Gå til innhold

Bygge hus med utleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå fått innhentet tilbud på hus og sitter og skal skille de to siste "favorittene". Prismessig skiller kun 60.000, så det avgjørende blir dette;

Skal vi velge en større utleieenhet eller to mindre? I en leilighet på 90 kvadrat vil vi sansynligvis få inn en liten familie eller mer "voksne" personer som forhåpentligvis vil bli en stund.

To mindre enheter på 60 kvadrat vil utgjøre litt mer i "inntekt" pr mnd, men da vil vi sannsynligvis også få flere studenter, unge par, enslige osv. Ikke et vondt ord om noen av disse(!!), men det øker jo da også sannsynligheten av at vi må avetere og finne nye leieboere noe oftere. Eller....??

Noen som har erfaringer de vil dele?

Gjest Gjesta
Skrevet

Hva slags familiesituasjon er du i selv? Har du barn som er små eller har du barn som kunne tenke seg i å bo i en utleie del selv om en stund? Kan eventuelle leietageres barn bli dine barns lekekamerater? Hvor lenge tenkere dere at dere vil leie ut for? Blir det slik at dere skal dele hage? Syns du det er greit å ha fremmede folk så tett innpå?

Skrevet

Trådstarter her; vi har to barn i småskolealder. Hadde ikke hatt noe i mot at de ble venner med evt leieboers barn, men ønsker heller ikke at det blir slik at leieboerne "sitter på fanget" vårt hele tiden. Har vært i en slik situasjon før; med en gang vi tok en tur ut på terrassen kom naboen som leide ved siden av. Vi var aldri alene og det ble slitsomt! Men dette er jo ikke normalt da...

Tomten er heldigvis veldig stor, slik at det blir plass til litt privat hage på flere sider av huset. Sånn sett burde det ikke være noe problem.

Vi kommer til å leie ut en 7-10 år, til våre egne er tenåringer og vi trenger enda mer plass. Slik sett er det kansje greit med to mindre utleieenheter. Man kan jo da f.eks. innlemme en del av kjelleren til kjellerstue, gjesterom etc ("ungdomshule") og alikevel beholde litt utleieinntekter.

En del av meg tenkter at det er greiest med en stor enhet. Da blir det mindre tråkk av folk inn og ut og rundt huset, mindre plass går vekk til å opparbeide parkeringsplasser og forhåpentligvis litt mer stabile leieforhold, men jeg vet sannelig ikke... Ser fordeler og ulemper med begge alternativer, og syns ikke det er lett å bestemme seg.

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er endret nå, men tidligere tror jeg at det var noen regler for dette med skatt og utleie av flere enheter. I tillegg er det gjerne sånn at man skal ha plass til biloppstillingsplasser til hver enhet innenfor byggearealet på tomta.

Dette hindret oss i å lage to enheter.

Vi har hittil leid ut til familier med barn. Leiligheten kunne godt ha fungert for to studenter e.l., men det ser ikke ut til at det er noen interesse fra disse. Området har nok litt å si der tror jeg. Studenter vil nok gjerne bo mer sentralt.

Om du skal bygge et stykke fra sentrum og skoler, så bør du nok satse på familier. Disse har som regel inntekter, slik at de kan betale mer for å bo.

Skrevet

Med to enheter, så får du større inntekt på samme areal, og du er mindre sårbar om du mister en leieboer for en periode. Ulempen er som du sier, at du får større turnover, og kanskje mer ustabile leieboere. Men de har kanskje mindre behov for å være sosiale med dere, og det er mindre sjanse for at de blir boende "bestandig".

Familier som er på leiemarkedet er heller ikke særlig stabile i min erfaring: de er på jakt etter noe å kjøpe, eller de er nyskilte med stor usikkerhet rundt boforhold, varighet etc. Det har større behov for bruk av friarealet, de tåler mindre bråk fra dere...

Tror det er veldig avhengig av type personer, studenter kan være veldig selskapssyke de også, og fryktelig hjelpløse når det gjelder praktiske ting. :sjenert:

Skrevet

Jeg tror det kommer an på området dere bor i, pris o.l. Er de mindre enhetene 60 kvadratmeter hver, eller tilsammen? Jeg har selv vært leieboer i en del år; først som student, senere som halvpart i et samboerpar. Jeg bor nå i en nabokommune til en større norsk by, og ser at så godt som alle leier ut sokkelleilighet e.l til nokså høye priser. Men det er ikke SÅ lett å få leieboere hit - mange vil prøve å betale på et lån heller enn å betale fem-seks tusen (Mer om det er i Oslo, tipper jeg) for en "dårlig" og leid leilighet. Så det ER stor utskiftning i disse leilighetene, med unntak av folk som er permanent dårlig stilt. Det er dog ikke mange studenter som leier her.

Vi bodde først i et anneks (del av generasjonsbolig) på ca 65 kvm. Dette ble for liten plass for oss to. Det er også ofte andre ting som trekker ned for "oppegående" leietakere; dårlige lysforhold, fukt ol. er ganske vanlige i sokkelleiligheter. Vi begynte å tenke på å kjøpe egen bolig da det dukket opp et helt hus til leie for en rimeligere penge enn de fleste leilighetene rundt her. Fortsatt "penger ut av vinduet", men vi bor mye bedre enn vi ville hatt råd til om vi hadde skullet kjøpe selv. Vi regner med å bo i dette huset i tilsammen tre år før vi kjøper noe eget - så lenge ville vi ikke bodd i en mindre utleieenhet, annet enn om det var veldig billig.

Hm. det blir kanskje litt mye prat fra min side. Men det er i hvert fall min erfaring fra leiemarkedet.

Skrevet

(jeg kan vel utdype at jeg ikke skrev om hvordan jeg leide som student - da leide jeg først hybel gjennom kjente, deretter studentbolig for så å bo privat og disponere store deler av et hus i distrikts-Norge. Med studenter som leieboere må man regne med nokså stor utskiftning og kanskje mer slitasje pga lite kunnskap om hvordan man bor og vedlikeholder ting, i tillegg til bråk om man ikke er nøye med hvem man leier ut til)

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar. De mindre enhetene vil være 60 kvadrat hver med stue/kjøkken på ca. 30 og soverom på 14 + bad/gang/bod. Jeg har tenkt på det Twigi nevner, men tror nok vi kommer til å satse på en stor enhet. Mye pga beliggenhet som Lea nevner. Unge vil bo nærmeste mulig sentrum. Vi kommer til å bygge i flotte naturskjønne omgivelser 5 minutt fra byen. Har fisket litt blandt de som bor der allerede som leier ut; det er en familie som har leid i 4 år, et middelaldrene par som har leid i 2 år som er i mellomfasen mellom stor enebolig og mindre leilighet/seniorbolig + en mann i slutten av 50 årene som vil bo litt utenfor sentrum og heller ha noen kvadratmeter ekstra for samme leiepris. Så dette blir nok målgruppene våre.

Ellers er det greit å høre fra dere som leier også. Er helt enig i at det er mye rart folk leier ut som de forventer man skal betale bra for. (Men på den annen side så er jo vi husverten på vår side alltid redd for "leieboeren fra helvete" også ;) )

Siden vi bygger nytt vil vi ha god standard (m.a. varmepumpe, vedovn osv) og prismessig vil vi legge oss midt på treet slik at det frister leieboerne å bli litt lenger enn dersom man hadde lagt i øvre sjiktet leiemessig. Tror det har mye å si at den som leier også føler seg fornøyd med både pris og område.

Den nye trenden her er at middelaldrene leier noen år etter å ha solgt eneboliger og flytter inn i mindre lettstelte leiligheter. Kjenner 4-5 stykker som leier ut på denne måten. I tillegg til par som har fått sitt første barn og som leier mens de sparer til eget.

Får vi leieboere som blir i 2-4 år, trenger vi bare leie ut et par ganger før vi er "boks" :) . (Planen er å bli kvitt 500.000 i studiegjeld de neste åra...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...