Gå til innhold

Hvordan trene hunde til å..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund som slever. I tillegg har han barter som blir våt hver gang han drikker. Og selv om jeg synes det er greit, så er det ikke alle besøkende som liker oppmerksomhet fra en slevete, våt hund.

Jeg kunne derfor tenkt meg å trene ham opp til å tørke seg om munnen... Jepp, dere leste riktig. Jeg tenker som så at så lenge hunder kan lære seg å slukke lys og åpne dører, så kan de vel alltids lære seg å tørke seg om munnen også. Men hvordan, det er spørsmålet.

Jeg har tenkt litt på å ha en fille enten liggende ved siden av matfatet eller hengende på veggen over, som han kan bruke. Noen andre gode ideer? Og hvordan lære inn øvelsen? Noen som har gode tips? (PS: hunden er klikker-vant)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha en klut/fille i nærheten og tørk hunden. Enkelt og greit.

Skrevet
(PS: hunden er klikker-vant)

Har du ikke egentlig svaret selv her? Klikkertrening er jo gøy både for hund og eier :)

Skrevet

er ikke så inne på klikkertrening, men hva med å klikke når du tørker barten, og så klikke når han er borti filla? til slutt må han jo oppdage at han gjør noe rett hver gang han tørker barten...?

Skrevet
Har du ikke egentlig svaret selv her? Klikkertrening er jo gøy både for hund og eier :)

Jo, men vi har bare trent inn de helt basice sakene, og de står jo beskrevet i ulike bøker. Det er verre når jeg skal trene inn "sirkuskunster" som ikke er beskrevet noe sted. Problemet her er vel at hunden er klikkervant, men eieren er ikke klikker-kreativ. :sjenert:

Skrevet

Morsomt om du får det til, har ingen erfaring med klikkertrening selv. Si ifra da ;)

Skrevet

Å få hunden til å gni skjegget i fille er basic target-trening, vil jeg tro.

Begynn med å ha filla i hånden din. Hold den under haka på hunden. Klikk.

Gjenta fem-seks ganger

Hold hånda et par cm vekke fra hunden. Strekker han seg for å legge haka i hånda di, klikk.

Avanser fra et par cm til en meter, og hold hånda i den høyden du vil at filla skal ligge i når du tenker på den ferdige øvelsen.

Filla må nesten ligge i høyde så hunden din bare kan gå og gni haka si på den, uten å bøye seg veldig, eller strekke seg.

Etterhvert holder du hånda di i nærheten av der filla skal ligge.

Så legger du filla fra deg.

Hvis hunden ikke skjønner hva du mener, bruk targetstick til å hjelpe et par ganger.

For å få hunden til å gni haka litt på filla, skal du nå begynne å trene med veldig gode godbiter, så den blir litt ekstra ivrig.

Når den gnir seg slik du vil, legger du på kommando som ved en vanlig øvelse.

Etterhvert står du parat når den har drukket, og gir kommando med en gang, hver gang.

Husk at du må ha stimuluskontroll før du begynner med dette.

Til slutt vil det at hunden drikker vann være kommandoen for å tørke seg selv på filla.

Mvh

Leyla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...