Gjest Binna Skrevet 17. april 2006 #21 Skrevet 17. april 2006 (endret) Kaffegjester er vel helt greit. Så lenge man f.eks ber nærmeste familie til middag, og venner til kaffe. Og ikke ber 60gjester til middag og 3 til kaffe.. Jeg synes ikke at kaffegjestene trenger å gi like stor gave som middagsgjestene. For meg er det så personlig å gifte meg at jeg kommer kun til å invitere de aller nærmeste med følge (mine og samboerns), og de skal få være med hele dagen. Og angående gjester som ikke kjenner brudeparet noe særlig, så skjønner jeg ikke at folk gidder å be dem. Men er det f.eks min brors samboer gjennom flere år som jeg ikke kjenner noe særlig, så ber jeg selvfølgelig henne!.. Endret 17. april 2006 av Binna
Angelheart Skrevet 18. april 2006 #22 Skrevet 18. april 2006 Har vært "kaffegjest" flere ganger, jeg, og synes det er kjempekoselig. Dette har alltid vært i bryllup der jeg egentlig ikke regnet med å bli bedt i det hele tatt, så da syns jeg det var veldig koselig at de tenkte på meg. Alternativet hadde jo vært å ikke bli bedt i det hele tatt. Her jeg bor er det veldig vanlig med kaffegjester - tror ikke jeg har vært i et eneste bryllup uten at det kom flere gjester til kaffen. Det er selvsagt ikke familie eller nære venner som er kaffegjester, men heller naboer, arbeidskollegaer og andre det ikke er naturlig å invitere til middag, men som man allikevel ønsker å dele dagen litt med. Forutsetningen for at slike kaffeinvitasjoner skal bli vellykket er selvsagt bla. de som er nevnt tidligere: * Kaffegjester skal IKKE vente på at de andre gjør seg ferdig med middagen! * Kaffegjestene må tas imot av brudeparet og ønskes velkommen. * Det bør være et visst antall som kommer til kaffe (10-15). * Kaffegjester bør også få minst en gratis drink, avec e.l. dersom middagsgjestene har fått alkohol til middagen. * Man bør vente med en tale, sang e.l. til kaffen slik at også kaffegjestene får tatt del i noe av dette. * Kaffegjester bør være lokale, ikke langveisfarende som trenger å bruke masse penger på reise, overnatting o.l. Vi hadde ca 20 kaffegjester i vårt bryllup og har fått masse positiv tilbakemelding fra disse.
Gjest Embla s Skrevet 18. april 2006 #23 Skrevet 18. april 2006 Tror det med kaffegjest avhenger veldig av hvordan ting arangeres. Hvis man må vente i det evindelige, ikke blir vel tatt i mot osv føles det nok uggent, men med litt tilrettelegging og omsorg, hadde jeg ikke hatt noe imot det :-)
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2006 #24 Skrevet 18. april 2006 Jeg syns også det er helt ok med kaffegjester men under visse forutsetning som alle er nevnt tidligere her. Det bør være ett visst antall og man bør ta imot kaffegjestene på skikkelig vis og ønske de også velkommen. Videre bør man planlegge middagen godt slik at kaffegjestene slipper å vente på at middagen skal bli ferdig. Har selv vært kaffegjest i ett bryllup og det var en stusselig affære hvor brudeparet ikke ønsket velkommen og middagsfølget hadde allerede spist kake til kaffen og vi fikk servert restene....
Floja Felíz Skrevet 18. april 2006 #25 Skrevet 18. april 2006 (endret) Vi skal invitere familie, forlovere og venner som kommer langveis fra til middag, og så kommer våre arbeidskolleger og omgangsvenner til kaffe noen timer etterpå. Det er veldig vanlig her, og vi synes det er supert. Da slipper fjernere bekjentskaper å sitte gjennom tårevåte taler og sanger, og vi får råd til å spandere drikke på alle hele kvelden. Vi skal heller ikke ha lang middag, satser på å få det unnagjort på et par timer. For oss er det festen etterpå som er det viktigste, når vi kan gå rundt og snakke med og kose oss sammen med alle som kommer for å feire sammen med oss. Jeg missliker skikken forde: -Man kommer midt uti festen, det er ofte litt rart, man er ikke på samm"festnivå" som de andre. (også går man går glipp av alle taler og lykkeønskninger og dermed litt av bryllupsstemningen) -Det blir ofte veldig sent før kaffen serveres, slik at en kansje kommer ni-ti, og så er det slutt to. -Med mindre vielsen skjer i samme by/sted som du bor, så må du enten kjøre hjem og vente der, eller henge ut på en lokal resturang eller bensinstasjon og vente mellom vielse og kaffe. Veldig kjedelig, og ikke et godt grunnlag for fest. ← Det er selvfølgelig ikke holdbart å måtte sitte å vente på en bensinstasjon, jeg håper at ingen har måttet det! Når man gjør det slik er det et must å ønske kaffegjestene også ordentlig velkommen, og passe på at de blir skikkelig innlemmet i feiringen. Hvis jeg hadde blitt bedt som kaffegjest hadde jeg syns det var kjempe koselig Jeg tror at en eventuell venninde /familie medlem som hadde bedt meg til kaffe og ikke middag er en jeg ikke kjenner FOR godt utansett og da tror jeg nesten jeg hadde følt deg litt rart om jeg skulle ta del i hele paka med familie og veldig nære venner..... ← Dette er jeg veldig enig i. Dersom man ikke er av den nærmeste familie eller en kjempegod venn kan dette fort bli litt kjedelig, uten at man er en "fjern" venn som det ikke er vits i å invitere. Har vært "kaffegjest" flere ganger, jeg, og synes det er kjempekoselig. Dette har alltid vært i bryllup der jeg egentlig ikke regnet med å bli bedt i det hele tatt, så da syns jeg det var veldig koselig at de tenkte på meg. Alternativet hadde jo vært å ikke bli bedt i det hele tatt. Her jeg bor er det veldig vanlig med kaffegjester - tror ikke jeg har vært i et eneste bryllup uten at det kom flere gjester til kaffen. Det er selvsagt ikke familie eller nære venner som er kaffegjester, men heller naboer, arbeidskollegaer og andre det ikke er naturlig å invitere til middag, men som man allikevel ønsker å dele dagen litt med. Forutsetningen for at slike kaffeinvitasjoner skal bli vellykket er selvsagt bla. de som er nevnt tidligere: * Kaffegjester skal IKKE vente på at de andre gjør seg ferdig med middagen! * Kaffegjestene må tas imot av brudeparet og ønskes velkommen. * Det bør være et visst antall som kommer til kaffe (10-15). * Kaffegjester bør også få minst en gratis drink, avec e.l. dersom middagsgjestene har fått alkohol til middagen. * Man bør vente med en tale, sang e.l. til kaffen slik at også kaffegjestene får tatt del i noe av dette. * Kaffegjester bør være lokale, ikke langveisfarende som trenger å bruke masse penger på reise, overnatting o.l. Vi hadde ca 20 kaffegjester i vårt bryllup og har fått masse positiv tilbakemelding fra disse. ← Veldig enig med dette Angelheart! Akkurat slik er det vanlig å gjøre det her hos oss også. Vi lurer på å spare forlovertalene til kaffen, slik at middagen kortes litt ned og kaffegjestene får ta litt del i tale-styret. Vi regner med at forlovertalene er de som er mest interessante for vennene å høre, så jeg tror vi skal gjøre det slik. Jeg synes det er kjempekoselig å bli bedt til kaffe, men så har jeg heller aldri opplevd noen av de skrekkeksemplene som nevnes da. Det må selvfølgelig gjøres skikkelig så man føler seg velkommen. Endret 18. april 2006 av Floja Felíz
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå