter man kan besvime av. Det er ingen uvanlig reaksjon på kroniske og forutsigbare smerter heller.

Det med at man ikke besvimer under en fødsel kan jeg tenke meg har noe med smertens "formål" å gjøre. Fødselssmerter er jo smerter som (som oftest) fører noe positivt med seg, mens de fleste andre typer smerter er tegn på noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Og det hadde vært seriøst dumt on naturen hadde latt oss svime av i hytt og pine mens vi føder. Så den har sørget for at kroppen produserer nok hormoner til å holde oss våkne under en fødsel, til tross for sterke smerter........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke bare plutselige og uventede smerter man kan besvime av. Det er ingen uvanlig reaksjon på kroniske og forutsigbare smerter heller.

Det med at man ikke besvimer under en fødsel kan jeg tenke meg har noe med smertens "formål" å gjøre. Fødselssmerter er jo smerter som (som oftest) fører noe positivt med seg, mens de fleste andre typer smerter er tegn på noe negativt.

Snakker ut i fra hvordan kroppen min reagerer. Den reagere alltid på uventet smerte med å besvime, men med kroniske smerter og annet, så har jeg aldri besvimt. Tenker nok at psyken også spiller en stor rolle i dette spillet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hippopotamus
Snakker ut i fra hvordan kroppen min reagerer. Den reagere alltid på uventet smerte med å besvime, men med kroniske smerter og annet, så har jeg aldri besvimt. Tenker nok at psyken også spiller en stor rolle i dette spillet.  ;)

Klart psyken spiller en stor rolle. Men jeg kan likevel ikke si at jeg synes det er noe underligere å besvime av langvarig sterk smerte enn av plutselig sterk smerte. Selv om man kan herdes mot smerter har kroppen uansett en øvre grense for hva den tåler, både psykisk og fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippopotamus
Jeg er veldig glad for at man besvimer jeg da... ;)

Ja, ikke sant. Bare så synd det ofte er like ille når man våkner opp igjen... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest King James II

har faktisk aldri bevistm...tror ikke jeg har vert i nærheten heller. ikke når det gjelder smerte.

men en gang da jeg var veldig sulten da svimte jeg nesten av jeg falt ihvertfall sammen og måtte krype bort til kjøleskapet og spise.

det er vel det nermeste jeg har vert og bevise selv om det var fordi jeg var sulten og ikke av smerte.

Endret av Trajan Cicero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som besvimer av smertene under fødsel også... De jeg har hørt om har besvimt under veene, ikke pressveene... Da har det kanskje ikke så mye å si :klø:

Vet ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...